Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent på tøj-snit??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen. 

Jeg håber (endnu engang) at I kan hjælpe mig med mit følgende spørgsmål:

 

Kan tøjmærker såsom f.eks. Levi's have patent på et snit?

Dvs. må man godt få produceret et par bukser med nøjagtigt det samme snit som Levi's, hvis der ikke står Levi's på dem?

 

På forhånd tak for hjælpen:-) 

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart kan du sagtens gøre det.

Bestseller /IC Company er rigtig dygtige til at blive inspireret af andres designs.

De fleste kender nok de klassiske addidas træningsdragter med 2 striber i ærmerne....

Bestsellers træningsdragt er stort set identisk den har bare 3 striber i stedet for 2. ....og det er helt tilladt.

Så hvis du bare laver en lille bitte bitte smugle om i "snittet" skulle det ikke være noget problem.

Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

 Ja det var også det jeg tænkte.

Ved du så også om det er lovligt at reklamere med at de ligner de originale? Eller er det at gå over grænsen?

Tilmeldt 3. Jun 08
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Personligt ville jeg ikke reklamere med at jeg lavede kopi-varer, eller at mine designs var et rip-off af en andens.
Typisk forbinder man vel også de forskellige snit/designs med det enkelte brand, og det hjælper til med at gøre tøjet fedt.
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

billg:

 Ja det var også det jeg tænkte.

Ved du så også om det er lovligt at reklamere med at de ligner de originale? Eller er det at gå over grænsen?

Det er at gå over grænsen. For hvis du gør det er der tale om såkaldt snyltende markedsføring.

Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

ordet patent er forkert at bruge her. Der er tale om designbeskyttelse. Der er nogle relativt uspecifikke regler, som bl.a. betyder at man skal kunne se forksel på originalen og kopien. 

For din egen skyld skal du ikke kopiere Levis. Men du kan få undersøgt hvilke designbeskyttelser Levis har. Det kan patent og varemærkestyrelsen hjælpe dig med - mod betaling!

vil gerne være anonym

 

Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Mig bekendt må der være maksimalt 25% genbrugt fra en model til den du selv laver, ellers er der tale om kopiering.

Hvilken paragraf i lovgivningen, der beskriver dette ved jeg ikke, men hører gerne fra Aminoer - hvis I kender de præcise %-er og paragraffer, da jeg godt selv kunne være interesseret i at vide det, da jeg står i den modsatte situation af dig. Altså at skulle beskytte mit design. Så personligt synes jeg selvfølgelig du skal tage at skabe noget selv frem for at "stjæle en andens design" ;-) Begynder du, at markedsføre dig ved at "snylte" som en skriver, så kan du være sikker på at blive opdaget af ophavsfirmaet og deres agenter selv, og så kan det ende i nogle meget dyre advokatregninger. Tjek bare hvordan der p.t. er opmærksomhed på kopier p.t.

Venligst Søster

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Kan kun være absolut enige I de andre indlæg mht at man godt kan lade sig inspirere ja, men direkte kopiering er en meget farlig sag og den sikre vej til et dårligt ry i branchen.

Tiden er da heldigvis også løbet fra den slags i det store og hele, de nye succesfulde tøjmærker idag har jo netop deres helt egen identitet.

Det der med de 25% forandring i designet er forøvrigt en udbredt misforståelse i branchen, det der gælder er: at hvis udtrykket er det samme som originalen, ja så koster det altså, hvis nogen vælger at kyle dig i retten for kopiering og det er netop de store verdensomspændende firmaer, som har råd til nogle meget aggressive advokater.

Så mit foreslag til dig, lav noget som ikke er en direkte kopi, eller kryds fingre for at du ikke bliver opdaget.

Held og lykke med det hele forøvrigt

Tilmeldt 26. Apr 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

For dem, der virkelig er vilde med ripped jeans, mens synes de er for dyre at købe, kan du sagtens lave jeans i en stil, du ønsker hjemme. https://www.youtube.com/watch?v=UX9nMCmN1wc

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke lave dit eget fede design, i stedet for???

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)