Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kursus i stedet for løn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer

   Jeg laver rådgivning for en virksomhed og det er for det meste over telefonen. Deres kunder ringer til mig og jeg giver dem den fornødne rådgivning.

Det er en lille ekstra indkomst jeg har ved side af min uddannelse og rådgivning relatere til min fremtid og udd. så det er super dejligt. Jeg sender en regning hver måned og trækker så selv fra (< 50000 pr. år.)

 

Nu er "problemet" så at der i dem kommende tid bliver en del mere at lave. Mit ønske er at jeg i stedet for at sende regningen (fordi vi overskrider de 50000 kr og det går ikke så godt i spænd med udd. summa jeg kommer til at betale nogle penge tilbage) modtager en uddannelsen/kursus fra virksomheden til en værdi af cirka 45000 kr. dette vil virksomheden gerne være med til MEN

Mit spørgsmål er: Når jeg så bliver registreret hos virksomheden som ansat bliver de 45000 så registreret som en slags løn? Skal siges at uddannelsen 100% relatere sig til rådgivningen jeg giver. Og hvad vis jeg tjener under 50000 kr.pr år hos virksomheden, vil SKAT så ikke syntes det er mærkeligt at bruge 45000 på en udd.?

Ved det bliver lidt tricky....spørg endelig ind:)

 

Fra K&#248;benhavn
Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ret sikker på at du nu er ved at ryge ud i noget sort arbejde!

Den rigtige måde er, at du sender en regning på beløbet, og at du derefter køber et kursus. Ja, det betyder at du ryger op over de 50.000 i omsætning og at du dermed skal oprette en momspligtig virksomhed.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er jeg skam ikke interessret i. Men det er jo ganske normalt at man giver medarbejdere uddannelse/kurser, så problemet er at det er en ydelse jeg får i stedet får løn?

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne man forestille sig en løsning hvor du havde din løn/kursus til gode indtil du har afsluttet din uddannelse? 

Vh Brian R 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener, her er tale om en sag "på grænsen". Det er rigtigt, at arbejdsgiverne kan stille uddannelse til rådighed for medarbejdere skattefrit (ligningslovens § 31 stk. 3). Den ordning, Kenneth ønsker er bruttolønsordningen, altså hvor uddannelsen bliver modregnet i bruttolønnen uden at have nogen skattemæssig virkning for ham selv. For arbejdsgiveren kan det (afhængigt af aftalen) være en fordel på flere forskellige niveauer, for Kenneth har det åbentlyse positive sider i forhold til max. indtjening i forbindelse med SU-en. Kravet til bruttolønsordninger - formuleret generelt - er:

- Aftalen om lønnedgang skal være reel
- Arbejdsgiver skal bære en økonomisk risiko ved ordningen
- Arbejdsgiveren skal erhverve godet og stille det pågældende gode til rådighed for arbejdstageren
- Der skal være tale om en frivillig aftale
- Arbejdstageren skal have mulighed for at udtræde af ordningen

Jeg mener godt, de krav kan opfyldes - lige. Men jeg er slet ikke i tvivl om, at ordningen, Kenneth ønsker, set fra nogle sider bevæger sig meget på grænsen af de intentioner, der er omkring både skattefriheden ifølge ligningsloven og reglerne om bruttolønsordninger, for slet ikke at tale om SU-reglerne.

Spørgsmålet er interessant, fordi det vil rykke vildt på en hel række områder, hvis du får lov, Kenneth. Jeg mener "tiden er med dig" i denne situation. Jeg synes, I skal søge et bindende svar.

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

I forlængelse af Anette vil du også have et forklaringsproblem, hvis tanken er at du så næste år går tilbage til at arbejde freelance for dem...

Med hensyn til de 45k du har tjent i virksomheden er de ikke et problem - det er virksomhedsindkomst, og det kan der ikke rokkes ved, selvom du bliver ansat af firmaet. Så længe de bliver behandlet korrekt skattemæssigt, kan du koncentrere dig om at få lavet en fornuftig ansættelseskontrakt som overholder den bindende forhåndsbesked Smile

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

   Og mange tak for de rigtig gode svar!, jeg har besluttet mig for (sammen med virksomheden) at søge et bindende svar hos SKAT.

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)