Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

S.M.B.A

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Glostrup
Tilmeldt 19. May 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg er blevet ringet op af sælger der har tilbudt en virksomhedsform der hedder SMBA (Selvstændig med begrændset ansvar), er der nogle der har affaringer med det, det lød lidt underligt???

På forhånd tak 

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Brug søgefunktionen. Der er en del diskutioner her inde. Kort sagt er der flere der synes det er noget pladder, end det er noget godt. Men læs selv EN MASSE inden du siger ja til noget som helst.

Med venlig hilsen
Thomas

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Fra Glostrup
Tilmeldt 19. May 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tak det vil jeg li prøve :-)

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart virker det suspekt at nogen ringer for at tilbyde en virksomhedsform til nogen.

Jeg ville ihvertfald rende skrigende væk hvis nogen ringede til mig med sådan et tilbud.

Det er efter min mening noget man / virksomheden selv klarer med sin revisor og ikke med en telefonsælger. 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Umiddelbart virker det suspekt at nogen ringer for at tilbyde en virksomhedsform til nogen.

Jeg ville ihvertfald rende skrigende væk hvis nogen ringede til mig med sådan et tilbud.

Det er efter min mening noget man / virksomheden selv klarer med sin revisor og ikke med en telefonsælger. 

 

Haha, jeg kunne ikke være mere enig Anders :-)

 Det er forholdsvis skummelt, at de forsøger at "prakke" sådan et produkt på en, da det er af så væsentlig karakter for hele ens virksomhed!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig!

En gang juridisk gøgl uden lige.

En del af mine kunder er blevet overrendt af disse smarte sælgere!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
smarte sælgere!

Hvad er så du?

Du jagter jo systematisk ALT hvad der ligner en mulig kunde.

SMBA selskaber er bare en af en række selskabsformer ligesom eksempelvis AmbA, ApS, A/S, P/S etc. 

Der er mange fordele for små virksomheder.

MVH fra Ejler

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Eiler...ingen kommentarer til dine provokationer.

Gider ikke bruge min tid på dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Design4web:
SMBA

Fra een ordbog beskrives det som: "selskab med begrænset ansvar, SmbA, selskab, hvor kun selskabet, ikke dets deltagere, hæfter for dets forpligtelser. Et SmbA kræver ikke en bestemt mindstekapital ..."

Det er ligesom et LLC, limited liability corporation, i USA.

Man stifter SMBA selskaber. Vedtægter og stiftelsesdokument kan være på een til to A4 sider og skal bare afleveres i EogS med en anmeldelse og startblanket, som tager 10-15 minutter at udfylde i hånden. EogS registrering er gratis.

Startblanketten skal udfyldes for at få oprettet moms- og skattekonti.

Begrænset ansvar er et helt normalt juridisk begreb i dansk jura. Virksomheder, foreninger med mere skal have SMBA, VmbA, s.m.b.a, AmbA, FmbA ETC i virksomhedsnavnet for at begrænset ansvar er effektivt. Mange foreninger undlader dette.

Begrænset ansvar har virkning fra stiftelsestidspunktet, såfremt registrering i EogS senere går igennem. 

SMBA formen er velkendt i EogS, hvor deres startblanket har denne virksomhedstype til afkrydsning  som een af 14.

Regnskabskrav er for små selskaber ligesom for personlig virksomhed med den ene undtagelse, at EogS årligt skal have en af ledelsen underskrevet såkaldt undtagelseserklæring for årsrapport. Med denne er der ikke revisionspligt. Der skal kun laves et simpelt regnskab af hensyn til skattevæsenet.

Man behøver end ikke at rapportere kapitaludvidelser til EogS, hvis ledelsen er bemyndiget til at forhandle sådanne i vedtægterne. 

Der er INGEN gode grunde til at man skal drive virksomhed med UBEGRÆNSET ansvar og spille russisk  roulette med sin egen og familiens økonomi. 

Kendskabet til SMBA selskaber er ved at blive mere udbredt efter mit researcharbejde i begyndelsen af 2007, hvor jeg til eget formål stiftede 3 nye SMBA selskaber. Jeg har skrevet artikler om denne form og holdt foredrag herom. Der er en videoptagelse af eet af mine foredrag.

Jeg er selv HD-R med teoretisk del af revisoreksamen og har de sidste 3 år i Danmark læst op på dansk selskabs- og skattejura efter 17 år i USA. 

Der findes at hav af SMBA selskaber, som imidlertid i realiteten kan være skattefrie foreninger som  eksempelvis Tryg i Danmark s.m.b.a med en egenkapital på omkring 16.000.000.000 kroner. En række store boligselskaber som eksempelvis Domea er registreret som SMBA selskaber.

Det eneste virkelige besynderlige ved SMBA er, at denne virksomhedsform tilsyneladende er ukendt i branchen af statsautoriserede og registrerede revisorer og de mange statsbetalte rådgivningsinstitutioner.

Advokater holder tilsyneladende denne  virksomhedsform som en hemmelighed for deres klienter selvom begrebet begrænset ansvar må være en del af den mest basale lærdom i denne branche.

EogS og Skat har ingen problemer med denne virksomhedsform og behandler registrering rutinemæssigt.  

SMBA selskaber er behandlet  i en bog "Jura for iværksættere" af Birgit Simonsen som een af flere virksomhedsformer i kapitel 1 fra side 7-20 som nummer 3 efter personlig virksomhed og I/S og foran ApS og A/S selskaber.

Bogen er omtalt af Væksthus Midtjylland, som derefter glemmer alt om SMBA selskaber. 

Jeg kan meget stærkt anbefale denne bog. Den burde være standard i enhver lille eller nystartet virksomhed. Den kan lånes på biblioteket. Den lille handy bog er på 144 sider med en god indholdsfortegnelse og et glimrende stikordsregister.

Timepriser for advokater er ofte på KR 2500-3000 per time og for revisorer på KR 700-2000 per time. Små virksomheder bør som standard undgå unødvendige omkostninger for dyre rådgivere for oplysning om offentlige sager og begreber, som man selv kan læse om på 5-30 minutter.

Et af mine firmaer skriver vedtægter og besvarer spørgsmål for KR 6 per minut vedrørende SMBA selskaber og visse relaterede skattespørgsmål - indtil videre.

Som man kan se er der en hårdnakket modstand mod brug af SMBA selskaber fra visse debattører på Amino. Indlæg har sjældent logiske begrundelser men mange sætninger med synes, mener, tror, tilrådes ikke ETC. 

De ligner fortællinger fra dengang de fleste troede at jorden var flad og det nærmest var kætteri at sige, at man kunne sejle rundt om jorden.

En sælger bidrager normalt med såvel omsætning og profit  som de vigtigste bestanddele i alle virksomheder. Markedsføring og salgsarbejde er vitalt for enhver virksomhed.

MVH fra Ejler Ottesen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)