Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjemmelavet CMS kontra standardsystem. Hvad synes i?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 174
Fra  LAIT Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm…  det her blev en længere smørre…. Jeg håber nogen har tålmodighed til at læse og evt. også komme med deres besyv. Hjemmelavede CMS kontra standardsystemer. En problematik et utal af webudviklingsfirmaer står med, og ikke mindst et problem for branchen generelt.

Here we go… Smile

Som så mange andre har vi i LAIT de sidste par år løbende udviklet på ”vores eget” CMS og leveret en del hjemmesideløsninger til vores kunder baseret på dette. For længe siden startede det vel egentlig med at vi ikke kendte nok til standardsystemer, ikke havde overvejet problematikken ordentligt og ikke mindst ”fordi vi fan… ku’ udvikle selv”.

Der er to grunde til at vi er fortsat den vej:

  1. Den overvejende grund til at vi er fortsat denne vej, er at vi altid har haft 100% styr på hvad der er foregået i systemet, og vi har altid kunnet tilpasse 100% med custom-funktionalitet til vores kunders behov. Ikke noget med nogen standard-plugins der til dels har løst problemerne, men så har medført andre. At svare en kunde: ”Det kan ikke lige lade sig gøre fordi jeg ved ikke lige præcis hvad der foregår… men vi har sådan en dims her der næsten kan” er ikke i orden i min verden
  2. Mange af de standardsystemer jeg har forsøgt at sætte mig ind i, er efter min mening simpelt hen for komplekse for den gennemsnitlige bruger. Det er IKKE bare som at rette i et Word-dokument som der ellers bliver skrevet i alverdens reklametekster rundt omkring

Egentlig har det altid fungeret godt med vore lille system og vores kunder har været tilfredse. Men jeg er nu ikke helt tilfreds…

Vi har tidligere fået ”hug” for at levere sådanne hjemmelavede systemer. Ikke umiddelbart af vores kunder og (næsten) heller ikke direkte af andre. Men dog føler jeg mig truffet af den korrekte kritik mange ”observatører på området” kommer med:

”Hvad gør jeres kunde hvis de vil skifte leverandør eller vores firma af den ene eller anden grund forsvinder?”

Indtil videre har vi klaret problematikken ved uden diskussion at udlevere kildekoden til enhver kunde der måtte forespørge den, og der er ingen tvivl om at en anden kompetent leverandør af .NET løsninger vil kunne overtage hvor vi måtte slippe. Men… jeg ved også hvad jeg selv (som kompetent .NET leverandør) ville sige til at skulle overtage en løsning inkl. alverdens finurligheder lavet af en anden… puhaaaa…. I det lange løb er det ikke holdbart.

Jeg kunne forestille mig at mange hjemmesideleverandører kan nikke genkende til problematikken?

Jeg forventer at løsningen på problemstillingen er at benytte sig af et open-source standardsystem der altid kan tilpasses 100%. Men hvilket? (Alternativet er vel at lave et standardsystem selv, men den dybe tallerken er forhåbentligt opfundet?)

  1. For en del år siden gjorde jeg mig nogen erfaringer med Scannets system. Jeg var/er ikke imponeret! Det er i mine øjne slet ikke fleksibelt nok. Hverken funktionsmæssigt eller skabelon/layout-mæssigt. Det er et af de systemer hvor man konstant vil få noget i retning af ”det kan måske lade sig gøre i næste version”. Jeg går ud fra at mange af de andre systemer fra de store udbydere i DK har samme problematik. Og hvorfor er de i øvrigt at betragte som standardsystemer, når alt er lige så lukket som alle de 117 andre hjemmelavede systemer? Producenten er bare et større og mere troværdigt firma, men det gør ikke nødvendigvis produktet bedre…
  2. Mange snakker om Joomla som løsningen på problemet. For mig er det ikke en mulighed, da vores firmas fremtid ligger inden for avanceret udvikling i .NET og ikke PHP. Nogen vil måske sige: Hvorfor lade teknologien bestemme? Men sådan er situationen for os. Hertil kommer at jeg har mødt en del ikke-webtekniske kunder som simpelthen synes at Joomla er for avanceret og for svært at styre. Nogen der har tilsvarende erfaringer?
  3. Drupal har jeg hørt om men kender det ikke i detaljer. Samme problematikker som systemer i Joomla synes jeg umiddelbart gør sig gældende
  4. .NET Nuke kunne være et bud. Open Source udviklet i .NET. Jeg har kigget på det, men synes umiddelbart ikke om det. Alt for stringent opbygget i moduler og igen tror jeg at det er for avanceret for ”menigmand”
  5. Telerik Sitefinity. Det er imponerende hvad Telerik formår at få på banen af avancerede webløsninger. Deres controls er simpelthen i en klasse for sig! Det samme gælder deres CMS, Sitefinity. Problemer: Det koster en del, det er ikke open source, og det er ALT for avanceret for menigmand. Dog må jeg sige at en nørd som mig jubler når jeg ser det…
  6. Og så er der den umiddelbare vinder: Umbraco. Open source, udviklet i .NET, tilsyneladende med uendelige muligheder for custom-funktionalitet, og så synes jeg umiddelbart at det virker som noget en ikke-webkyndig vil kunne få succes med. Jeg har netop fået en test-version op at køre, siddet og læst dokumentation og rodet med det. Jeg må sige at jeg umiddelbart er meget imponeret over produktet og ikke mindst filosofien bag samt mulighederne for at bruge Umbraco som udgangspunkt i fremtiden

 Hvad siger i? Kunne Umbraco være løsningen på mit problem? Findes der andre systemer systemer som opfylder kravene:

  1. Udviklet i .NET
  2. ALLE muligheder for at videreudvikle med custom-funktionalitet og integration til andre løsninger (på .NET platform skrevet c#)
  3. Open Source
  4. Billigt/gratis
  5. Nemt for den ikke webkyndige at håndtere
  6. HTML output skal kunne styres 100%. (SEO, javascripts, flashembedding, overholdelse af webstandarder mm. er alle et must)

Eller er Umbraco simpelthen i en liga for sig lige pt.?

Anders Lund
Lund & Andresen IT = Umbraco udvikling og ASP.NET

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været hele turen igennem selv - fra egetudviklet til open source - og fortryder bestemt ikke.

Der er i mine øjne ingen tvivl om at langt langt størstedelen af closed source cms'erne ikke har en nævneværdig fremtid - Få vil overleve og klare sig fint - Nogle vil ramme bestemte nicher og klare sig fint - men størstedelen af de små og mellemstore CMS closed source systemer har ingen eksistensberettigelse om meget få år.

Men hvad er så bedst i open source? Jeg skal ikke gøre mig klog på .Net - er der én ting jeg slet ikke beskæftiger mig med så er det .Net.

Men når det så er sagt så er der ingen tvivl om at systemer som Joomla, Drupal, Typo3, Umbraco især har formået at skille sig ud over det sidste års tid - der er også et par ændre der måske kan nævnes men i udbredelse og modenhed tror jeg de 4 nævnte er i en liga for sig.

Af gode grunde er mit fokus på Joomla og jeg ser med J1.5 og den planlagte 1.6 (whitepapers m.v.  i fuldgang nu) absolut Joomla som en af de 3 store Open Source systemer som vil være den direkte årsag til at mange closed source systemer indse at det er spild af deres og deres kunders tid at de sidder og opfinder den dybe tallerken - Den er der allerede og der er plads til massere af suppe!

De store Open source systemer kommer langt hen af vejen stadig fra forskellige udgangspunkter og har forskellige måder at gøre tingene på - men det ser for mig ud som om de også nærmer sig hinanden mere og mere og der er ingen tvivl om at der er lidt at et kapløb igang internt også - og det er jo meget sundt :)

En skam der står .net i din liste ellers var mit svar meget enkelt Big Smile men når nu det er .Net så er umbraco nok slet ikke et dårligt valg.

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 174
Fra  LAIT Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni

Hurtigt svar til et laaaangt indlæg - du må have kendt svaret på forhånd da du selv har været rumlen igennem Wink

Ja, umiddelbart burde man jo ikke låse sig fast på én teknologi som .NET og gøre det til et ufravigeligt krav - og da slet ikke "MS-tjene-penge-projekt" som .NET jo i bund og grund er.

Men...  For det første: Vi har mange års erfaring i .NET og det vil sætte os næsten håbløst tilbage at skulle oparbejde de samme kvalifikationer i PHP. For det andet mener jeg at .NET frameworket trods alt er en imponerende samling af funktionalitet, der nedsætter udviklingstiden af komplekse systemer væsentligt. Tja, jeg blev åbenbart hemmeligt gift med MS for en 8-10 år siden...

Udover dette off-topic, så er vi jo egentlig ganske enige om de grundlæggende ting. Der er plads til masser af suppe men skal den brygges på Umbraco hvis jeg er så ensporet at holde fast i .NET? Anyone else? Smile

Anders Lund
Lund & Andresen IT = Umbraco udvikling og ASP.NET

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld jeg kører tråden lidt off topic, men jeg har kigget lidt på umbraco og umiddelbart kan jeg ikke finde noget "community" eller tredjeparts udviklere til det system?

Skal man selv udvikle alt custom funktionalitet hvis man anvender umbraco?

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 174
Fra  LAIT Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Lund
Lund & Andresen IT = Umbraco udvikling og ASP.NET

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Så der findes ikke et sted hvor man kan hente allerede udviklede funktionaliteter (som Joomla har det)?

Anyway jeg er under uddannelse som SW og næste semester vil beskæftige sig med .NET så jeg vil da overveje om det er den vej man skal gå :).

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 174
Fra  LAIT Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :
hmm...  der er jeg på glatis og ved ikke nok om systemet. Jeg går ud fra at du mener et fælles sted hvor plugins/moduler som alverdens udviklere har lavet kan downloades fra? Se det kunne jo være smart. Nogen der ved noget om det?

Anders Lund
Lund & Andresen IT = Umbraco udvikling og ASP.NET

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja lige præcis.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)