Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Viral reklame overtager markedet, marketing skifter ham

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Viral reklame overtager markedet, marketing skifter ham

Viral reklame tager ofte form i filmklip, sjov eller reklamefilm. Virale reklamer får større og støre effekt. 30 % videresender indhold som artikler eller som sjove filmklip. Den virale effekt kommer ofte, når man sætter sig ind i de sociale relationer man har med sine kunder.

 

Viral marketing er kort fortalt en online version af word of mouth marketing.

For at få en viral kampagne til at virke skal man have online influentials. Mennesker med et stort netværk offline som online. Det er ofte mennesker med profiler på de mange sociale fora der findes som Facebook, myspace, K-forum eller lignende. Hvis du skal sprede budskabet skal de samtidigt være opinion leaders i deres netværk. En man vil følge fordi vedkommende gør det rigtige eller fordi vedkommende ofte viser vejen til noget nyt og spændende.

I de seneste år har man forsøgt sig med viral reklame på internet med større og større effekt. 30% der modtager en viral reklame sender den oftest videre.

 Viral Markedsføring er ofte små film klip der florere på internet eks. Youtube eller Google video. Google vil fremover komme med tiltag på adwords der gør at man hellere vil se en film end at læse lange tekster. Markedet går i den retning. Vi vil underholdes ikke forstyrres.

Men hvis man skal have gang i disse influentials skal man tænke utraditionelt. De befinder sig i alle fora og kommunikerer på kryds og på tværs. Viral marketing kræver at man spreder budskaberne i mange fora og ikke mindst på gammel dags maner som foldere og aviser. Der stadigt kan have sine styrker hvis man bruger det fornuftigt.

 

Sendes en vial film selektivt videre skal det ofte skabe værdi for modtageren

Når man sender noget videre med en bagtanke skabes der værdi for modtageren. Enten i form af indholdet eller i form af tanken der ligger bag. Har man høj status i netværket bliver indholdet ofte sendt flere fordi den

Som influential kan man få høj status hvis man ikke sælger men kommer med værdifuld information. Det handler om at bringe værdi til netværket.

 

Viral Markedsføring kan virke som spam

Hvis man sender informationer videre i set netværk uden, at tage højde for hvem man sender til. Eller hvis man ikke tænker over tilladelse så er det spam. Hvis man vil have en høj karma i sit netværk skal man sørge for, at få tilladelse til at sende oplysninger og sørge for at man linkes til i fællesskab. Linker man uhæmmet til folk kan man ofte ikke få høj karma men mange forbindelser. Sender man uhæmmet information ud uden værdi for andet end en selv. Kan man ende med at blive udelukket, hvilket sker i flere netværk i dag.

 

Hvem sendte mailen?

Er det mail med humor eller er det mail med indhold. Send mail med et formål så vil du se at dit netværk kan blive til meget. Det vil vokse og det vil Hvis du sender en forespørgsel skal du tænke på hvem du spørger. Giver det nogen værdi for disse mennesker at hjælpe dig og kan de hjælpe dig. Hvor stærk er din relation til disse mennesker. Skab stærke relationer ved at sende indhold med stor værdi.

 

Artikler videresendes mere selektivt end jokes

Analyser viser at når man sender selektivt vil modtageren oftere åbne indholdet. Jo mere det minder om en uhæmmet spredning jo mindre åbnes der for materialet. Men gør man det personligt så får man oftere kontakt og god respons. Viral markedsføring har oftere en stor effekt når man rammer en humor som er kendt i en bestemt sociale gruppe.

 

Public Relation i viral marketing

Skriv til redaktioner skriv ofte men om de områder du gerne vil genkendes i. Send også indlæg til avisens redaktion om dine meninger. Skriv dem på blogs og i fora på internet det giver omtale og omtale giver viral effekt næste gang du sender noget ud.

 

Var det sjovt eller var det alvor

Hvis man ikke ønsker at blive opfattet som den sjove fætter skal man måske ikke sende for mange sjove film rundt. Når man laver en viral reklame er det vigtigt man kender sine kunder. Det er vigtig man ved hvad de taler om. Når man skal have sine kunder til, at sende noget videre kan det vær fordi man forstår dem og ved hvad de tendere på. Ved man hvad en virksomhed vil ud med af budskab kan det pakkes ind eller pakkes ud. Det er vigtigt, man ved om det er humor eller information der sendes i en viral kampagne.

B2B i virale kampagner  

Når man skaber en viral reklame til virksomheder bruger man oftere en høj informations værdi. Den virale effekt over for business kunder er ofte mere værdiladet på den måde, at man skal kunne dokumentere de informationer man kommer med. Så har du større chance for at få kunder til at købe dine ydelser eller produkter.

 

B2C i viral marketing

Når man går ud til konsumer markedet skal en viral kampagne have mere kant og mere humor. Vi vil underholdes ikke afbrydes. Hvis man bruger productplacement i stedet for, at sætte logo i slutningen af filmen så har man gjort en genistreg. Det vil sige at man bruger produktet i reklamen med humor. Mentos smides i en cocacola det blev en kæmpe succes på youtube, at se dette fænomen og derfor en god reklame. Men coca cola ville ikke være med på deres hjemmeside. Det skulle de måske have gjort noget ved.

 

Steffen Kirkegaard Pass on media Viral markedsføring viral reklame Film på internet

Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)