Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdstødelse efter konkurs

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Jeg måtte desværre se at vores virksomhed blev erklæret konkurs. Jeg havde solgt vores varelager og hjemmeside for ca. 8 måneder siden.

En kurrator har nu kontaktet mig og siger de penge der kom ind efter salget af varer og hjemmeside skal betales tilbage til ham.

halvdelen af salgsbeløbet var til varelager og hjemmeside mens den anden halvdel var til hjælp til opstart og support i 3 måneder.

Hvad gøre jeg her? Han har givet en frist til betaling og vil derefter gå i retten.

 Det er en ApS virksomhed hvor penge fra salget egentlig dækkede noget af kassekreditten, uden at lukke det helt.

Nogen der har erfaringer med lignende fra tidligere der kan rådgive mig lidt.

Vh. F.T

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke let at råde ud fra det du skriver men hvis de penge du fik ind gik til at forfordele nogen af kreditorerne, så var det ikke logligt og så skal de ind til boet. Det kunne det du skriver om at pengene dækkede kassekreditten tyder på - at banken ikke på det tidspunkt måtte have fået dækning, men det er ikke til at sige ud fra dit skriv.

MEN jo ikke hvis de penge der indgik gik ind 8 mdr før konkursen og indgik i driften DOG

Du må vel have haft et lager da du gik konkurs, når pengene  gik til varelager og en hjemmeside du måske har solgt inden konkursen

Fatih T.:
halvdelen af salgsbeløbet var til varelager og hjemmeside mens den anden halvdel var til hjælp til opstart og support i 3 måneder


Det giver ikke mening at du har solgt hele varelager og hjemmeside for 8 mdr siden og så brugt pengene på varelager og hjemmeside helt ærligt for så må der jo have været et varelager og en hjemmeside

Jeg er bange for du må til en bogholder eller revisor og få hjælp til at forstå kurators krav, som må bygge på nogen regnskabstal denne har tilgang til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Fatih T.:
Hvad gøre jeg her? Han har givet en frist til betaling og vil derefter gå i retten.

Først og fremmest er kurator ikke din ven - han er kreditorernes ven. Så find en advokat, der kan hjælpe dig. Omstødelse er noget speget noget så sørg for at få hjælp. Hvis beløbet for salg af varelager, hjemmeside og hjælp til opstart og support er blevet betalt til dit ApS bankkonto - og du ikke selv har taget penge ud - bør du ikke betale noget til kurator. 

Det næste er så at det ikke er billigt for et konkursbo at føre en omstødelsessag. Om kurator gør alvor af truslen vil afhænge af beløbets størrelse i forhold til om det kan betale sig at forfølge pengene.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig Lier (ikke underligt for du ved hvad du taler om)
Eneste jeg kan forestille mig er at kurator mener nogen er forfordelt men så skulle processen vel være en anden - lidt ud fra

Fatih T.:

 Det er en ApS virksomhed hvor penge fra salget egentlig dækkede noget af kassekreditten, uden at lukke det helt.



Men så var det vel banken der skulle betale retur

vh john 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det ikke meget Fatih oplyser, men der kan muligvis godt ske omstødelse af nedbringelsen af kassekreditten, lige netop fordi Fatih har solgt hele varelageret og det dermed ikke var en ordinær nedbringelse af kreditten med penge fra drift. Både forløb, virksomhedspant og personlig hæftelse har indflydelse, og kurator kan gå efter både bank, ejer og/eller ledelse, alt efter scenarie. 

Det er dog et krav at konkursboet har lidt et tab. Hvis banken f.eks. har haft pant i varelageret og ikke har handlet i ond tro, kan en omstødelse højest sandsynligt ikke gøres gældende, da banken ikke har haft en berigelse ved nedbringelsen af kreditten og konkursboet dermed ikke har lidt et tab.

Se: https://www.bechbruun.com/da/nyheder/2022/kan-konkursboer-omstde-en-kassekreditnedbringelse-hvis-banken-har-virksomhedspant

---

Fatih, følg Liers råd. Søg rådgivning hos en advokat, hvis der er tale om et større beløb.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 23
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Fatih T.:

Hej allesammen,


Jeg måtte desværre se at vores virksomhed blev erklæret konkurs. Jeg havde solgt vores varelager og hjemmeside for ca. 8 måneder siden.


En kurrator har nu kontaktet mig og siger de penge der kom ind efter salget af varer og hjemmeside skal betales tilbage til ham.


halvdelen af salgsbeløbet var til varelager og hjemmeside mens den anden halvdel var til hjælp til opstart og support i 3 måneder.



Hvad gøre jeg her? Han har givet en frist til betaling og vil derefter gå i retten.


 Det er en ApS virksomhed hvor penge fra salget egentlig dækkede noget af kassekreditten, uden at lukke det helt.



Nogen der har erfaringer med lignende fra tidligere der kan rådgive mig lidt.



Vh. F.T


Hej spørger

For det første må du - som også nævnt i tråden - meget gerne uddybe, så vi bedre kan hjælpe dig.

Jeg skal lige forstå situationen: Du drev et ApS, som i dag er under konkursbehandling. For 8 måneder siden solgte du virksomhedens varer og hjemmeside. Disse penge er vel sat ind på ApS'ets bankkonto, korrekt? Har du overført dem videre, f.eks. trukket dem ud til dig selv som udbytte/løn?

Jeg har faktisk skrevet en hel guide om omstødelse under konkurs, du kan finde den her på juraviden.dk (jeg kan åbenbart ikke indsætte link her i tråden).

Med lidt mere information kan vi bedre hjælpe.

Gratis artikler og værktøjer om jura - læs mere på Juraviden.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)