Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerforhold og fordeling ved skilsmisse/dødsfald

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har en udfordring hvor jeg hverken har kunne finde ud af hvem jeg skal spørge - eller et svar, så håber der er nogen herinde som vil dele deres erfaringer.

Jeg har i dag en virksomhed som kører fint rundt og med et fornuftigt overskud. Når løn og alle regninger er betalt, er der et overskud på omkring 3-400.000,- om året som bliver stående i virksomheden som det er lige nu. 

Virksomheden er et ApS og jeg står selv som direkte ejer. 

Pengene skal naturligvis ikke bare stå der, så min tanke er at oprette et holdingselskab og skyde ejerskabet af virksomheden derind i. Derefter vil jeg have driftmidler stående til 3-4 måneders fulde udgifter i driftselskabet, og alt derover vil jeg ligge ind i Holdingselskabet og investere derfra. 

Tanken er så at pengene kan stå der og vokse, og vi så kan tage dem ud derfra den dag hvor der er brug for dem og så blive beskattet til den tid. 

Så vidt så godt, jorden drejer rundt, og tiden går - og nu til fremtidsscenariet. 

Jeg er gift og har børn, men hvordan sikrer jeg min kone bedst muligt hvis jeg skulle dø i forhold til de midler, og hvordan sikrer jeg virksomheden bedst muligt ved skilsmisse ved ovenstående øvelse? 

Som jeg ser det, er der 2 muligheder.

Mulighed 1) Holdingselskabet står med både min kone og jeg som ejer. Det vil gøre at vi kan sikre at børnene kun skal have tvangsarv ved mit dødsfald, så vi i princippet kun skal betale 12,5% i stedet for 25% af de værdier virksomheden repræsenterer. Det vil stille min kone godt hvis jeg dør, men mig skidt hvis vi bliver skilt, da hun jo nu ejer 50% af den virksomheden som er min personlige indtægtskilde. 

Mulighed 2) Holdingselskabet står med mig selv som ejer. Det vil betyde at ved en skilsmisse er der nogle penge derfra som skal betales til min kone, men hun får ikke i sig selv magt over selskabet. Det stiller derimod min kone dårligere hvis jeg dør, da børnene nu vil skulle arve 25% af hele værdien.

Jeg har forsøgt at finde en advokat el, som vil kunne hjælpe, men umiddelbart ser det ud til at det er de færreste advokator som spænder så bredt som jeg gerne vil her, og som reklamerer med det. 

Jeg kan ikke forestille mig at jeg er den eneste der har disse tanker, men der står forbavsende lidt om det på nettet.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin_MT:
Jeg har forsøgt at finde en advokat el, som vil kunne hjælpe, men umiddelbart ser det ud til at det er de færreste advokator som spænder så bredt som jeg gerne vil her, og som reklamerer med det. 

Det burde de fleste advokate med speciale i arve- og erhvevsret kunne rådgive dig omrking.  De lidt større advokat firmer vil de uden problem kunne rådgive dig. 

https://www.advokatnoeglen.dk/  

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er flere muligheder og det er mere kompliceret end du stiller det op.

Det er f.eks. muligt at lave ejeraftaler, der regulerer vilkår for salg af anparter, hvordan virksomheden skal værdisættes etc., og som kan komme i spil ved dødsfald eller skilsmisse.

Jeg vil råde dig til at tage en snak med en advokat.

Og det burde ikke være svært at finde en advokat, som kan hjælpe med dette. F.eks. https://sanktpetri-advokater.dk/advokat/jacob-tojner/

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:

Det er flere muligheder og det er mere kompliceret end du stiller det op.

Det er f.eks. muligt at lave ejeraftaler, der regulerer vilkår for salg af anparter, hvordan virksomheden skal værdisættes etc., og som kan komme i spil ved dødsfald eller skilsmisse.

Jeg vil råde dig til at tage en snak med en advokat.

Og det burde ikke være svært at finde en advokat, som kan hjælpe med dette. 

Der er helt klart flere muligheder end jeg stiller op - men skulle jeg skrive alle de muligheder og bud der har været ville det blive et meget langt indlæg :) 

Min udfordring med at finde en advokat har indtil videre været at de ofte virker til at være meget opdelte på enten erhverv eller privat (testamenter), hvor netop ejeraftaler går under erhverv og testamente og hele den del ligger under dem med fokus på testamenter ol. 

Så at finde en ikke bare god men også en advokat der er relevant til begge områder har været udfordringen. - advokater i sig selv er der rigeligt af. 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin_MT:
Min udfordring med at finde en advokat har indtil videre været at de ofte virker til at være meget opdelte på enten erhverv eller privat (testamenter), hvor netop ejeraftaler går under erhverv og testamente og hele den del ligger under dem med fokus på testamenter ol. 

Nu kan de fleste advokater godt finde ud af at samarbejde med andre, og du er trods alt ikke den første, der har haft behov for rådgivning om emnet.

Hvis du Googler: "advokat generationsskifte" vil du finde mange advokatvirksomheder som arbejde med lige netop dette.

Smile

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Martin,

Overvej muligheden for at din kone sidder i uskiftet bo efter din evt. død. Hvis hun vælger at blive gift igen skal der skiftes.

Det sikre dine børn og det sikre familiens hverdag.

Jeg vil dog tror at din kone ejer 50% af din virksomhed medmindre I har aftalt særeje. At du ejer virksomheden 100% betyder ikke at du kan stikke af med alle værdierne i en skildsmisse. Jeg vil tro din kone skal have 50% af værdien (som jo så lige skal bestemmes).

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

Jacobsen Scientific ApS

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremest skal du vide, at du jo ikke bare ligie kan stifte et selskab og så gøre det til ejer af dit ApS. Det vil som udgagspunkt kræve en godkendt revisor og så vil man ud i anpartsombytning læs https://johnhannover.blogspot.com/2019/01/holding-efter-drift-er-etableret.html

Så har du holding og drift og kan overdrage halvedelen af det ny holdings anparter til din ægtefælle smidigt, igen kan revisor eller advokat rådgive. Der bør oprettes ejeraftale uanset I elsker hinanden - ellers kan der komme problemer  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Arvespørgsmålene er også noget du skal have håndteret - der er mulighed for både alle fælleseje, særeje eller skilsmisse særeje hvor der er forskel, om I bliver skiilt (særeje) eller du dør - ikke særeje som udgangpunkt men det er nogen du bør gå til advokat med

Ulrik grønborg er god og rimelig i priser til alt om arv og hastighed https://www.askt.dk/hvem-er-vi/advokater/ulrik-groenborg.aspx 

Du skal så nok også have andre årsager til holding end dem du nævner her, hvor jeg ikke ser det gøre stor forskel ud over evt sikring mod kreditorer i drift - og hvert selskab koster jo lidt arbejde og let 15.000 kr om året mindst, så tal med revisor/advokat -  og du kan jo ikke bare flytte penge op i holding løbende, det skal ske ved udlodning af frie midler ved udbytte, normalt årligt ved regnskabets generalforsamling’

brug lidt penge på.  Nok bøde en revisor til omdannelse og advokat til arven og ejeraftale mm - det er godt brugte penge (personligt ikke betqlt af selskabet)

God vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

RuneJacobsen:

Kære Martin,

Overvej muligheden for at din kone sidder i uskiftet bo efter din evt. død. Hvis hun vælger at blive gift igen skal der skiftes.

Det sikre dine børn og det sikre familiens hverdag.

Jeg vil dog tror at din kone ejer 50% af din virksomhed medmindre I har aftalt særeje. At du ejer virksomheden 100% betyder ikke at du kan stikke af med alle værdierne i en skildsmisse. Jeg vil tro din kone skal have 50% af værdien (som jo så lige skal bestemmes).

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

Jacobsen Scientific ApS

Hej Rune

Jeg beklager hvis det jeg har skrevet er uklart. I tilfælde af skilsmisse deler vi alle værdier (inkl. værdien af virksomheden 50/50), det er vi på ingen måder uenige om. 

Jeg tror dog du misser min pointe. 

Hvis jeg dør, så skal børnene arve min. tvangsarv på 25% (forudsat der er et testamente, ellers 50%). Hvis virksomheden er lad os sige 1.000.000 værd (for at holde det i runde tal), så får de 25% af boet når jeg dør, eller omregnet 250.000,- Min kone vil få de resterende på 75%. 

Så vidt, så godt. Men står hun som ejer af de 50%, så arver børnene jo stadig kun mig, dvs 25% af mine 500.000,- eller omregnet 125.000,- 

Min kone vil aldrig eje 50% af min virksomhed medmindre hun står som ejer. Hun kan arve den og den vej rundt stå som ejer, men hun kommer ikke på magisk vis til at  eje den, i hvert fald ikke før jeg er død. Ved en skilsmisse skal hun dog have 50% af værdien af virksomheden som en del af bodelingen.

_____

Så er der den næste del som er skilsmisse. 

Her er vi igen ude i at vi jo begge ejer værdierne i det vi har. dvs, igen hvis virksomheden vurderes til 1.000.000,- så skal hun naturligvis have halvdelen af den værdi (igen 500.000,-) Men står hun som ejer (for at lette "udgiften" i mulighed 1), så vil hun have mulighed for at have medbestemmelse på den virksomhed der i mit tilfælde kun indeholder mig. Eller med andre ord. Hvis vi bliver skilt vil hun have indflydelse på min indtægt fremover medmindre hun går med til at jeg overtager ejerandelene. 

Meget væsentlig detalje - jeg har ingen planer om at vi skal skildes, og vi har da holdt ud de første 7 år indtil nu, men derfor ved jeg jo ikke hvordan det ser ud om 5,10 eller 20 år. 

Særeje er ikke noget jeg ser som relevant, da øvelsen ikke går ud på at skjule penge, men at sikre både mig selv (ved skilsmisse), og min kone (ved død)

_____

Vi står desværre i et tilfælde, hvor et nært familie medlem er blevet splittet totalt op pga, arven, med nogle børn der i den grad har været griske ud over det sædvanlige efter pap-farens død (i shit you not) hvor der ikke længere er kontakt imellem mor og barn. Igen, det tror og håber jeg aldrig ville blive et scenarie her, men jeg vil betydeligt hellere tænke det igennem nu og så kan jeg være "det dumme svin" der sikrede min kone over børnene og så kan de sparke til min gravsten til den tid, end at hun skal stå og sælge en masse for at kunne betale børnene ud den dag hun så skal skifte. 

Jeg er klar over hun kan sidde i uskiftet bo, men det er jo ikke permanent hvis hun engang efter mig skulle finde den næste kærlighed eller bare lave store ændringer i hendes livsstil. 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Først og fremest skal du vide, at du jo ikke bare ligie kan stifte et selskab og så gøre det til ejer af dit ApS. Det vil som udgagspunkt kræve en godkendt revisor og så vil man ud i anpartsombytning læs 

Så har du holding og drift og kan overdrage halvedelen af det ny holdings anparter til din ægtefælle smidigt, igen kan revisor eller advokat rådgive. Der bør oprettes ejeraftale uanset I elsker hinanden - ellers kan der komme problemer  

Hej John

Tak for forklaringen, men hele den del er der dog styr på.

Jeg bruger allerede i dag en revisor og har eksterne folk til at håndtere alt der er relateret til regnskab. Jeg er også klar over at jeg umiddelbart (som jeg har forstået det) ikke kan lave et ApS, sætte det som ejer, og dele anpartsejeren af den imellem min kone og jeg. Men igen, det er der hyret nogle (forhåbentligt) kloge mennesker til at håndtere Smile

Cookie - John Hannover:


Arvespørgsmålene er også noget du skal have håndteret - der er mulighed for både alle fælleseje, særeje eller skilsmisse særeje hvor der er forskel, om I bliver skiilt (særeje) eller du dør - ikke særeje som udgangpunkt men det er nogen du bør gå til advokat med

Ulrik grønborg er god og rimelig i priser til alt om arv og hastighed 

Jeg prøver at tage et kig på ham. Jeg har intet imod at betale for at få den hjælp jeg har behov for. Det kan dog muligvis godt være en arbejdsskade, men jeg har en generel mistillid til alle der skriver de kan det hele på deres hjemmeside.

Cookie - John Hannover:


Du skal så nok også have andre årsager til holding end dem du nævner her, hvor jeg ikke ser det gøre stor forskel ud over evt sikring mod kreditorer i drift - og hvert selskab koster jo lidt arbejde og let 15.000 kr om året mindst, så tal med revisor/advokat -  og du kan jo ikke bare flytte penge op i holding løbende, det skal ske ved udlodning af frie midler ved udbytte, normalt årligt ved regnskabets generalforsamling’

brug lidt penge på.  Nok bøde en revisor til omdannelse og advokat til arven og ejeraftale mm - det er godt brugte penge (personligt ikke betqlt af selskabet)

Jeg er også klar over at jeg naturligvis ikke bare kan flytte penge op i holdingselskabet og så melde mig konkurs, men dette er igen heller ikke formålet. 

Uden at gå i detaljer, så er tanken at der kommer til at være mere end én virksomhed på sigt sideløbende med den jeg har nu. Jeg er klar over at et holdingselskab stadig ikke er strengt nødvendigt, men nu har jeg én gang brændt fingrene på at gå efter "den nemme løsning" med en enkeltmandsvirksomhed, og fået lov til at følge processen med at få den lagt i graven og skiftet til et ApS - en oplevelse som har kostet både tid og penge, så jeg vil hellere få det holding selskab på plads så jeg ikke skal ud i en omgang virksomheds/ejerkonvertering igen på et senere tidspunkt. 

Omkring prisen, så har jeg umiddelbart fået en pris på regnskab mm, til holdingselskabet på 6.000,- 

Banken har meldt ind, at de penge jeg betaler for en konto hver måned dækker flere virksomheder, så det koster ikke ekstra, og så er der sådan umiddelbart kun forsikringer tilbage, og så skal revisoren muligvsi indover. 

Det er ikke gratis, men heller ikke en årlig udgift som er katastrofal.

Cookie - John Hannover:


God vind med det

John Hannover

Tak Smile Og tak for svaret.
obs: Nu er jeg ikke 100 meter mester i Amino, så håber at indlægget med splitning af quotes ser fornuftigt ud Embarrassed
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dine quotes var perfekte og du lyder til at have check på det. Ja der er mange svindlere, men holder  du dig her til godkendte revisorer, måske gerne med en anbefaling, og advokater eller jurister med speicaler som f.eks Ulrik så får du nogen der siger fra, hvis det ikke er dem og - ikke tager noget for det svar

Det er bare at komme igang og du lyder helt afklaret om det

god vind John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)