Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det dårlig skik at bede om betalingoplysninger i en beta trial af SaaS produkt

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har udviklet et SaaS produkt som jeg skal have beta testet af rigtige brugere.  siden er programmeret så beta medlemmerne skal opgive deres betalingsoplysninger for at registrere sig. De får en 100% discount kupon og der står på betalingssiden, hvordan man nemt kan afmelde sig igen, og at vi sender en email ud inden beta periodens ophør. Alligevel oplever jeg at beta medlemmerne er skeptiske, når det kommer til at opgive deres betalingsoplysninger.

Mit spørgsmål er om jeg bør få mine udviklere til at omprogrammere flowet for beta medlemmer, så de ikke skal opgive betalingsoplysninger? Mine developers argument for at opkræve oplysningerne er at det beskytter siden mod falske registreringer fra såkaldte bots.

Håber der er nogen med erfaring i beta testing af et Saas produkt, som kan give mig et godt råd.

På forhånd tak, Anette

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette,

Når du taler om betalingsoplysninger, taler du så om kortoplysninger fra fx Visakort eller Mastercard?
I så fald må du sandsynligvis ikke selv gemme de data - det skal lagres hos din gateway/indløser, fx Clearhaus. Medmindre du har fået lavet en aftale med de forskelliige udbydere af kreditkort, og det er en meget omfattende proces.
Læs mere om det her: How To Store Credit Card Information - PCI DSS GUIDE

Jeg vil anbefale at dine udviklere finder på en anden måde til at undgå falske registreringer. Det kunne fx være at dine kunder skal indtaste deres mobilnummer, sådan at der bliver sendt en sms med en kode, som brugeren så skal indtaste i en app eller website eller hvad du nu har (fået) lavet.

Ring eventuelt til mig hvis du vil have hjælp til dette - jeg har lavet lignende systemer for flere af mine kunder.

Venlig hilsen

Albert van Harten

Computernørden ApS - IT Løsninger, herunder programmering
What The Hack ApS - Certificeret Etisk Hacking, herunder IT-sikkerheds-rådgivning

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Med CRO-brillerne på vil jeg helt klart anbefale dig ikke at kræve kortoplysninger før de reelt skal bruges. Og det er uanset om der er tale om en beta eller reel service. Hvis du f.eks. har en 7 dages free trial uden at kræve kortoplysninger og følger op på de potentielle kunders tilfredshed, giver det langt flere konverteringer til både servicen og dine nyhedsbreve, end en løsning der kræver kortoplysninger eller betaling og returret. Kortoplysninger er noget der kan misbruges og på grund af alle skrækhistorierne er det noget der får folk til at stoppe op og overveje signup.

Trust sælger, så jeg vil samtidig anbefale dig at have en knap, hvor kunden selv kan slette kortoplysningerne uanset om kunden har et aktivt abonnement eller ej. Så slipper du ikke alle kunderne helt, når de vil opsige deres abonnement og kan fastholde kontakten gennem statusmails og nyhedsbreve. Det tager samtidig brodden af evt. utilfredse kunders frustrationer, da de ikke føler sig låst til en service de vil ud af. Og det giver færre negative anmeldelser.

Bots bør så vidt muligt bekæmpes diskret, ikke med konverteringsdræbere.

Det kan gøres ved at lave opslag i blacklists. F.eks. cleantalk.org, såfremt løsningen kan gøres GDPR compliant.

Tilmeldt 16. Aug 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Karsten. Vi har en 30 dages Free Trial. Jeg brugte lang tid på at diskutere dette punkt med programmørerne da jeg som udgangspunkt ville køre det sådan som du beskriver det. Jeg havde dog ikke tænkt på en knap der kan slette betalingsoplysningerne. Tak for den ide!

mvh Anette

Tilmeldt 16. Aug 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Albert!

Tak for dit svar. Ja det er kortoplysninger jeg refererer til. Vi bruger Stripe som betalingsgateway. Når kunden registrere sig, har skal de verificere deres email, så mon ikke det tæller som en totrinsbekræftelse?

Jeg gemmer din info, hvis jeg får brug for din hjælp. Mange tak,

anette

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette,

Hvis en bruger skal bekræfte sit login vha. en mail, så er ikke en to-trins-bekræftelse:
1. Brugeren indtaster sin e-mailadresse
2. Der bliver sendt en mail til brugeren
3. Brugeren klikker på et link for at BEKRÆFTE sin adresse
4. Serveren har bekræftet brugeren.

Det er en 1-trins-bekræftelse. Det vil først blive en to-trins-bekræftelse hvis der var et andet identifikationsmiddel, fx. en app eller en sms.

Men når IT-sikkerhedsfolk taler om multitrinsbekræftelse, så handler det som sådan ikke om at bekræfte at du REGISTRERER dig med en MAILADRESSE du angiver, men om det BRUGERNAVN du angiver giver dig AUTORISATION til at logge på.

For at autorisere dig, er der tre metoder der kan bruges:
1. Noget du ved
2. Noget du har
3. Noget du er

Det første, "noget du ved", er kombinationen af et brugernavn og en adgangskode. Det er noget, du har lagret i din hjerne, på en lap papir, i en notesbog eller i en passwordmanager. Her er det værd at bemærke, at det altid er en god idé at skelne mellem et brugernavn og en mailadresse - det anbefales oftest at man IKKE kan logge på med sin mailadresse, men med et brugernavn der enten er blevet valt af brugeren eller tildelt ved registrationen (spørg, hvis du vil vide hvorfor). Noget du ved er en meget usikker form for autorisering, da "det man ved" nemt kan overdrages til andre, herunder ondsindede hackere.

Det andet, "noget du har", er sværere for en hacker at bryde. "Noget du har" er en genstand, der indeholder informationer som du kan give når du logger ind. Det kan være et nøglekort (som du måske kender fra NemID), en nøgleviser (MitID, NemID), en godkendelsesapp (Google, Microsoft), en SMS (Booking.com, Microsoft, Google, Apple),  et opkald (Apple, Microsoft), en kode på en anden registreret enhed (Apple) eller en QR-kode du skal scanne (MitID)

Det tredje, "noget du er", er endnu sværere at bryde for en hacker. Det bliver også kaldt for biometrisk godkendelse, og kan være at du bekræfter adgang vha. din krop: ansigtsgenkendelse (iPhone, MitID, Android), fingeraftryk (mange forskellige enheder), Irisscan (mange forskellige avancerede systemer), DNA-check (ikke så udbredt, men visse steder i Pentagon bruges det).

Først når du kombinerer de ting, der er tale om multifaktorgodkendelse. Et website som Medium bruger kun én trins godkendelse, men gør det ved at sende en kode til ens e-mailadresse. Det er altså mere sikkert end "noget du ved", men kan stadigvæk brydes, hvis en hacker har fået adgang til ens e-mail.

Albert

PS I går var jeg hos en kunde, hvor jeg skulle aktivere multifaktorgodkendelse på hans Google-konto. Der valgte jeg at gøre det via SMS, så Google sendte en sms til hans telefon. Min kunde var lige ude for at ryge en smøg, og havde efterladt sin telefon hos mig. Den var gået til låseskærmen, så jeg kunne ikke læse hans sms'er. Men da Google sendte en sms med en kode, jeg skulle indtaste, kom de første x-antal ord af sms'en på låseskærmen. Og i de x-antal ord var der den kode, jeg skulle indtaste. Spørgsmålet er her: hvem har et sikkerhedshul: Apple, fordi den viser (en del af) indholdet af en ny sms på låseskærmen, eller Google, fordi de sender bekræftelseskoden i starten af sms'en :)

Tilmeldt 16. Aug 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din grundige forklaring. Det var lærerigt...og hvor er der meget man skal sætte sig ind i...bare fordi man har fået en god ideSmile

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er ikke ligefrem nemt - og af den grund bliver mange idéer ikke til noget. Og det er bl.a. derfor jeg har startet min  virksomhed What The Hack.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette

Vi har snart 2 mio brugere på vores SaaS platform. Vi valgte ikke at kræve betalingsoplysninger upfront. Det var meget åbenlyst for os at det var det rigtige valg. Vi har en freemium model som baserer sig på at vores brugere først skal prøve vores produkt før det bliver nødvendigt at betale (+ hvis du ikke bruger det så meget, så kan du forblive gratis brugere på ubegrænset tid). Jeg tror ikke vi ville have haft success hvis vi krævede betalingsoplysninger upfront. Når det er sagt, så afhænger det jo nok meget af dit produkt og forretningsmodel hvorvidt det er en god idé. Der er skrevet rigtig meget om emnet som jeg håber du har læst?

Dine programmørers argument omkring at undgå bots finder jeg ikke relevant. Det er reelt nok, at du til en vis grad kan undgå bots på den måde. Men det mulige tab du lider ved at folk ikke tilmelder sig din service (og du derfor måske aldrig får gang i forretningen) er bare højest sandsynligt mange mange gange større en det tab du evt kan lide ved at et par bots tilmelder sig (hvad er det reelt for en risiko du løber her?). Desuden findes der så mange muligheder for at undgå bots. Se fx Googles reCAPTCHA.

Sig til hvis du har brug for yderligere sparring. Deler gerne mine erfaringer.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 16. Aug 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din feedback Martin. Det kunne være rigtig spændende at connecte med dig og høre mere om dine erfaringer. Du hører nok fra os efter sommerferienSmile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)