Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lunar I/S konto krav om kun 1 tegningsret

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jul 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej jeg skal til at stifte et I/S firma med en kammerat. Vi har før haft hver vores enkeltmandsfirma, samt Lunar buisness.

Nu vil vi gerne have Lunar buisness til I/S men Lunar fortæller mig at der kun må være en tegningsberettiget indtil videre.

De skriver således “Vi acceptere kun dem der enten har registreret der tegningsret i cvr, eller har en interessentskabskontrakt hvori tegningsret og tegningsregel fremgår”

Er der en klog person der kan forklare mig hvad det vil sige? Jeg ved at det har noget men hvem der må lave aftaler, men hvordan stiller vi os i den situation når vi begge ejer lige meget af firmaet?

Udover det kan man så finde et eksempel på hvordan det skal skrives i kontrakten?

Mvh Magnus
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Enge99:
Nu vil vi gerne have Lunar buisness til I/S men Lunar fortæller mig at der kun må være en tegningsberettiget indtil videre.

De skriver således “Vi acceptere kun dem der enten har registreret der tegningsret i cvr, eller har en interessentskabskontrakt hvori tegningsret og tegningsregel fremgår”

I det du citerer står der ikke noget om at der kun må være én tegningsberettiget, der står blot at I skal have defineret hvordan jeres tegningsret er. I et ApS (eller A/S) står det ofte i vedtægterne og i et I/S vil det være meget fornuftigt at skrive det i jeres interessentskabskontrakt.

Hvis ikke det allerede står der, så vil jeg anbefale at I spørger den rådgiver der har hjulpet jer med at lave den hvorfor det ikke er der og beder ham/hende om at skrive det ind.

Hth
/Brian

Tilmeldt 18. Jul 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Brian tak for svar:)

Jeg kan godt se det ikke er så retvisende i teksten jeg sendte, men modtog dog et opkald fra Lunar, hvor de fortalte at man kun måtte være 1 tegningsberettiget

Vi har ikke nogle rådgiver indenover, men jeg har dog et møde med en inden længe, som jeg måske kan spørge til råds.

Men indtil videre har vi lavet kontrakten ud fra en skabelon, selvom jeg godt ved det måske er en god ide at få en jurist af en art til at lave den, dog er kapitalet bare ikke super stort :)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Enge99:
Jeg kan godt se det ikke er så retvisende i teksten jeg sendte, men modtog dog et opkald fra Lunar, hvor de fortalte at man kun måtte være 1 tegningsberettiget

Vi har ikke nogle rådgiver indenover, men jeg har dog et møde med en inden længe, som jeg måske kan spørge til råds.

Men indtil videre har vi lavet kontrakten ud fra en skabelon, selvom jeg godt ved det måske er en god ide at få en jurist af en art til at lave den, dog er kapitalet bare ikke super stort :)

Hvis det er et krav fra Lunar, så må I jo overveje om det er et krav I vil efterkomme.

I skabelonen antager jeg der er et afsnit om tegningsrettigheder, i det skal I så anføre hvem af jer der er tegningsberettiget i forhold til Lunar  - umiddelbart er det dog ikke noget jeg vil anbefale at I gør uden at få rådgivning på området.

Hvis I gør det er der en af jer der får fuld råderet over kontoen og eftersom I er et I/S så hæfter i begge for hele engagementet - eller sagt på dansk så kan den ene stifte gæld som den anden skal betale :-)

Hth
/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener det hanlder om, at der i den “lille” Lunar løsning kun må være en tegningsberettiget. De har en større til aps og I/S ned flere tegningsberettigede, det er mig bekendt bare en anden oris

vh Joihn Hanniover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jul 23
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Det må jeg lige undersøge, men skulle mene muligheden for i/s er rimeligt nyt i Lunar, så de sagde sidst jeg snakkede med dem at engang til september ville der være mulighed for flere tegningsberettiget, men jeg tænker lige at tage en snak med Lunar, og høre hel præcist hvad mulighederne er :)
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)