Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn eller faktura - ApS og Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har 2 virksomheder 1 enkeltmands og 1 nystartet ApS. Jeg er i tvivl om hvad der er smartest ift at få løn fra ApS'en:

1: de timer/ydelser jeg har lagt i virksomheden opkræves via faktura fra min enkeltmandsvirksomhed. Dvs jeg/min enkeltmandsvirksomhed har solgt en ydelse til mit ApS. og mit ApS kan afskrive det som et køb. 

2. jeg får registreret mit ApS som arbejdsgiver og laver en kontrakt til mig selv som direktør og på denne måde kører en reel lønseddel til mig.

Jeg tænker umiddelbart løsning nr 1 er lettest især pga det er et nystartet ApS og med sæson arbejde dvs der er ikke en fast indtjening

Spørgsmålet er bare om man kan gøre det sådan som ejer af begge virksomheder og købe/sælge til sig selv? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

rantzau85:
1: de timer/ydelser jeg har lagt i virksomheden opkræves via faktura fra min enkeltmandsvirksomhed. Dvs jeg/min enkeltmandsvirksomhed har solgt en ydelse til mit ApS. og mit ApS kan afskrive det som et køb. 

Det nå du slet ikke - det vil let være maskeret udlodning og skat over 100%. Laves ydelse i ApS skal du have løn fra ApS - det er ikke frit valgs ordning https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

2  er det du må og kan og skat er jo ens  personlig skat af løn eller overskud i personlig virksomhed og du kan sagtens betale løn få gange om året

----------

Du må ikke få skattefri kørsel, hvis det er noget du har behov for, uden en helt reel løn svarende til generelt ca 100 kr i timen (ofte siger man 17 t per måned) - og timer skal så passe med tid til arbejde og kørsel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John
Tak for svar!
Så kommer jeg til et nyt spørgsmål efter jeg har været inde og se på at blive registreret som arbejdsgiver. I mit ApS har jeg af og til folk ude og løse en opgave for en kunde. Disse får engangsvederlag da de arbejder under 9 timer om ugen og det er sporadisk hvornår der er en opgave til dem.
Som jeg ser det bør jeg registrere virksomheden som arbejdsgiver med løntypen "kun b indkomst" da jeg ikke har nogen fastansatte. Så opstår problemet ift at give mig selv som ejer løn da jeg ikke både kan tilmelde mig som arbejdsgiver for "alm lønudbetaling" OG "kun b honorar". Det er enten eller.

Er det så istedet udbytte af selskabets overskud der skal gå til mig som ejer for at få løn-lignende forhold?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

rantzau85:
I mit ApS har jeg af og til folk ude og løse en opgave for en kunde. Disse får engangsvederlag da de arbejder under 9 timer om ugen og det er sporadisk hvornår der er en opgave til dem.
Som jeg ser det bør jeg registrere virksomheden som arbejdsgiver med løntypen "kun b indkomst" da jeg ikke har nogen fastansatte.


Nej hvis de samme kommer igen mere end i princip en gang, så er det skal alm løn med a skattetræk. Honorar er engangsopgave - så det er helt alm arbejdsgiverregistrering og de ansættes så blot sporadisk på timeløn fra gang til gang
Samme med dig selv, du kan så også sagtens få din løn

Med den registrering kan du også godt tildele honorar HVIS du skulle have en ren engangs brug af en rigtig honorarmodtager, men det er ikke det du har her

Udbytte regnes ikke for løn og giver f.eks ikke ret til kørepenge osv og er dyrere end løn da det er topskat så snart du er over 27% grænsen (selskabsskat 22% og 27-42% af resten - mod løn 40% op til topskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)