Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omregistrering af bil fra privat ejeskab til firma ejeskab, og privat brug

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer,

Jeg vil gerne forstå forskel og/eller ulemper på når man vælger en de to følgende muligheder af omregistrering af bil:

1) Privat ejet bil omregistreres til firma ejet bil, og hvor jeg, som privat person registreres som primær bruger af bil

2) Privat ejet bil omregistreres til, at bilen er fortsat privat ejet af mig, og at firma bliver som den primære bruger af bil

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg ønsker ikke at have en fri bil i firma, og alt det regnskabsmæssige, som det medfører. Jeg vil fortsætte med at betale alle udgifter privat.

Det eneste grund til, at der er behov for omregistrering af bilen, er fordi kommunen har nu indført betalingsparkering på den adresse, hvor jeg har en klinik, og for at købe en beboerlicens erhverv (parkeringslicens), er der påkrævet at mit firmas navn står på registreringsattesten, enten som den 1. eller 2. mulighed, som er beskrevet foroven. 

Jeg har nu omregistreret min bil som den 1. mulighed, men er blevet i tvivl, om det kan give mig nogle udfordringer.

På forhånd mange tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

I alm enkeltmandsvirksomhed kan bilen ikke indgå - det vil kræve anvendelse af VSO. Jeg mener dog godt du kan lade den indregistrere i CVR blot betaler du stadigt alt selv og har fradrag efter kørebog efter statens takst eller % fordeling

Det har ikke som sådan skattekonsekvens i personbeskattet virksomhed da bilen ikke kan indgå regnskabsmæssigt

vent lige på andre og klogere, for det er bare ret i hovedet svaret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John,

Jeg har ikke registreret bilen i CVR, kun hos motorregisteret. 

Gad vide hvad der ligger til forskel for de ovennævnte muligheder, om den ene er bedre end den anden.

Og jeg bliver vel ikke stoppet af SKAT når jeg kører privat :), når bilen er nu registreret som firma ejet? 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kotenok:
Jeg har ikke registreret bilen i CVR, kun hos motorregisteret. 

Så CVR. ejer registreringsattesten?

Du betaler selv (privat) for ejerafgift, forsikring mv.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kotenok:

Tak John,

Jeg har ikke registreret bilen i CVR, kun hos motorregisteret. 

Gad vide hvad der ligger til forskel for de ovennævnte muligheder, om den ene er bedre end den anden.

Og jeg bliver vel ikke stoppet af SKAT når jeg kører privat :), når bilen er nu registreret som firma ejet? 

det vil jeg bestemt ikke mene - i personlig virksomhed betaler du bare alt selv og har fradrag - bilen kan ikke indgå, men motorregister burde ikke betyde noget, du kan jo høre skat under kommunikation og gøre klart at både køb og drift afholdes privat og du alene har alm kørselsfradrag efter kørebog

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan man vel også sige, at CVR ejer registreringsattesten.

Der fremgår følgende:

Ejer: CVR........

Primær bruger: mit navn

Formål: privat brug

Og jeg vil fortsat betale det hele privat. Selv om dd har SKAT sendt en opgørelse på grøn ejeafgiften (til mig privat), og vil nok sende en ny grøn ejerafgift til min virksomhed.

Når jeg logger ind på motorregistret (privat), så ejer jeg ikke ingen biler (længere).

Når jeg logger ind som virksomhed, så har den en bil... 

Jeg vil stadig betale alle udgifter (forsikring/brændstof/vejhjælp, vedligeholdelse mm) til bilen privat.

Parkeringslicensen vil jeg bogføre i firmaet ( det drejer sig om 500,- /pr år.) Hvis jeg skulle betale for parkeringen, ville det være ca. 25.000,- / pr år.) 

Og jeg vil stadig opkræve km-satsen for den erhvervsmæssige kørsel, som jeg plejer...

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ja, sådan tænker jeg også John.

Jeg vil bare være sikker på, at jeg har gjord det rigtige, og vil også forstå den forskel der ligger i den 1. og den 2. mulighed. Jeg kan ikke finde lovgivningen nogen steder, som beskriver det. 

Jeg må hellere ringe til skat/motoregister og forhøre mig. For kommunens parkeringsafddeling kunne ikke forkalre mig det.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Skrive til - aldrig ringe - det giver tonsvis af misforståelser og kan ikke bruge til noget. Vær klar i at du ejer bilen og har betalt den og den ikke føres ind over din virksomhed  men at du tager fradrag efter kørebog som privatejet hvidpladebil - men har reg i motorregister som CVR for den og den årsag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John, du havde ret.

Jeg har fået følgende (skriftlig) svar fra SKAT.

 

Da du driver virksomhed som enkeltmandsvirksomhed gør det, rent skattemæssigt, ingen forskel om bilen er indregistreret til dig som person eller til virksomheden.

Ud fra det beskrevne vil du aldrig kunne komme i konflikt med skattereglerne uanset om du kører erhvervsmæssigt eller privat i bilen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

tak - ja altid godt at få det bekræftet. Bilen indgår aldrig i alm personbeskattet virksomhed så helt enig i deres svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)