Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg købe til mig selv og sælge til min virksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er, 

Jeg har netop startet en enkeltmandsvirksomhed

Mit varelager og driftsaktiver (udlejning) består af brugte tasker. 

Jeg køber taskerne på forskellige brugtsider, hvor det er privatpersoner, der sælger dem. F.eks. Trendsales, Vestiaire, osv. 

Da det er brugte tasker købt af privatpersoner skal jeg ikke betale moms/trække moms fra, så der skal stå på kvitteringen at brugtmomsordning er anvendt (korrekt?)? Det kan ikke lade sig gøre at skrive det på en kvittering på de sider jeg handler på. 

Må jeg i stedet købe taskerne privat, og så 'sælge' dem til min enkeltmandsvirksomhed til samme pris som jeg købte dem for på eksempelvis Trendsales? Så kan jeg jo lave en faktura hvor jeg kan skrive at brugtmomsordning er anvendt. Jeg tror ikke der er noget tricks eller fidus eller økonomisk fordel ved det, jeg tror bare det er nemmere og måske den eneste måde det kan lade sig gøre på? 

Jeg har tidligere selv solgt mine egne designertasker til en dame der havde en enkeltmandsvirksomhed med køb og salg af disse tasker, og der fik jeg aldrig en formel faktura og der blev ikke nævnt noget med moms. Så tænker om hun mon også har gjort det på den måde?

Lad mig endelig høre hvis jeg er på vej ud af en gal sti, for det er bestemt ikke meningen. 

Dbh. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg vil ikke mene du kan bruge brugtmomsordningen ved at købe privat og derefter sælge tingene ind uden moms fra dig selv. Ordningen er meget klar omkring hvad faktura/kvittering skal indeholde og køre via sig selv vil jeg mene risikerer at blive underkendt. Derudover er det jo dobbelt regnskab - og der er også kosterregister og andet at tage hensyn til ved brugtsalg - så jeg siger nej - husk https://politi.dk/ansoeg-om-tilladelse/oevrige-tilladelser/handel-med-brugte-genstande-og-pantelaanervirksomhed 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg er dog i tvivl om hvad jeg så kan gøre for at få taskerne ind i min virksomhed? Lad os sige at jeg med mit CVR-nr køber på Trendsales (hvis det overhovedet kan lade sig gøre), så er der vel ikke moms på tasken uanset, da jeg køber af en privat? Det er ikke fordi jeg ikke vil betale moms, men jeg forstår simpelthen ikke hvordan jeg kan få lov at købe brugte tasker til min virksomhed. Tak for link til tilladelse, jeg har aldrig hørt om det før. Det er dog hvertfald til at starte med 100 % udlejning der vil foregå på dette CVR-nummer

Tilmeldt 25. Jun 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tillad mig at uddybe. 

Min tanke var at:

1) Købe en brugt taske på eksempelvis Trendsales (som er handel mellem private). 

2) Lave en mellemregning, hvor tasken overdrages til min enkeltmandsvirksomhed til samme pris som den er købt til på Trendsales

3) Udleje den i min enkeltmandsvirksomhed til et udlejningsbeløb + moms. 

4) Om en årrække når tasken er slidt af brug sælge den til en salgspris + moms. 

Er der virkelig noget i vejen for det? Jeg prøver ikke at opnå uberettiget momsfradrag eller lignende, og kan ikke se hvordan jeg opnår en økonomisk fordel. Jeg har bare svært ved at se hvordan jeg ellers kan få brugte tasker ind i min virksomhed. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forstået din tanke men du kan efter min vurdering aldrig bruge brugtmoms når du køber af dig selv - kun ved køb hvor der ikke er moms og faktura/afregning sker efter alle brugtmomsregler. Du må så lægge fuld moms på
Husk du må ikke drive brugthandel erhvervsmæssigt uden den registrering jeg linkede til og poititilladelse - som du bør checke ikke også dækker udlejning (som så heller ikke er under brugtmoms overhovedet)

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Midtlangeland
Tilmeldt 18. Oct 08
Indlæg ialt: 54
Fra  Spodsbjerg Maskinværksted Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. 

Undskyld jeg sådan lige hopper ind i tråden, med et nyt spørgsmål . Men det med tilladelse til at handle mef brugte ting vidste jeg ikke .

Jeg har en mindre virksomhed  hvor jeg bla sælger bådudstyr  motorreservedele og lignende .  Primært som nyt, men også ind i mellem som brugt .   Vil det så også kræve en tilladelse, til brugt salg, når det er inden for den branche jeg normalt arbejder ?

Mvh

Mikael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikael:

Hej John. 

Undskyld jeg sådan lige hopper ind i tråden, med et nyt spørgsmål . Men det med tilladelse til at handle mef brugte ting vidste jeg ikke .

Jeg har en mindre virksomhed  hvor jeg bla sælger bådudstyr  motorreservedele og lignende .  Primært som nyt, men også ind i mellem som brugt .   Vil det så også kræve en tilladelse, til brugt salg, når det er inden for den branche jeg normalt arbejder ?

Mvh

Mikael

hvis brugthandel indgår i dit erhverv så ja - det er dog ikke vanskeligt at få OK fra politiet som også kan svare dig mere præcist - og du har jo til syneladende et fast driftssted som tingene opbevares i

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)