Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny til regnskab - korrekt afstemning med Dinero i kasseklade af websalg m. gebyr + fragt

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
Jeg har netop startet en webshop og har fået en god start og de første salg.
Nu skal jeg så til at føre regnskab, og jeg finder kassekladden i Dinero mest overskuelig til dette, da mine kunder allerede har betalt og er blevet faktureret via mit betalingssystem.
Jeg er dog i tvivl med hensyn til, hvordan et salg indtastes mest korrekt, når der indgår et gebyr taget fra betalingstjenesten (stripe), salg af fragt til kunden og et køb af fragt via fragtfirma.

Jeg har researchet og læst en masse indlæg på siden her samt brugt Dineros guides, men finder det godt til at være en jungle, og jeg synes også, at folk giver meget forskellige svar. Dette er nok også fordi, at der er flere måder at gøre det på.

Her er et eksempel på et salg:

Kunde har betalt for vare + fragt: 197kr total
Heraf udgør fragten: 39kr
Betalingssystemets gebyr på overførsel: 9,30kr
Fragt pris hos fragtfirma: 66,25kr

Jeg har forsøgt at indtaste dette salg på to forskellige måder (se billede) udfra, hvad jeg kunne læse mig til, men hvilken metode der er mest korrekt mht. momsafstemning og fradrag kan jeg ikke gennemskue.

Er den ene metode mere korrekt? Kan de begge bruges? Eller burde jeg gøre det på en helt anden måde?

Tusind tak for hjælpen!

Mvh. Emil

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Øh, det ser da ikke ud til at bilagene stemmer, eller er jeg blevet natteblind? Well, jeg synes, at du enten skal få en professionel bogholder til at guide dig igennem de første posteringer. En af grundene til, at du kan møde mange forskellige forslag kan være, at fragt netop er lavet om til at være momspligtigt, så du kan nemmere bogføre fragten sammen med det andet, hvis du har lyst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

ser ud som du laver gebyr og fragt momsfrit til kunden - det er helt galt

få hjælp af support eller en bogholder inden du ryger i problemer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emil 

Tillykke med virksomheden og de første salg - det er super flot gået! :-) 

Inden vi går i gang skal jeg lige sige, at jeg arbejder hos Dinero. Så er det på plads. 

Selvom jeg ved du er i den spæde opstart, synes jeg du skal overveje noget automatik fra start. Lad mig give dig et eksempel. 

Jeg har selv en webshop ved siden af mit arbejde hos Dinero. I den gør jeg brug af nogle af de mange integrationsmuligheder, vi har. I mit tilfælde bruger jeg fx Storebuddy. De overfører automatisk mine salg til Dinero og registrerer dem betalt. Som et tilkøb hos dem kan du også få, at de automatisk bogfører når Stripe indsætter penge på din bankkonto - hvor betalingsgebyrerne automatisk er fratrukket. Med andre ord skal du ikke røre en finger ifm. bogføring af salget og indbetalinger fra Stripe. Så kan du i stedet koncentrere dig om at få nogle salg i hus på webshoppen.

Det eneste jeg så bogfører er almindelig regninger fra leverandører mv. og udgiften til fragt, der kommer én gang om måneden. 

At bruge integrationer (som fx Storebuddy) kræver Dinero Pro og Storebuddy koster også lidt. Men jeg synes det er en overvejelse værd. Det vil helt sikkert minimere risikoen for fejl og frigive noget tid til forretningen.

Håber du kan bruge indsparket til noget. Sig endelig til hvis du har flere spørgmål :-) 

Godt nytår!


De bedste hilsner

Theis

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har solgt varen + fragt for 197 kr., hvis du siger at fragt er 39 kr., så er det altså enten 31,2 kr. ekskl. moms eller 39 kr. ekskl. moms.

Jeg tænker at, du har solgt varen for 126,40 + 31,20 for fragt = 157,60 kr. + 39,40 kr. i moms  = 197 kr.

Om du vil dele salget op i to i din bogføring, er lidt op til dig selv. Hvis du gør, skal begge konti trække udgående moms (u25)

Jeg er ikke sikker på at der er moms på Paypalgebyr? (hvorfor skriver du paypal, når du bruge Stripe?) 

Jeg ville nok have en ekstra linje hvor der står Indsat på Bank med 187,70 kr. i stedet for at have modkonto som bank, hver eneste gang. (fordi der er jo ikke 3 forskellige beløb indsat på banken, og kun ét)

Du bør ikke have "fragt køb" på samme bilag som fakturaen. Det er vel fragt du har købt særskilt?
Ps. kan du ikke få billigere fragt end de 66,25 kr.? Du taber jo 21,80 kr. på fragt? Prøv Shipmondo.dk  

Tilmeldt 30. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg får en professionel til at hjælpe - tusind tak for svar! Og tak for oplysningen mht. fragtlovændringen:-)
Tilmeldt 30. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Det vil jeg gøre så haha - men mange tak stadig for svar:)
Tilmeldt 30. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Theis,
Tusind tak for dit detaljerede svar. Det er jeg virkelig glad for!
Jeg vil helt klart overveje dit forslag og højst sandsynligt også gøre brug af det i fremtiden - jeg vil dog gerne have en smule mere indtjening først, da jeg er på SU, og det ikke er helt billigt at komme igang haha. Jeg vil dog først sætte mig med en professionel snarrest muligt og få styr på det hele - også da jeg gerne vil forstå regnskabsføringen og hvad der egentligt sker, når de mange programmer gør arbejdet automatisk for mig:-)
Godt nytår til dig også!
Mvh. Emil
Tilmeldt 30. Dec 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Frederik,
Tak for dit svar - jeg får hjælp og sat mig ordenligt ind i det hele!
Jeg kom til at skrive paypal, men stripe i mit eksempel, da jeg bruger begge betalingsløsninger.
Jeg benytter allerede Shipmondo, men priserne falder jo flere labels man køber, og startprisen for en gls-privatleveret pakke koster 66,25:( Jeg har dog god profit på varerne heldigvis - men overvejer også at hæve fragtpris.

Mange tak for hjælpen!

Mvh. Emil
Fra Købehavn
Tilmeldt 20. Nov 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emil, 

Jeg arbejder for Storebuddy, som Theis henviser til. Jeg vil meget gerne give dig et kald, hvis du har tid. Så kan jeg fortælle lidt om, hvordan vi kan gøre for dig. 

Vi tales ved (:

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)