Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rente på gældsbrev der ikke bliver overholdt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg søger hjælp til følgende problemstilling.

Jeg har solgt et APS, det vil sige et halvt APS

så 25,000 kr- der...

Udover det et varelager på ca 45.000,-kr

og så lige aftalt løn i den tid jeg var med på 45.000,-.kr

ALT I ALT ca 120.000.- kr

Der er skrevet et gældsbrev, hvor de 25,000 skulle betales ved underskrift, de sidste penge skulle betales inden 1-10-2017, altså for 2 år siden.

jeg mangle at få 5000,- for varelager, og de 45.000 for løn " er der ikke moms på de 45.000,.kr ??

Jeg er så træt af at vente på mine penge, jeg har ikke skrevet en rente sats på gældsbrevet,men vil kræve det nu, helt tilbage fra 1-10-2017, kan man det, er det ikke lovkrav at der er rente på mindst 4 procent, og hvad med mine udgifter til kassekredit, kan jeg sende dem med også ??

Håber på gode svar.

mvh

ff

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

fiskfisk - gå til advokat eller revisor, for det er meget lidt klart hvad du har gjort

Du har solgt et halvt ApS for 25.000 kr - formentlig svarende til halvdelen af den oprindelige stiftelseskapital - og de penge har du fået

Så har du solgt et varelager??? Et du havde privat eller hvad mon, for hvis det var det ApS varelager, så kan du jo ikke sælge det - ud over anparterne for 25.000 kr?  Du kan ikke sælge varelager fra et ApS og få penge privat vel? Det er jo en del af anparterne - og i så fald har du fået 25 +45 for anparterne og så er der ikke moms på
Moms er der kun hvis du fra et andet selskab eller virksomhed har solgt aktiverne

Så mangler du løn - Hvis det var en del af aftalen at du skulle aflønnes som ansat for din tid inden du solgte anparter - Den løn er der ikke moms på men den betales med samtidig skatteindberetning fra selskabet, så du får netto efter skat ud. Du kan umuligt skulle have løn 2 år efter du ikke har arbejdet i selskabet - 

Det lugter af en frygtelig masse misforstået internt aftalt - som ikke fungerer og aldrig kunne fungere lov/skattemæssigt - så gå til en revisor eller advokat - Dit spørgsmål om rente på gældsbrevet giver ikke mening ud fra den gæld og fremgangsmåde I synes at have fundet smart den dag i lavede aftalen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, ja, jeg ved det, men man regner jo med at den person der køber et aps, har de penge han selv tilbyder at betale.
Altså 25.000 plus halvt varelager.
Og de 45.000 I løn skulle være betalt 1-10 2017, senest.
Og det er min revisor der siger det er plus moms, og jeg så selv skal.opgive skatten ?
Og jeg skal da snart ha nogle renter af de penge..
Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

fiskfisk:

Hej John, ja, jeg ved det, men man regner jo med at den person der køber et aps, har de penge han selv tilbyder at betale.
Altså 25.000 plus halvt varelager.
Og de 45.000 I løn skulle være betalt 1-10 2017, senest.
Og det er min revisor der siger det er plus moms, og jeg så selv skal.opgive skatten ?
Og jeg skal da snart ha nogle renter af de penge..
Mvh

giver slet ikke mening at din revisor siger du skal have løn plus moms og selv opgive skatten - der er noget helt galt. Løn fra et ApS må KUN udbetales med samtidig skatteindberetning og er aldrig med moms. Man kan heller ikke få 25.000 for anparter + halvt varelager - et varelager som jo ikke tilhørte dig - men selskabet. Man må få hele beløbet for salg af anparter.

Der er noget helt galt her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med John. 

Dog kan vel sagtens aftale en hvilken som helst pris for salgsværdien. Det er jo op til køber og sælger at finde ud af. Om det er halvdelen af aktiver + vederlag osv, er som udgangspunkt jo underordnet. 

Jeg tror også det er det som du er inde på John, at det hele er salgsværdien af anparter, og ikke skal opdeles på den måde som trådstarter skriver, som du også nævner. 

Så værdiansættelsen af salget skal opgøres således:

1. 50% af anpartskapital 25.000kr

2. 50% af varelager 45.000kr

Total salgsværdi af anparter = 70.000kr

3. Din løn holdes helt ude af opgørelsen af salgsværdien for dine anparter, det anses som normalt vederlag for din tid i virksomheden, og håndteres som John beskrev, UDEN moms. 

Vh Mathias 

Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak.
Et eller andet sted så har køber Jo ikke betalt aps.et som aftalt, så jeg skal vel ha løn på lige fod fra aps,et , tilsvarende det han har trukket ud, hvis man skal være grov 😁😁

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias.kalundborg:
Jeg tror også det er det som du er inde på John, at det hele er salgsværdien af anparter, og ikke skal opdeles på den måde som trådstarter skriver, som du også nævner
JEPS vi er helt enige

Anparterne er solgt for 70.000 kr inkl varelager - som ikke specielt bør nævnes - blot er der solgt anparter for 70.000 kr - og det vil så udløse skat af aktieindkomst i forhold til hvad trådstarter opg gav for anparterne (stiftede for) og skal derfor med på årsopgørelsen for trådstarter for 2019 (eller hvad der var salgsåret) i rubrik 67 som jeg husker i hovedet

De 70.000 minus evt opr kapital -(kunne være 25.000 hvis det var halvdelen af ApS med 50 t i kapital og kunne derfor være 45.000 gevinst) skal i rubrik 67 uanset de er betalt til tiden eller ikke.

Lønnen skal indberettes af selskabet til skat og udbetales EFTER tilbageholdt skat (og ingen moms) 

Da parterne, ud fra det beskrevne slet ikke virker i nærheden af at få papirarbejde rigtigt her - inkl. skat og lille "børsnota" OG beløbene - herunder lønnen ikke er betalt (den skal jo hænge sammen med den tid trådstarter var i selskabet og ikke længe efter) vil jeg kraftigt råde til hjælp (rente !! - glem det i første omgang - og få orden på hvad der er hvad - OG at det betales korrekt - Hvis Mathias Kalundborg kan tilbyde en betalt ydelse her - så er det bare at komme igang. Det haster - når der er rod i løn og selve salget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)