Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på Kickstarter - ved 'salg' til EU-kunder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har søgt og spurgt lidt rundt omkring, men det er ikke blevet tydeligt for mig, hvordan man som projektudbyder håndterer moms ift. Kickstarter-kampagner, så jeg vil høre, om nogen har mod på at kommentere, om nedenstående er korrekt og eneste mulighed, hvis man som projektudbyder vælger at sende sine varer fra Danmark?

Lad os antage, at jeg laver en KS-kampagne på et produkt, som jeg kommer til at sende fra Danmark. Lad os sige, at produktet koster 1.000 kroner.

Jeg har backere fra både EU og uden for EU.

Kickstarter håndterer at vise ét beløb - og det er typisk beløbet uden moms.

Når varen skal sendes fra mig til en kunde i EU, så skal jeg opkræve moms. Jeg kan ikke opkræve momsen efterfølgende, før jeg sender varen til kunden, så eneste mulighed må være, at jeg fratrækker og indbetaler momsen ud fra de oprindelige 1.000 kr., jeg har opkrævet.

Dvs. EU-backere kommer til at betale 800 kr. + 200 kr. i moms, hvilket der vil stå på deres faktura fra mig.

Backere uden for EU kommer til at betale 1.000 kr. momsfrit (og betaler så moms, told mv. ved import).

Dvs. jeg tjener 200 kr. mindre på EU-backere.

Mvh

Kenneth

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt - kunder i DK og EU med dansk moms for varen - og dem uden for uden - og dem udenfor håndterer så selv told og moms

Dermed giver de jo så også mere end 1000 kr rent faktisk - da de jo betaler denne moms (for de fleste lande) og told (for næsten alle)

Du kan derfor ikke rigtigt sammenligne hvad du tjener - for dine backere betaler jo slet ikke samme beløb - DK og EU betaler reelt 1000 kr - dem udenfor betaler måske 1200-1500 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, for min fortjeneste afhænger ikke af, hvad de betaler i importmoms, told mv. Jeg får jo 1.000 eller 800 kroner henholdsvis.

Jeg er helt med på at ikke alle betaler det samme, men det vil aldrig være muligt, hvis varen skal sendes fra Danmark og jeg skal stå for at afregne momsen.

Men når pengene kommer fra KS, så kommer de uden moms(angivelse) - er det så stadig korrekt at jeg posterer penge fra ikke-EU-backere for sig - og så laver en postering med penge fra EU-backere og så fratrækker 20% og angiver dem som købsmoms for mig - når nu KS ikke har pålagt moms (de er ikke fra EU)?

Eller skal jeg 'kun' fratrække og angive de 20% (200 kr) som moms på fakturaen til EU-kunden, så jeg kun har en salgsmoms men ingen købsmoms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om jeg forstår - men til private i EU har du salgsmoms og ja den er 20% af din samlede pris og ikke nogen købsmoms - da du jo ikke køber noget

EU og DK vil have 20% af værdien som moms når du som momsregistreret sælger varer som du beskriver det, og du har så købsmoms hvis du har købt varen med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har en pointe.

Så du vil mene at alle de penge, der kommer ind fra Kickstarter, de bogføres blot som betaling for at udligne alle fakturaer (hvadenten de er med eller uden moms) - så eneste forskel består i, at EU-købere får en faktura på 800 + moms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gør EU og DK købere ja, når du er momsreg og sælger dem en vare til en samlet pris på 1000 kr = 800 kr + moms 200 kr - mens alle uden for blot får en på 1000 kr og ja du får mere i lommen når du fakturerer 1000 end 800 men dine kunder betaler jo så også forskelligt for varen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep.

Men det gør kunder jo allerede i forvejen, når dem uden for EU ikke betaler moms - men nogen i stedet betaler moms og importgebyr og told - og andre uden for EU ikke betaler noget, når de modtager varen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:

Jep.

Men det gør kunder jo allerede i forvejen, når dem uden for EU ikke betaler moms - men nogen i stedet betaler moms og importgebyr og told - og andre uden for EU ikke betaler noget, når de modtager varen.

nej - det gør de da ikke - det er jo kun den "sjove" konstellation med 1000 kr som samme pris uanset moms og uanset EU eller ikke EU - ellers ville du da fakturere 800 kr til uden for EU  
Det er en "underlig" facon via kickstarter men - skid på det hvis det virker

vh John h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)