Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

copyright/ophavsret på software

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,
jeg har et spørgsmål vedr. ophavsret på software. Jeg er ved at udvikle en applikation som skal udgives kommercielt. I den forbindelse vil jeg høre om hvordan jeg skal forholde mig i henhold til copyright. Er jeg dækket automatisk eller skal man søge om, at få sit program dækket af loven om ophavsret?

En anden ting er, at programmet skal rulles ud i flere lande i EU og USA. Gælder der andre regler i de pågældende lande i forhold til gældende regler i Danmark?

Hvorfor jeg spørger er fordi pt. findes der ikke lignende software programmer på markedet, så jeg er ikke interesseret i at nogle stjæler ideen til mit program, når det først er udgivet.

Mvh
Michael
Fra Lemvig
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Så længe du har et "© 2006 firma blah" på har du sådan set copyright på det...

Men måske er det en patent du skal søge efter hvis du ikke vil ha nogen efterligner dit software...
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/8/2006 12:14:35 AM Forfatter: Ken Krejlgaard Poulsen
Så længe du har et '© 2006 firma blah' på har du sådan set copyright på det...
 
 
 
Så enkelt er det vel ikke, er det?
 
mvh Carsten
 
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du har et "© 2006 firma blah" på har du sådan set copyright på det...


Ehh, det er så rigtig nok, men du har det altså også selvom du ikke skriver noget. . Du har som udgangspunkt altid ophavsret på dine værker, hvad end det står der eller ej.

Det er bare nemmere at bevise hvis det står synligt, hvilket er årsagen til at mange skriver noget i den dur.
Fra Odense
Tilmeldt 6. Jun 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg kan godt se at det er et gammelt indlæg, dog så ville en opdatering og bedre reference sikkert ikke skade, når jeg ramte denne siden under min søgning på netop samme spørgmål.


Ophavsret:

Jeg har fundet frem til denne side ved lovgivningen omkring dette.
Som sådan så er ophavsretten virksomhedens hvis du er ansat til det, eller ville det være dig som har ophavsretten.

Jeg har linket til en pdf på prosa jeg fandt, der beskriver det godt, og til retsinfo siden, som har med ophavsretten at gøre.
Det man skal søge efter for at finde mest på det er edb-programmer, da det i lovgivningen beskrives som dette.

https://www.prosa.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/A-kasse/pjecer/It_og_ophavsretten.pdf

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=164796

Der findes også en bog / pdf "Ophavsret for_begyndere" der indeholder meget omkring dette, dog er der meget ekstra fyld i den.


Patent:
Hvis man snakker om patent på noget, så vil man ofte ikke kunne få patent på software, så det ikke er en unik nok opfindelse i sig selv, da dele af koder i dag, ofte ville være kopi at noget en anden har lavet eller store dele af det ville være det.

Dog så hvis ens software er del af en opfindelse og gør at den opfindelse kun ville fungere ved den software, kan der måske tages patent på den software. (tænd og sluk og alm. styring af noget giver ikke mulighed for patent.)

Når man skal eksportere til USA, så skal man dog lige tjekke deres lov og om der ikke i forvejen er patent på det der, da de har anden lov og patent styring der.

Mvh

Christian

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)