Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalrejsning i A/S under stiftelse

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi vil gerne rejse kapital i et A/S fra private investorer. Den nye kapital skal bl.a. anvendes til at sikre kapitalindskud på 400.000 kr, så selskabet kan stiftes.

Kapitalen skal rejses ved at udbyde et antal nye aktier i selskabet til salg.

Kan det lade sig gøre at rejse kapital i et "A/S under stiftelse" - og hvor lang tidsfrist har man til at indbetale selskabskapitalen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Selskabet skal være stiftet senest 8 uger efter stiftelsesdokument som jeg husker det. I den periode hæfter stifterne personligt som jeg husker det. Så længe selskabet er under stiftelse, må det ikke indgå forpligtelser, erhverve rettigheder mm og gør det det hæfter stifterne personligt solidarisk

Du kan stifte rent faktisk med 100.000 MEN kapitalejerne hæfter så for de 300.000 kr op til 400.000 kr hvis noget går galt. (mener selskabslovens § 31 i hovedet men check)

Du kan stifte ApS for 50.000 og evt senere omdanne til A/S men om du virkeligt kan finde nogen der vil betale ind for at få en aktie i et fremtidigt selskab alene, vil nok afhænge af hvilken sikkerhed du kan byde disse.

Dit projekt bør du nok gå igennem med både en advokat og en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, John - meget nyttigt for mig. Vi har en advokat, men kan godt se vi også har behov for en revisor. Jeg skriver ud her, når vi har fundet "opskriften"

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke lidt dumt at have et A/S under stifelse når kapitalten ikke er til stede da sifteren hæfter for det?

Det er en meget hurtigt og dyr gæld du påtager dig.

Du skal virkelig have en god case før nogen smider 400k efter dit selskab.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Er det ikke lidt dumt at have et A/S under stifelse når kapitalten ikke er til stede da sifteren hæfter for det?

Det med delvis indskud til A/S, hvor brugt er det?

Har ligende tanker, idet likviditeten ikke er nødvendig helt fra start, men A/S-betegnelsen er det.

EK bliver jo det man stifter for, likviditeten er blot nedsat fra start. Likviditet koster jo penge, og 500.000 på en erhvervskonto idag har negative renter.

Så meld Jer, hvor mange har brugt delvist indskud ved stiftelse af A/S?

Og hvorfor?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Statistisk mener jeg ikke det er voldsomt brugt, netop fordi ejere hæfter solidarisk personligt for den ikke indbetalte kapital - indtil den er etableret fuldt. De færreste A/S stiftes for at sætte alle pengene ind kontant (400.000 kr idag) - de penge får hurtigt ben at gå på i aktiver og bygninger mm, og så er renten ligegyldig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:



Du kan stifte rent faktisk med 100.000 MEN kapitalejerne hæfter så for de 300.000 kr op til 400.000 kr hvis noget går galt. (mener selskabslovens § 31 i hovedet men check)

Der selskabsloven §33, men godt husket.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Min tanke var bare at der findes aps og ivs med lavere kapital krav, jeg ved godt A/S giver et stærkt signal. Men i bund og grund er der ingen grund til at skabe en gæld fra starten og endda før selskabet ånder. Og 300k er en sjat penge som man kunne bruges på noget andet.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville være en anden historie hvis hele kapitalen var til stedet inden stiftelsen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)