Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bolig/erhverv

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Aug 06
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har enmandsvirksomhed ved siden af lønnet fultidsjob.
Min virksomhed har et årligt overskud på cirka 120.000 kr.

Med familien kigger jeg på hus, men jeg aner intet om "fiduser" og "faldgruber" ved at købe noget med et antal kvadratmeter med ret til erhverv.

Jeg ser noget i en boligannonce:

237 kvadratmeter villa er til salg for 5 mio.
Der står "op til 100 m2 erhverv"


På et tidspunkt har jeg til et lille regnskabskursus hørt lidt info om at afskrive et rum til virksomheden fordi man reelt set arbejder i rummet. Jeg erindrer, at hvis man gør brug af mulighederne på området skal man ikke se stort på også lige at have et TV og lidt børnelegetøj med i det rum man nu rent faktisk havde opgivet som værende et kontor. Det har så indtil nu været totalt uaktuelt fordi jeg har mit kontor i hjørnet i stuen i en 3-værelses.

Når nu jeg indledningsvist fortæller at min enkeltmandsvirksomhed er en bi-beskæftigelse - så forholder det sig rent faktisk sådan at jeg egentlig helst ser at de her 10.000 virksomheden har i plus hver måned, så også bliver brugt til et eller andet rigtig gavnligt.. inden skat osv.

spørgsmålet:
Forholder det sig så sådan med nævnte eksempel at:
2/5 af kvadratmetrene (100 m2) er erhverv og kan således betales af min virksomhed.
Mens de resterende 3/5 (137 m2) er at betragte som den private del af huskøbet / de månedlige ydelser?

.. og hvis der ingen steder i boligannoncen står angivet at det er "disse rum som skal være erhverv", er der så chance for, at reglen om at mine ungers legetøj ikke partout skal holdes ude... samt alle andre tegn på der foregår private sager på kvadratmetrene.. ikke gælder her?

please enlighten me kære amino-orakler..

I kan også gribe mit spørgsmål omvendt.
Jeg har et godt betalt job - same goes for my wife. Vi kan vel overkommeligt købe os noget fornuftigt til 3.5-4 mio., uden at medregne det jeg tjener på enkeltmandsvirksomhed. Hvis vi kigger på boligkøb, hvor det er blandet bolig/erhverv, hvad er det så jeg skal tænke for at indtjeningen fra virksomheden mageligt gør huskøbet billigere for privatøkonomien?



 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige været igennem samme tur sidste år, og endte med at købe et hus med en erhvervsafdeling i. Du kommer nok ikke udenom at skulle en tur forbi din revisor, da der er mange detaljer som afgører hvordan det hele ender.

For mit vedkommende er hele huset købt privat. Firmaet lejer så erhvervsdelen af os privat. Den indtægt skal der betales almindelig personskat af fratrukket de omkostninger der vedrører erhvervsdelen.

Du kan ikke afskrive på selve ejendommen i firmaet med mindre det er firmaet der køber huset - og dels er det svært at få firmaet kreditkodkendt og dels kommer du så til at skulle betale en meget stor skat for værdi afen af boligen. I mit tilfælde kunne det slet ikke betale sig.

Men som sagt - tag en snak med din revisor. Der er mange detaljerede regler og faldgrupper i det her, og da det er store beløb vi snakker om skal det jo helst gøres rigtigt :)

Tilmeldt 20. Aug 06
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, allerede brugbar indsigt.

Er din "erhvervsafdeling" skarpt trukket op?.. tilbygning / kælder...
eller det x antal kvadratmeter ud af det samlede?

I en aktuel boligannonce står intet om hvor grænserne går, og jeg vil ikke have nogle grænser - for moderne virksomheder som min har maskinparken inde i kraniet som sådan set arbejder bedst, hvis der kan tulles rundt i alle rum, og sågar sidde på gulvet med babapappa figurer og menneskerrollinger i indlagte pauser.


 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

> Er din "erhvervsafdeling" skarpt trukket op?.. tilbygning / kælder...

Ja, det er en seperat afdeling med egen indgang. Dette var revisoren glad for :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel har fat i noget af det rigtige og det har du sådan set også selv (via det kursus du har været på). Det at der i annonceteksten står op til 100 m2 erhverv er ikke ensbetydende med at du så også anvender 100% erhverv. Det afhænger helt af anvendelsen. Og ja man er noget bedre stillet hvis vi taler om erhvervslokaler hvor anvendelsen tilsiger at det ikke lige er rum som kan anvendes privat. Det samme hvis der er en klar funktions- og bygningsmæssig adskillelse.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan se det er et gammelt indlæg.

Nogle der ved hvordan man søger eller omlægger mere til privatdelen på sin blandet bolig.

Hvem skal man kontakte?

Venligst

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)