Står overfor og skal have åbnet en forholdsvis stor og solid webshop, og i den forbindelse er vi her på kontoret lidt i tvivl om "reglerne" eller måske snarer de udskrevne regler omkring det - for kan ikke blive klog på om der findes regler omkring det.
Eksempel: - Hvis en kunde bestiller for 600,- og derved opnår fri fragt. - Kunden returnerer for 300,- (og bliver trukket 35 kroner for returfragten som skrevet i handelsbetingelser ved penge tilbage) - Men der hvor der er stor uenighed hos os er som om kunden rent faktisk også skal betale "på bagkant" for den frie fragt som han/hun ikke mere er berettiget til, da det samlede beløb for ordren nu er under fragtfri grænsen på 499,- ? Så man reelt set trækker 2x fragt fra kunden. ?
Er den første gang fragt bare en del af det man som webshop investere i at få en kunde eller hvordan skal man takle denne problematik.
Du skal returnere hele købsbeløbet. Har kunden betalt 50 kr fragt for sendelse til kunden, skal kunden også have de 50 kr fragt tilbage. Har du tilbudt fri fragt, skal kunden ikke på bagkandt fratrækkes et beløb - dels giver det slet ikke mening, dels er det et skjult returneringsgebyr og ulovligt.
Derimod skal du ikke afholde kundens omkostninger for returneringen. Du må dog gerne, som god service, stille en returlabel til rådighed og fratrække forsendelsesprisen i kundens returbeløb - det skal du i så fald blot gøre tilstrækkeligt tydeligt for kunden.