Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

taxpayer ID number

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der nogen der ved hvad det amerikanske "taxpayer ID number" svarer til på dansk. Er det ens Cvr-nr.?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Yep!

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan ikke siges med sikkerhed.

Individual taxpayer ID number er en slags CPR-nummer - udstedes til individer der ikke er berettiget til social security. Sidstnævnte har nemlig et SSN i stedet fr et ITIN

Det der svarer til vores CVR hedder nok snarere Federal tax ID number eller State tax ID number (afhængig af staten behøver man måske ikke have  en State Tax ID Number), men hvis man har ansatte skal man i al fald have et Employer ID number - som vi også bruger vores CVR til). I Canada (som sidst jeg kiggede i et atlas også er en 'amerikansk' stat) hedder momsnummeret 'Sales tax number'.)

 

Nogen der er glade for register-glade Danmark. Det er da til at finde ud af. Eller næsten, for hvor tit har man ikke stødt på uklar skelnen mellem 'få et cvr-nummer' og 'blive momsregistreret'. Og så regner jeg forresten med at blive 'af-moms-registreret'  inden længe, men vælger nok at beholde mit CVR-nummer. 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg har forstået er det amerikanske "Taxpayer Identification Number" (ITIN) netop det, altså et nummer der identificerer en person som skattebetaler. Det gør det danske CPR-nummer jo som bekendt i DK (for privatpersoner) og CVR-nummeret for virksomheder. Det danske CPR-nummer bruges også i andre sammenhænge, men det ved jeg ikke om ITIN-nummeret gør.

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

henrikkrebs:

Det kan ikke siges med sikkerhed.

Individual taxpayer ID number er en slags CPR-nummer - udstedes til individer der ikke er berettiget til social security. Sidstnævnte har nemlig et SSN i stedet fr et ITIN

Det der svarer til vores CVR hedder nok snarere Federal tax ID number eller State tax ID number (afhængig af staten behøver man måske ikke have  en State Tax ID Number), men hvis man har ansatte skal man i al fald have et Employer ID number - som vi også bruger vores CVR til). I Canada (som sidst jeg kiggede i et atlas også er en 'amerikansk' stat) hedder momsnummeret 'Sales tax number'.)

 

Nogen der er glade for register-glade Danmark. Det er da til at finde ud af. Eller næsten, for hvor tit har man ikke stødt på uklar skelnen mellem 'få et cvr-nummer' og 'blive momsregistreret'. Og så regner jeg forresten med at blive 'af-moms-registreret'  inden længe, men vælger nok at beholde mit CVR-nummer. 

Vil lige rette dig, Canada er ikke en amerikansk stat, den er tættere på storbritanien, men er uafhængig 

 

 Dressur rytter søger sponsor 

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lidt off topic:

 

Tja, sidst jeg kiggede efter lå Canada i Amerika. For at være mere præcis, så er det en nordamerikansk stat med egen regering, selvom de deler kongekus med UK (endnu).

Men mit atlas er gammelt og selv er jeg årgang '49 og jeg ved godt at yngre mennesker plejer at sige:

'Amerika' = 'USA'

'Europa' = 'EU'.

 

Det gjorde vi ikke da jeg gik i skole. Men ved at sætte 'Amerikansk' i gåseøjne gav jeg spørgeren den service at lade det være op til ham hvad han mente.

 

Nå - det går nok. Håber jeg fik svaret på det oprindelige spørgsmål

Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har også et spørgsmål omkring tax id.
Kan man som ikke-amerikansk statsborger / virksomheds ejer få sådan et tax id ?

Jeg skal nemlig sælge noget musik igennem iTunes og de kræver et EIN number. Jeg har downloadet ansøgnings skemaet fra IRS men jeg fatter brik når jeg ser hvor avanceret den er :(

SÅ: kan jeg godt få sådan et EIN number når jeg Kun har et dansk firma? Og så jeg så betale skat i begge lande?
Tak
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hep,

Du kan godt få et skattebetalernummer i USA selvom du "kun" har et firma i DK. Heldigvis har DK og USA indgået en bilateral aftale om dobbeltbeskatning (altså om at undgå dobbeltbeskatning), som du kan henvise til, så skal du kun betale skat i DK. Det er ganske rigtigt liiidt langhåret at få styr på de forskellige skemaer til USA. Jeg har gjort det i forbindelse med at jeg ville udgive en bog globalt og bl.a. sælge den via Amazon.com. Det lykkedes i andet forsøg at få udfyldt skemaerne korrekt.

I min bog "Forfatter A/S" har jeg i nærmere detaljer gennemgået netop dette - i hvert fald set fra en forfatter/udgivers synsvinkel, jeg ved ikke om det adskiller sig væsentligt fra at sælge musik. "Forfatter A/S" udkommer på mandag men kan allerede forudbestilles via fx Saxo.com. Se evt. mere på www.forfatter-as.dk .

Venlig hilsen Jan Felland

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)