Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Simpelt regnskab, bilagsnumre mv.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 1. Feb 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

 Har brug for et par gode råd i forbindelse med mit regnskab, eller rettere, mangel på samme...

Jeg har samlet alle mine bilag i 2 ringbind, det ene med indtægter i form af kvitteringer, og det andet med fakturaer på varekøb i relation til virksomheden (altså udgifter). Det er relativt få bilag, i alt maksimalt 100 pr. kvartal.

Nu skal der så indberettes moms her inden d. 10., jeg kan sagtens opgøre beløbet og betale, ingen problemer, men det jeg mangler er en overskuelig måde at sætte det hele op på, eventuelt i Excel, hvis det er et program der kan anbefales til formålet...?

En anden ting: Som jeg har forstået det skal man køre med en fortløbende bilagsnummerering, vil det sige at jeg kan "blande" indtægter og udgifter, og blot sortere alle bilag i dato-orden, og give dem numre fra ende til anden?

Hvis nogen eventuelt har en fin lille Excel-skabelon ville jeg være taknemmelig for at se den.

Al hjælp og gode råd modtages med kyshånd Smile

 

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 574
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,


Online regnskabsprogrammet - E-conomic er super lækkert, hvis du spørger mig :)
www.e-conomic.dk
Virkelig effektivt, og det er rart altid at have regnskabet ved hånden. Ligeledes kan man så vælge en revisor som har adgang til dette program, så du slipper for at sende filer etc.

Man kan lige så godt sætte det op "rigtigt" første gang, i stedet for at skulle sidde og overføre det fra Excel eller andet til et regnskabsprogram, når man pludselig finder ud af, at det kunne man godt bruge.

God weekend,

Venlig hilsen Emil Larsen
Vild med brætspil? - Sun Tzu Games

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Ja...du kan godt blande bilagene og så bare numerere fortløbende.

Ifølge bogføringsloven er Excel ikke godkendt, og SKAT kan tilsidesætte regnskaber mv. udarbejdet i Excel.

 

 

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Ifølge bogføringsloven er Excel ikke godkendt, og SKAT kan tilsidesætte regnskaber mv. udarbejdet i Excel.
 

Microsoft Excel eller andre regnearksprogrammer som OpenOffice.org Calc 

Man skal dog kunne beskrive såvel registreringen af transaktioner såvel som opbevaring af regnskabsmaterialet.

Se kapitel 6/§14 stk. 2 og 3 i Bogføringsloven af 2006.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus!

Hvordan vil du sikre transaktionssporet i et bogføringsprogram i Excell?

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Peter - Revisor:
Hvordan vil du sikre transaktionssporet i et bogføringsprogram i Excell?

Lade det ene ark være et ark med transaktionssporet, som ud over selve sporet generere en md5sum ud fra indholdet af felterne, som indeholder transaktionsoplysningerne herunder tidspunkt for transaktionen.

Hvis der sker en ændring af transaktionsoplysningerne vil transaktionens md5sum ikke passe længere. 

På den måde kan det verificeres.

Dog er der mulighed for at man kan manipulere dataene, men det vil også være muligt for en databaseadministrator på et databasebaseret system.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..ok lyder ret teknisk.

Men der vil så ikke være problemer i forhold til SKAT?

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Ja..ok lyder ret teknisk.

Men der vil så ikke være problemer i forhold til SKAT?

 

Jeg ved det ikke, for jeg vil ikke selv give mig i kast med at udvikle et sådant regneark.

Men det vil benytte de samme teknikker, som et databasebaseret system. Dog vil de enkle tabeller ligge i et ark i regnearksdokumentet i stedet for i en selvstændig fil eller en del af en integreret fil (hvilket den jo i realiteten også er i et regnearksdokument).

Og så skal man huske at dokumentere det.

PS. Har e-conomic transaktionsspor? I følge MitRegnskab.dk har det ikke. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja.....det har det da.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Udover den teoretiske diskussion så vil jeg bestemt anbefale et egentligt regnskabsprogram ud fra rent praktiske grunde.

I et regnskabsprogram er der lagt op til at du kun 'kan' det du skal - har du ikke lige styr på dobbeltbogholderi, så tvinger regnskabsprogrammet dig ind i de baner. Det kan naturligvis fortsat lade sig gøre at fejlkontere, men jeg ved af personlig erfaring at det er meget nemmere at gøre det rigtige med et regnskabsprogram. Du har de færdige rapporter der skal til for at give overblikket. De første to årsregnskaber lavede jeg i et regneark. Det arbejde jeg brugte på afstemning m.v. blev reduceret til 10% da jeg skiftede til et regnskabsprogram. Derfor: Drop regnearket, simpelthen for at spare tid.

Personligt har jeg valgt www.summarum.dk som det program jeg bedst kan li. Det er desv. ikke gratis, men billigere på sigt end e-conomic. Men sådan er der jo så mange meninger.

Jo - naturligvis kan man i Exccel lave makroer der er så stærke at den indre sammenhæng i regnskabet er garanteret, men så ER det jo et regnskabsprogram og ikke bare 'en skabelon' som man nemt kommer til at misbruge.

Der er intet i vejen for at dele indtægtsbilag og udgiftbilag op i to med to bilagsnummerserier. Jeg har bare svært ved at se begrundelsen. Det bliver bare en smule vanskeligere. Dit udgangspunkt er dit regnskab og hvis der er en detalje du vil se, så går du nemt fra regnskabet til bilagsmappen.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)