Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat boligudlejning - Hvornår starter det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jul 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i september '16 fraflyttet mit hus og er flyttet i en lejebolig. Mit hus er pr juli '17 udlejet. Det er tanken at huset skal være udlejningsejendom i mange år fremover.

Men hvornår tæller det som en udlejningsejendom? Jeg har haft en del udgifter til istandsættelse inden udlejning. Det har alt sammen karakter af istandsættelse og ikke deciderede forbedringer. Desuden er ejendomsskat og rentefradrag mere fordelagtige som udlejer end som ejer af egen bolig.

Jeg har ikke haft nogen indtægt af ejendommen i ´16. Vil jeg kunne trække udgifter fra min almindelige personlige indtægt? Er det for sent?

Kan jeg først begynde at trække udgifter fra fra den dag de første lejere er flyttet ind?

Jeg tænker der er fire muligheder:

1. Jeg kan trække alt fra fra september ´16. Personlig indkomst eller lejeindtægt kommer ud på et. Forældelsesfrist?

2. Jeg kan trække udgifter fra fra 1. januar ´17, men kun i den reelle lejeindtægt jeg får ind for de sidste seks måneder af året.

3. Som to, men fradraget kan trækkes fra min personlige indkomst om nødvendigt.

4. Det gælder først som en udlejningsejendom fra den dato der flytter lejere ind.

Jeg håber der findes et klart svar. Ellers må jeg jo prøve at få nr. 1. igennem. Men jeg gider ikke bruge tid og kræfter på regnskab og selvangivelse for ´16, hvis jeg ikke får noget ud af det alligevel.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er 2016 jo gået

De istandsættelsesomkostninger du har haft i 2016 er forbedringer som du kan lægge til købsprisen så du får fradraget når du sælger, men da du selv har boet i ejendommen kan du sælge skattefrit og derfor uden betydning.

Det eneste du kan fratrække er maling og tabsering da alt  andet er forbedring inden udlejning, du skal se det som om du først har anskaffet boligen nu, der skal faktisk gå ca 2år inden du kan fratrække vedligeholdelse.

Jeg mener du kan betragte den som udlejningsejendom fra 2017 et halvt år før udlejning, når du laver din selvangivelse 17 skal du oplyse til skat fra hvilken dato den er udlejet.

Husk du skal ikke betale ejendomsværdiskat fra den dato du fraflyttede

Kig på du skal lave regnskab

 SKAT: Du udlejer en bolig, som du ikke selv bor i

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo først en udlejnings ejendom når den udlejes. Der er ikke fradrag for at holde haven eller male en væg før den er udlejet. Du skal selvfølgelig ikke betale ejendomsværdiskat når du er fraflyttet, men du skal selvfølgelig selv betale for at dit hus holdes ved lige.

Vi har jo heldigvis ikke formueskat i Danmark, så den slipper du for. :-)

Tilmeldt 28. Jul 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene, begge to.

Det giver mening at arbejde på huset forud for udlejning ikke kan trækkes fra som vedligeholdelse, men fra en evt profit ved salg (som jeg som tidligere beboer ikke rammes af).

Men der er jo også andre fradrag. Forsikring, el, vandafledning. Og som I nævner skal jeg ikke betale ejendomsskat. Og fuldt rentefradrag i stedet for de 33% man kan få som almindelig boligejer.

Det blev nævnt at man først kan trække disse ting fra for seks måneder inden reel udlejning. Jeg har ikke kunne finde noget om det. Faktisk er det eneste jeg rigtigt har kunne finde er en blog der nævner at man først kan starte med fradrag jævnfør virksomhedsskatteordningen fra den dato man starter udlejningen. Hvis det er tilfældet, er det jo ærgerligt for mig. I mit sind har det været en udlejningsejendom fra den dag jeg flyttede mine ting. Jeg savner information om det direkte fra Skat.

---

Formueskat... Pft.. årsagen til udlejning er at jeg ikke kan sælge huset for et beløb der nærmer sig den gæld huset bærer. Så nu tager jeg det som en investering. Tilsvarende beliggenhed med samme udsigt over Alssund 25 km længere sydpå og det havde været 3 gange mere værd... Udkant. :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)