Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat for dummies

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bliver simpelthen nød til at forstå det med moms og skat, for jeg bliver mere og mere forvirret jo mere jeg læser.

Lad os antage jeg sælger for 100000 på en måned.

Så ryger der 20000 til moms, diverse udgifter og varelager gør at vi ender på 50000.

Hvad skal jeg så betale i skat af de penge?

Er det ligesom når man er lønmodtager og har 42%?

Eller er det 22% som jeg har læst nogle steder? 😁

Fra Århus v
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har en personligt ejet virksomhed (med undtagelse af hvis du bruger VSO), altså  f.eks. enkeltmands, I/S så betaler du normal indkomstskat af dit overskud som er 50.000 kr.

Hvis det er et selskab du har, ApS, IvS eller lignende, så betaler du virksomhedsskat på 22% af dit overskud. (Normal indkomstskat når du udbetaler løn til dig selv fra selskabet)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

snitten1:

Jeg bliver simpelthen nød til at forstå det med moms og skat, for jeg bliver mere og mere forvirret jo mere jeg læser.

Lad os antage jeg sælger for 100000 på en måned.

Så ryger der 20000 til moms, diverse udgifter og varelager gør at vi ender på 50000.

Hvad skal jeg så betale i skat af de penge?

Er det ligesom når man er lønmodtager og har 42%?

Eller er det 22% som jeg har læst nogle steder? 😁


Først og fremmest skal du slet ikke tænke moms med i dit resultat. Det er salg ekskl moms minus køb ekskl moms du skal tænke i.Moms er IKKE del af resultatet

Hvis vi så holder os til resultatet i alle fald er 50.000 kr i overskud, så:

  1. Enkeltmandsvirksomhed - ja skat helt som lønmodtager og alle de normale fradrag - og ja ca 42% op til topskat - og det helt uanset om du hæver penge eller ej
  2. Enkeltmands virksomhed der bruger VSO _ 22% aconto skat af det som ikke hæves så modregnes når penge hæves senere år
  3. Selskaber 22% selskabskat - og 42% af det du hæver som løn (der er du så lønmodtager) . ikke modregning af selskabsskatten - men mulighed for udbytte som igen betyder - 42% op til topskat

Med andre ord - forkortet meget ned-  penge i lommen koster ca 42% op til topskat og ca 56% hvis du rammer topskat - uanset form

Læs evt en af de tre bøger du ser her - Personlig virksomhed hvis du ved det er det du vil stifte - eller IVS/ ApS hvis du ved det er en af de former, eller STARTUP bogen hvis du vil have alt i EN bog - og der vil du kunne forstå skat og moms og meget andet

http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/05/START-UPBOOKS.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarerne.

Men for at forstå det helt.

Aps og a/s der skal man først betale 22% og så når man hæver noget, skal der betales 42% af det? Så man kommer ud med at betale 64%? Og 20% i moms. Så er der godt nok ikke meget der er tilbage, eller har Jeg forstået det helt forkert 😊

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det har du forstået forkert.- Løn i aps er en udgift for selskabet så du betaler ikke både 22% og 42%. Hæver du alt overskud i løn så er der 0 overskud til selskabsskat

Og momsen - en gang til - er IKKE noget du betaler. Det er din privatkunde som betaler den. Du opkræver den for staten og har til gengæld momsfradrag for dine køb eller slipper for moms fra udlandet osv. I teorien kan du har mere købsmoms end salgsmoms så du får penge tilbage. Det vil f.eks ske hvis du køber ind i danmark og sælger i udlandet til erhverv osv

Du bør nappe en online bogholder

Dit overskud er salg ex moms minus udgifter ex moms - hverken mere eller mindre - glem alt om moms i den sammenhæng. Af det du skal have i lommen ender du uanset hvilken form og hvordan med ca 42% op til topskat og 56 derefter

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Aaah, tusinde tak for svaret! Så blev jeg mere rolig.

Vi skal selvfølgelig have noget hjælp til alt det, når vi når dertil. Men vil gerne vide hvad det går ud på, i stedet for en 'fremmed' bare gør det hele.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)