Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørebog - 2 biler - Hvad gør I?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hv:

Skal man virkelig skrive privat forbrug ned? Hvis jeg bruger bilen til firmaet mandag, men privat tirsdag og onsdag og så igen firma torsdag. Er det så ikke nok at skrive, at km kørt tirsdag og onsdag er privat? Det evt bare ved at lavet et "hul" i kørebogen, når der køres privat.

Det har jeg gjort ind til nu. Det virkede omsonst at skrive, at man har kørt en tur fra privaten og til fakta, og en ny registrering, hvor man kørte fra fakta og hjem igen....

Nej slet ikke. Læs tråden. Du skal blot ved FIRMA kørsel skrive KM tællerstand ved start og slut - alt derimellem er så privat og skal ikke specificeres

dato

KM stand start 10.000

kørt fra x til kundenavn A adresse A km 10

Kørt fra y til kundenavn B adresse B km 20

Kørt fra z kundenavn  C adresse C km 15

Ialt 45 km

KM stand slut 10.045

Så kører du alt det du vil privat uden at skrive noget og så næste gang du kører for firmaet starter du igen med KM stand - så er alt mellem KM stand 10.045 og den nye - privat - det er blot det HUL du der taler om, så skal have KM stand slut firma, og igen start firma på hver side.

Det bruger skat til at vurdere, om der er rimeligt plads til privat kørsel mellem firmadagene (det kan de jo slet ikke vurdere uden KM stand) OG ved stop kontrol, til at se om der føres fuld kørebog

Du KAN undlade det, faktisk kan du helt undlade kørebog og skønne, men gør du det så er det langt langt mere sandsynligt skat forkaster dit regnskab og for en ansat kan det betyder skat af det hele og evt bod til dig, og for dig selv som ejer, er kravene skarpe, da du jo kontrollerer dig selv, så her forkastes det normalt helt, hvis ikke man netop dokumenter perfekt.

Dumt at miste fradrag fordi man hopper for let over - både kontrollen af ansattes kørsel OG sin egen kørebog 

Skat selv beskriver det således (mine fed bogstav)

Krav til kørselsregnskab

Kravet til et kørselsregnskab ved brug af egen bil afviger ikke fra de krav, der gælder for firmabiler. Se afsnit C.A.5.14.1.11.

Hvis skatteyderen ønsker, at et kørselsregnskab skal danne grundlag ved opgørelsen af fradrag i forbindelse med skatteansættelsen, skal der dagligt være ført en kørebog med angivelse af:

  • hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning
  • datoen for kørslen
  • den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
  • bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed.

Der kan stilles strenge krav til den umiddelbare forståelighed af de oplysninger, der skal danne grundlag for opgørelsen af fradrag for befordringsudgifter. I en konkret sag var kilometertællerens tal ikke noteret dagligt, kørselsruterne upræcist gengivet og skatteyders notater i kørebogen skete i form af egne forkortelser. Se TfS1999, 878 HRD.

Regnskabet med antallet af kørte km skal være ført sådan at det, der fremgår af kørebogen, stemmer med bilens kilometertæller. Se Skd.1975.31.

Hvis en kørebog viser et meget lavt antal km for den private kørsel, kan den eventuelt tilsidesættes. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John,

Du henviser jo til befordringsfradraget. Er det derfor han skal lave kørebog eller for at få kørepenge for de kilometer han kører? Der er ret stor forskelle nemlig og det jeg referede til var kørepenge for de ture han kører erhvervsmæssigt. Selvfølgelig skal han skrive formål osv, og det er der også rigeligt mulighed for i vores kørebog. 

Her er en blog vi har skrevet om forskellen på de to ting: https://autolog.dk/koerselsfradrag-eller-koerselsgodtgoerelse-faa-styr-paa-din-koersel-her/

Der er også lidt god læsning her, hvis man er i tvivl: https://autolog.dk/saadan-undgaar-du-skatte-og-momssmaek-i-forbindelse-med-dit-koerselsregnskab/

Og ja kørebog er et krav men det er en elektronisk kørebog IKKE, men det gør blot ens hverdag lidt lettere :) 

God dag.

Tilmeldt 25. Jul 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden ting er at du henviser til C.A.5.14.1.11 og det er "Vurderingen af hvornår en bil er til rådighed for privat kørsel" dvs. man tager udgangspunkt i at det er et firmabil du bruger til privat kørsel. Men er det overhovedet tilfældet med hans spørgsmål?

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

SholeB:

Kære John,

Du henviser jo til befordringsfradraget. Er det derfor han skal lave kørebog eller for at få kørepenge for de kilometer han kører? Der er ret stor forskelle nemlig og det jeg referede til var kørepenge for de ture han kører erhvervsmæssigt. Selvfølgelig skal han skrive formål osv, og det er der også rigeligt mulighed for i vores kørebog. 

Det er fordi - hvis du læser hele linket, at skat bruger samme tekst - jeg taler alene kørselsgodtgørelse - Problemet er at du sælger jeres kørelog nu med anbefaling af 

SholeB:

Det er ikke lovpligtig at man skal registrere kilometerstanden på hver enkel bil. Hvis dette er absolut den højeste ønske, kan det dog gøres ved at indstallere elektronisk kørebog ved hver bil. Men da dette er ikke et krav, kunne jeg ikke se mening med at gøre det.

:)


Dermed bringer du jeres kunder i stor risiko for at skat forkaster bogen/loggen. Jeg går ud fra I dækker jeres kunders tab fremover, hvis de har brugt jeres elektroniske log og får problem ved ikke at have angivet KM stand ved start og stop. Det kan jeres kunder jo bruge denne tråd til så.Big Smile 

Den ER desværre gal at du som sælger af elektronisk kørebog - ikke kan se nogen grund til at angive KM stand start slut og det er det som er min anke

Faktisk er kørebog ikke som sådan lovpligt - og KM stand heller ikke - man kan bruge skønsmæssig - men det vil være et meget dumt valg, og bruger man kørebog/log - så BØR den indeholde KM stand

Når man fører kørebog, og specielt som selvstændig der ikke har en chef der kontrollerer - så skal den være præcis OG den SKAL/BØR have KM stand start og slut af firmakørsel med (bør alle have men endnu vigtigere for en der ikke har en chef der kontrollerer kørslen men man kontrollerer sig selv og snyd er let)

Derfor er det besværligt her med firmakørsel i to forskellige private biler for ejer af firmaet med en log hvis ikke den kan logge KM stand individuelt per bil. Kan den det er alt fint

Du får gerne skat/tax link igen med tekst om KM stand

https://tax.dk/lv-2011-2/lva/A_F_3_4_1.htm  med denne tekst- og domshenvisning - 

For at et kørselsregnskab skal kunne kræves lagt til grund ved skatteansættelsen, må kørebogen være ført dagligt med angivelse af:

  1. kilometertællerens udvisende henholdsvis ved den daglige kørsels begyndelse og ved dens afslutning,
  2. datoen for kørslen, og
  3. den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, idet der med hensyn til den erhvervsmæssige kørsel må være angivet bestemmelsessteder og lign. notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed.

Skattemyndighederne kan efter praksis stille strenge krav til den umiddelbare forståelighed af de oplysninger, der skal danne grundlag for befordringsfradraget, jf. TfS 1999, 878 HRD.

Regnskabet med antallet af kørte km må være ført således, at kørebogens udvisende stemmer med bilens kilometertæller, jf. Vestre Landsrets dom af 13. april 1973.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John,

Jeg bringer ingen af vores kunder i fare, da det er altid vores anbefaling at vores kunder i sammenråd med deres revisor finder det bedste løsning i forhold til deres behov og specifikke krav fra SKAT. Mange revisor anbefaler vores produkt, fordi den netop kan tage højde for de forskellige behov vores kørebogskunder har. F.eks har vi den funktion, hvor du kan taste KM standen i systemet allerførste gang du tager den i brug, og derefter sørger systemet for at opdatere den automatisk, så du ikke skal kigge på din odometer konstant og tage notater. 

Men alt i alt kan jeg se, at denne mands behov var noget lidt andet end det jeg forslog til at starte med. Så den bedste løsning vil være at installare elektronisk kørebog i begge biler for at undgå endnu mere bøvl. 

Rigtig god dag til dig :)

Bh Shøle

 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)