Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan registrer og fører man ejernandelsfordeling, som ikke udelukkende er baseret på kapitalindskud? Kan man?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

vi er ved at starte et nyt selskab med 3 ejere. I den forbindelse er vi ved at lave en opdeling ejerandelen. De penge vi indskyder påvirker selvfølglig vores ejerandele, men vi ønkser også diffrencere vores ejerandele på baggrund af andre paramtre. Dette er f.eks. på baggrund af hvem der er ideskaber, hvem der er direktør og hvis nogle bidrager med noget ekstra værdi, som f.eks. at kunne still lydstudie til rådighed. Kan man overhovdet det. Jeg har en anden virksomhed og når jeg kigger på virk.dk kan jeg kun se at man kan føre ejerbog og ejerregistrering udfra kapitalen i virksomheden og ikke bare slev fastsætte en ejerandelsfordeling, som man ønsker/har aftalt i en ejer aftale.

Alle kloge ord er velkommende :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil kræve, at der er forskellige aktieklasser, A og B aktier f-eks. hvor A f.eks. giver ret til udbytte mm MEN man kan ikke lige ændre let fra år til år men sidder så lidt fast i de valgte aktie klasser - hvis ikke man handler indbyrdes osv

Er det et helt alm selskab med samme aktieklasse, der kan kun udbetale udbytte ud fra ejerandelene - men I kan jo lønnes individuelt

I lyder som om I skulle gå til en advokat med stiftelsen - og få det på plads + få udarbejdet livsvigtig ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tak for dit svar. Vi har advokat på :), men jeg er lidt usikker på om det er helt som vi gerne vil have det. Han har skrevet at vi alt indbetaler 5000,- og så er kapitalanparten blevet uddelt i forhold til de anparter, som vi nu ønsker. Men, som jeg forstår det, så betyder dette også at vi hver især skal betale det beløb der så svare til de anparter ud af de 5.000,-.

Herunder har jeg givet et eksempel på hvordan vi godt kunne tænke os at fordele ejerskabet og på hvilket grundlag. Men jeg er blevet i tvivl om man kan gøre det. Dette skema tager udgangspunkt i en anbefaling fra en amerikansk iværksætter, i forhold til ejerfordeling.

Description M Al J Total
Starting shares 1334 1333 1333 4000
Concept and idea 500 0 0 500
From the beginnign 500 500 0 1000
Capital investment pr. Kr. 1 3000 1000 1000 5000
Directors  500 500 0 1000
Special contribution 0
Extra time/effort 0
Total 5834 3333 2333 0 11500
Equity 50.73% 28.98% 20.29% 0.00% 100%
Votes 583.4 333.3 233.3 0
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Så må der jo stiftes med de der 583,4, 333,3 og 233,3 aktier og betales ind i forhold til det - enten betaler man for sine aktier og har forskellig magt eller man laver A B og C aktier (kompliceret og mere besværligt og jo ikke heller lige til at ændre- Det er Capital investment som afgør antal aktier - alt andet kan max være i kapitalklasser (jeg tror som ikke man kan gøre andet i USA som jeg lige husker det heller) Directors - extra contribution - time/effort lægges i løn.- Det med ide/concept må så kun kunne være aktieklasser hvis ikke det bare er nemt at i stifter med de tro øverste tal. Det koster jo lidt men betyder så også at ham med konceptet får den største ejerandel fra start

Når I har advokat på så BRUG ham - giv ham dit skema og få hans forklaring

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu en gang tak John. Det gav mig noget at arbejde med :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)