Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gaveoverdragelse af Aps-selskab

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Mortel:

Hej Udvikler,

Tak for svar.

Jeg troede den gevinst allerede var betalt skat af da der er betalt selskabsskat?

Men ja du har ret vi skal have hjælp ind over.

Vh. Morten

Ja det lyder ulogisk at man beskattes af hele værdistigningen af aktierne ved salg da den jo er lagerbeskattet løbende i et selskab. Jeg kan ikke lige her i hovedet gennemskue den, men det kan ikke være korrekt, at man investerer 100.000 kr i aktier- ser dem stige til 200.,000 kr og lagerbeskattes af stigningen uanset handel eller ej, og så ved salg - eller lukning af selskabet - beskattes af stigningen en gang til

Det må andre mere vågne her en lørdag aften da kunne svare på let

vh John Hannover

Selskabet har også fradrag for tab.

Lille tænkt eksempel:


Jeg stifter et APS med 50K over det næste ti år investere jeg godt og får opbygget et egenkapital på 100.000.000 kontant på mine aktier - godt gået ikke :-)

Selskabet har naturligvis betalt sin skat løbende efter lagerprincippet. Jeg sælger så selskabet for 100.000.000 værdien var nem at opgøre.

Har jeg 100.000.000 i hånden uden at betale en krone i skat? nej vel. Jeg får de 50K igen uden beskatning men gevinsten skal beskattes. 

Jeg er privat ejer af anparterne som beskattes efter realisationsprincippet. Jeg kan heller ikke overdage selskabet for 50.000 til min søn ved at denne blot køber mine anparter til den pålydende kurs(nominel værdi) - det er jo en gave noget ud over gavegrænsen. 

Jeg syntes det lyder logisk.

/S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt forståeligt at det gaveafgift beskattes - 

Jeg tror desværre også at jeg forstår, at ved lukning af selskabet som udløser det skat af værdistigningen

Det må være sådan, at  - ja der er betalt lagerskat men jo med 22% og stadigt kan man ikke få pengene ud af selskabet personligt, uden yderligere skat af udbytte - eller ved lukning - skat af stigningen og det er jo så bare bekræftelsen på, at det er rigtigt skidt at investere i aktier i selskabsform frem for personligt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Udvikler og John

Endnu engang tak for svar. Og i har sikkert ret når det drejer sig om lukning.

Men hvis vi skal sætte det i skriver i forbindelse med en overraskende skattefri gaveoverdragelse på 62.900,- i ny og næ – hvordan mener i så det vil se ud?

En gaveoverdragelse til os børn på 62.900,- hvoraf der ikke skal betales gaveafgift men skal der så også skal der betales skat i forbindelse med overdragelsen. Så er den lige pludselig ikke skattefri længere?

Det lyder ikke helt logisk i mine øre. Men jeg vil så også sige at jeg ikke har det store forstand på emnet og med mit kendskab til Skat så vil jeg ikke blive overrasket hvis du har ret :-)

Vh. Morten

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mortel:
En gaveoverdragelse til os børn på 62.900,- hvoraf der ikke skal betales gaveafgift men skal der så også skal der betales skat i forbindelse med overdragelsen. Så er den lige pludselig ikke skattefri længere?

Der er fordi du ikke helt forstår hvad der sker, og behandler 2 transaktioner som var det 1. Når man overdrager et selskab via en gave sker der 2 transaktioner. Først et salg af selskabet, som udløser beskatning hos sælger. Derefter en gave på (en del) af salgssummen.

Hvis vi siger at selskabet er 900.000 kr. værd dig og din bror skal overtage 1/3 hver, kan det se således ud:

Din far sælger 1/3 af selskabet til dig/din bror for 300.000 kr. hver. Ved hvert salg skal din far så beskattes af forskellen mellem salgssummen på 300.000 og hans anskaffelsessum på den 1/3 af selskabet. Beløbet er aktieindkomst og bliver beskattet med 27/42%.

For at du ikke skal have penge op af lommen, udsteder du et gældsbrev til din far, hvor du erkender at skylde ham 300.000 kr. (anfordringsgældsbrev). Dette gældsbrev kan være rente- og afdragsfrit.

Herefter kan din far give dig en gave på 62.900 kr. (2017 niveau) hver år, som bruges til nedskrivning af gældsbrevet. Dermed kan gælden være afdraget/nedskrevet på 5 år. I må dog ikke på forhånd have aftalt at din far skal give den gave hvert år.

Som du (forhåbentligt) kan se er gaven således afgiftsfri, men at det er selve overdragelsen af selskabet som udløser beskatning hos din far.

I ovenstående eksempel har jeg lavet hele overdragelsen som 1 transaktioner. Fordelen herved at at dig og din bror kan få udbytte til lav beskatning allerede i år 1.

Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

hansiboy:

Mortel:
En gaveoverdragelse til os børn på 62.900,- hvoraf der ikke skal betales gaveafgift men skal der så også skal der betales skat i forbindelse med overdragelsen. Så er den lige pludselig ikke skattefri længere?

Der er fordi du ikke helt forstår hvad der sker, og behandler 2 transaktioner som var det 1. Når man overdrager et selskab via en gave sker der 2 transaktioner. Først et salg af selskabet, som udløser beskatning hos sælger. Derefter en gave på (en del) af salgssummen.

Hvis vi siger at selskabet er 900.000 kr. værd dig og din bror skal overtage 1/3 hver, kan det se således ud:

Din far sælger 1/3 af selskabet til dig/din bror for 300.000 kr. hver. Ved hvert salg skal din far så beskattes af forskellen mellem salgssummen på 300.000 og hans anskaffelsessum på den 1/3 af selskabet. Beløbet er aktieindkomst og bliver beskattet med 27/42%.

For at du ikke skal have penge op af lommen, udsteder du et gældsbrev til din far, hvor du erkender at skylde ham 300.000 kr. (anfordringsgældsbrev). Dette gældsbrev kan være rente- og afdragsfrit.

Herefter kan din far give dig en gave på 62.900 kr. (2017 niveau) hver år, som bruges til nedskrivning af gældsbrevet. Dermed kan gælden være afdraget/nedskrevet på 5 år. I må dog ikke på forhånd have aftalt at din far skal give den gave hvert år.

Som du (forhåbentligt) kan se er gaven således afgiftsfri, men at det er selve overdragelsen af selskabet som udløser beskatning hos din far.

I ovenstående eksempel har jeg lavet hele overdragelsen som 1 transaktioner. Fordelen herved at at dig og din bror kan få udbytte til lav beskatning allerede i år 1.

Ligetil forklaring - stjerner til hansi.

Der er en masse andre muligheder og nuancer til det hansi skriver.

Skat slipper man ikke for - så igen søg _kompetent_ hjælp og stop med at tænke i kreative konstruktioner, de er alle blevet forsøgt før :-) 

Bliver tingende strikket forkert sammen udløser det også skat hos jer - så pas på.

/S

Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

...og det er jo så bare bekræftelsen på, at det er rigtigt skidt at investere i aktier i selskabsform frem for personligt

vh John H

Jeg kan ikke lige se at det specielt skulle være en skidt ide?
Det kan nok ikke betale sig omkostingsmæssigt hvis du kun har relativt lidt kapital at investere. Skattemæssigt kan det være en fordel.
/S
Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hansiboy,

Mange tak for dit svar og hjælp.

Det giver mening i mine ører og lyder som noget jeg har hørt før.

Jeg kunne dog godt tænke mig en lidt dybere forklaring på beregningen af min fars anskaffelsessum.

Hvis vi siger at selskabet blev anskaffet for 10 år siden til 900.000. I dag siger vi så at alle aktier er solgt og selskabet nu står med samme værdi på 900.000 da min far løbende har trukket udbytte svarende til den fortjeneste der har været i firmaet. Derfor er selskabet så ikke mere værd i dag end det var for 10 år siden.

Vil det så sige at salget ikke skal/kan beskattes?

Og hvad hvis selskabets værdi nu er mindre end anskaffelsessummen?

På forhånd tak for hjælpen.

Vh. Morten.

Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Udvikler,

Vi har allerede aftalt et møde med revisor ang. sagen. Men nu er internettet jo et fremragende sted at få hjælp/finde information og dermed blive klogere hvilket jo kan forberede sig til sådan et møde :-)

Vh. Morten

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortel:

Hvis vi siger at selskabet blev anskaffet for 10 år siden til 900.000. I dag siger vi så at alle aktier er solgt og selskabet nu står med samme værdi på 900.000 da min far løbende har trukket udbytte svarende til den fortjeneste der har været i firmaet. Derfor er selskabet så ikke mere værd i dag end det var for 10 år siden.

Vil det så sige at salget ikke skal/kan beskattes?

Og hvad hvis selskabets værdi nu er mindre end anskaffelsessummen?

Anskaffelsessum - salgssum = fortjeneste/tab til beskatning

Hvis anskaffelsessummen er 900.000 og selskabet også 900.000 kr. værd i dag, er der 0 kr. til beskatning.

Hvis værdien af selskabet er mindre end anskaffelsessummen, får din for fradrag for tabet ved salget af selskabet.

Tilmeldt 14. Jul 17
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hansiboy,

Ja det giver mening. Mange tak for hjælpen.

Vh. Morten

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)