Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab - Er det en fordel hvis mine kone er medejer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 27. May 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er ved at starte et ivs selskab sammen med en kammerat. Ønsker at lade et holdingselskab eje driftselskabet. Det sammen gør min makker. Nu er spørgmålet, kan det bedst svare sig at lade min hustru være medejer af holding. Planen er fortsat at have lønarbejde ved siden af selskabet. Jeg betaler selv topskat hvorimod min hustru som SOSU assistent ikke rammer topskatte loftet. Vi har fællesøkonomi

Så umiddelbart tænker jeg det kunne være en fordel at lade hende være medejer for at slippe lidt billigere i skat

Mvh Peter

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvori skulle den fordel bestå?
Hvis du tænker udbytteskat er det ikke med i grundlaget for topskat og hvis ikke hun selv har udbytte så modtager du automatisk hendes andel så du får 2 x bundgrænse med 27% før du begynder og betale 42%.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg ikke se. Det ville kræve, at hun rent faktisk udførte noget beviseligt arbejde for en løn, hvilket ville være meget usandsynligt i et holding. Det skal være helt ærligt påviseligt arbejde til en markedslignende løn, men jeg tror du skal glemme den her.

Selskabsskatten betales med 22% af driftsoverskud som føres til holding og så kan I tage udbytte op til ca 50 t hver til 27% og det er til hver - uanset hun er ejer eller ikke - forudsat I ikke udnytter den der ca 50t grænse i forvejen til andet udbytte. Over det er det 42% udbytteskat blot.

Husk, at der er betalt selskabsskat i drift med 22% inden det bliver til muligt udbytte, og selskabsskat + 27% udbytteskat siden svarer ca til de 42% alm bundskat, og 42% udbytte skat efter selskabsskat svarer ca til  - topskat i alle fald.

Som lille bagdel ville tælle, at der er risiko for at den lovpligtige arbejdsskadeforsikring som skal dække ejer - både i drift og nu i dit holding som skal med på en police, uanset 0 løn eller 0 omsætning, ville kunne være lidt dyrere, hvis den omfatter to ejere, end ved en OG at hvis din kone fik brug for dagpenge f.eks. , så ville ejerskabet kunne komplicere det lidt - men være muligt.

Sæt flueben ved disse 12 punkter som man skal huske som ny selskabsejer http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)