Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS eller enkeltmandsvirksomhed? (Mangler hjælp)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kerteminde
Tilmeldt 3. Jan 12
Indlæg ialt: 74
Fra  Wuup-Wuup.dk Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Her kommer et klassisk spørgsmål og er klar over at det er svært at besvare. Derfor vil jeg prøve at beskrive min tvivl så godt som muligt.

Er en ung studerende på 22 år, som er i gang med en bachelor på universitetet i Kolding. Ved siden af det arbejder jeg som SEO Account Manager i et webbureau. Ved siden af disse ting, har jeg påbegyndt et webshop projekt. Har fået lavet hjemmesiden og er i gang med SEO og linkbuilding

Nu er jeg så kommet til selve oprettelsen af virksomhed, så jeg kan få bestilt varer hjem og egentlig begynde salget.

Her er nogle af mine spørgsmål/bemærkninger, som måske kan hjælpe i forhold til rådgivning:

- Vil gerne undgå at det går ud over min egen personlige SKAT og løn. Får udeboende SU på mit hovedkort og løn på B-kort. Det skal ikke gå ind og påvirke disse ting, da det er dem jeg lever af.

- Skal kunne importere produkter fra Kina (Så skal vel importregistreres?)

- Hvis jeg skal have IVS, hvor kan i så anbefale at få en erhvervskonto. Min bank (Nordea) har tilbudt mig en erhvervskonto for 1200 kr. i oprettelse og 75 kr. om måneden. Det er ret dyrt og er sikker på andre banker kan gøre det billigere, men vil lige høre jeres anbefalinger.

- Det er et hobby projekt til udvikling af kompetencer inde for online markedsføring (arbejder som nævnt hos et webbureau) og virksomhedsdrift. Regner med at kaste omkring 5-10.000 kr. i projektet inde for en periode på 6-12 måneder. Det afhænger lidt af mine muligheder for at spare op. Der er derfor heller ikke tale om udsigter til en stor omsætning. Ved ikke om dette kan have en betydning?

Har så vidt muligt prøvet at beskrive hvem jeg er, hvilken position jeg er i og hvad jeg forventer af projektet. Min chef har anbefalet IVS, men syntes det er en lidt besværlig proces og syntes at min bank skal have lidt for meget for at lave en erhvervskonto. Er IVS dog den bedste mulighed for mig, så arbejder jeg videre med den løsning.

Håber der er nogle flinke amino'er der har tid og lyst til at hjælpe! God sommer og nu vil jeg nyde en kold øl og Touren ;-)



Med venlig hilsen
Frederik Sander Brandt

www.fitnessoverblik.dk - Få et overblik over fitness produkter i Danmark!

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal importregistreres, det kan man enten som Enkeltmandsvirksomhed eller IVS.

Du har vel været inde og læse om fordele og ulemper ved begge to?
(forsikringer, regnskab, hæftelser, skat, moms, osv)

Enkeltmandsvirksomhed i virksomhedsskatteordningen, burde ikke gå ud over din SU.
Heller ikke IVS, når der ikke tages løn.

Erhvervskonto kan du måske få billigt der hvor du allerede har bank.
Jeg skiftede til Jyske Bank, da de kunne give mig gratis privat, og kun 200 kr. om året i erhvervsbank.

Fra Kerteminde
Tilmeldt 3. Jan 12
Indlæg ialt: 74
Fra  Wuup-Wuup.dk Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik,

Tak for svaret! Heller klart mest til IVS, men så ville jeg nok overveje at skifte bank, da jeg syntes 1200 kr. i oprettelse og 75 kr. om måneden er for meget for en erhvervskonto. Især når det mere er på et hobbyplan. :-)

www.fitnessoverblik.dk - Få et overblik over fitness produkter i Danmark!

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg godt forstå.
Det kan været at banken, selvom du "bare" laver en enkeltmandsvirksomhed kræver en erhvervskonto, og så er du lige vidt.

Du skal være opmærksom på at i IVS kræver:
Lovpligtig arbejdsskadeforsikring (gætter på ca. 1000 kr. pr. år.)
Gebyr for at oprette (670 kr.)
Regnskab som indberettes til erhvervsstyrelsen (måske hjælp fra revisor)

Enkeltmandsvirksomheden koster ikke noget at oprette, og der er ikke krav om forsikring.
Regnskabet kan du måske lave selv (dog hvis du bruger VSO, skal du nok have hjælp fra revisor)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:


Enkeltmandsvirksomheden koster ikke noget at oprette, og der er ikke krav om forsikring.
Regnskabet kan du måske lave selv (dog hvis du bruger VSO, skal du nok have hjælp fra revisor)

Pas på med VSO - et hobbyprojekt opfylder ikke altid betingelserne for overhovedet at kunne anvende en VSO. Hvis Skat underkender brugen af VSO, vil konsekvensen være personlig indkomst, hvilket kan ramme SU'en - så helt klart en god idé med en revisor hvis det er den vej der vælges.
 
Det samme problem vil man ikke have med et kapitalselskab.
Fra Kerteminde
Tilmeldt 3. Jan 12
Indlæg ialt: 74
Fra  Wuup-Wuup.dk Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Tror også jeg ender med at starte et IVS. 

Vil dog gerne holde udgifterne så langt det nede som muligt. Så hvis nogen kender en god bank, hvor jeg kan få oprettet en erhvervskonto uden månedlige udgifter og en god og billig arbejdsskadeforsikring, så vil jeg blive meget glad!

Da det er på hobbyplan, så er planen egentlig bare at det skal gå i nul ved årets ende. Derfor vil jeg gerne have så lave omkostninger som muligt, da jeg ikke forventer en stor omsætning. Penge kan godt være en mangelvare som studerende og da det er en virksomhed som skal bruges som "læringsplatform", så vil jeg godt undgå for mange månedlige udgifter.

Men tak for svaret Jesper og god sommer! 

www.fitnessoverblik.dk - Få et overblik over fitness produkter i Danmark!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke det lyder som du har et risiko projekt og så er personlig virksomhed jo alt andet lig billigere og enklere i drift

Du kan i alle fald her se forskelle på det og så IVS - i regler og ca omkostninger http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Bank koster nok i stil med det du skriver de fleste steder, der er ingen som man kan pege på der altid er gratis men prøv dig frem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kerteminde
Tilmeldt 3. Jan 12
Indlæg ialt: 74
Fra  Wuup-Wuup.dk Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, altså det er et forholdsvist enkelt projekt. Derfor jeg også er blevet lidt i tvivl om det egentlig overhovedet er nødvendigt med IVS, men omvendt så kan det alligevel være det skal ændres til IVS i fremtiden. Så er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge, men må jeg finde ud af.

Mit eneste problem er at det ikke skal gå ud over min SU og lønindkomst fra mit arbejde. Men er et meget simpelt projekt her til at starte med. Skal kun forhandle ét produkt til at starte med og kun et lager på 50-100 styk. Det er omkring 2-4000 kr., så ikke noget vildt.

Min chef anbefalede IVS af flere grunde, men eftersom det er et meget lille og ikke risikofyldt projekt, så tænkte jeg at en enkeltmandsvirksomhed burde være en god, billig og enklere måde at komme i gang på. 

www.fitnessoverblik.dk - Få et overblik over fitness produkter i Danmark!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal regne med at IVS jkke er gratis. Der er lovpligtig abejdsskade forsikring for dig som ejer, uanset omsætning og løn og bank ofte lidt dyrere end for enkeltmands + lidt mere formalitet omkring regnskab som også er offentligt

Med de ret små penge ville jeg vælge personlig virksomhed. Kommer du op i nærheden af SU loftet som jo er højt, vel ca 140.000 kr per år? så kan du anvende VSO og dermed vil det du ikke hæver, ikke påvirke SU - men du må godt vente med at beslutte VSO til året er gået og du ser om det overhovedet er nødvendigt - men begge dele kan da fungere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kerteminde
Tilmeldt 3. Jan 12
Indlæg ialt: 74
Fra  Wuup-Wuup.dk Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror jeg går med enkeltmandsvirksomhed. I forhold til projektets omfang, så kommer det ikke til at gå udover min personlige skat og har ikke forventninger om at omsætte for det helt store. 

Tak for hjælpen allesammen! 

www.fitnessoverblik.dk - Få et overblik over fitness produkter i Danmark!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)