Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret til hjemmeside design

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg og en udvikler designede en hjemmeside for en kunde, som jeg allerede havde et godt samarbejde med. Vi lavede designet baseret på et wordpress theme. Vi blev færdige og leverede materiale til kundens interne udvikler, som så skulle implementere. Designet blev aldrig implementeret. Kunden betalte aldrig sin regning trods gentagne henvendelser, rykkere etc. Efter lidt tid kom meldingen om konkurs. Jeg har nu opdaget at kunden har oprettet et selskab der laver det samme, og brugt det design vi lavede til den forrige virksomhed. Det er bygget på et andet theme, men der er brugt de samme billeder, farve, grafik etc. 

Jeg har selvfølgelig forsøgt at få fat på kunden, men det er ikke lykkes endnu. 

Hvordan forholder vi os til dette? Er der noget at gøre? Som jeg ser det, er det tyveri og ophavsretstridende. Hvad siger i? 

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey

Uden at have set det konkrete eksempel vil jeg klart mene, at det er i strid med ophavsretten. Dog skal det siges, at der sandsynligvis er snævre grænser for ophavsretten på sådanne "designs", dvs. at retten til det enkelte design kun omfatter en egentlig kopiering eller en "kopi" der ligger så tæt op ad "originalen", at der ikke er nogen tvivl.

Du er velkommen til at sende de to billeder/skærmdumps til mig; så giver jeg dig et klart svar.


Med venlig hilsen
Morten Bøgenskjold

Advokat - Partner
Neugarden Advokater

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 30. Nov 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger i høj grad af jeres aftale med det konkursramte selskab.

Ophavsretsloven § 56, stk. 2 giver adgang til at videreoverdrage materiale, der er ophavsretlig beskyttet, hvis overdragelsen er sædvanlig eller åbenbart forudsat. Ansvaret for betaling bliver ved overdrager.

Er der eksempelvis sket en overdragelse af alle aktiver, herunder alle immaterielle rettigheder, fra det konkursramte selskab til det nye selskab, vil denne formentlig blive anset for sædvanlig. Dermed vil det nye selskab kunne anvende materialet, mens ansvaret for betaling ligger ved konkursboet.

Her vil jeres aftaleforhold med det konkursramte selskab være afgørende.

Du er velkommen til at sende mig dine kontaktoplysninger privat for nærmere vurdering.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen kan give dig et svar uden at have set siden. Men problemstillingen er, at den er udviklet ud fra et Wordpress Theme. Ophavsretloven foreskriver tydeligt, at det er skaberen af et værk, som har ophavsretten til dette, og såfremt du skaber noget ud fra andres værk, skal der virkelig være en betydelig forskel, før du nogensinde kan opnå ophavsretten til det nye værk...

Og ved hjemmesider er meget "standard", dvs der er rigtig mange faldgrupper! Igen fordi det er baseret på et allerede i forvejen eksisterende design.

Men du skal da være velkommen til at sende en mail til Not Allowed, så kigger jeg gerne på det :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)