Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele / ulemper ved ApS vs. alm. løn

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære netværk

Jeg arbejder i dag som konsulent og bestyrelsesmedlem i mange forskellige virksomheder rundt om i Danmark. I dag kører alle mine ydelser som alm. løn udbetaling fra de respektive selskaber, og udover dette, får jeg statens takster ved som kilometer afregning.

Jeg kigger på at oprette et ApS og køre alt ind over dette, men da bestyrelseshonorarerne ikke må det jf. tidligere afgørelser fra SKAT, vil det kun være ca. halvdelen af min årsindtægt der kommer via selskabet (konsulent delen). 

Spørgmål:

Hvis jeg opretter et ApS som hedder XXXX ApS og/eller XXXX Holding ApS, hvad er så fordelene rent skattemæssigt. Jeg kan umiddelbart ikke se den store fidus i at oprette et selskab, da jeg ikke har de store udgifter ud over løn samt en computer og telefon hvert 2 år, Selskabet vil heller ikke komme til at eje kapitalandele i forskellige selskabet. Hvis der fra ApS'et f.eks. betales udbytte til Holdning (eller alt bare køre i Holding ApS regi = ét selskab) og jeg efterfølgende trækker pengene ud som løn, så er det - som jeg ser det - marginalt hvad der kan hentes på at lave et selskab. Jeg kan supplere med, at jeg i privat regi har over 250.000 kr. per år i afkast fra aktier hvis det har noget indvirkning på casen.....

Er regnestykket sådan:

Selskabet XXXX ApS har et overskud på 100.000 kr. Her fratrækkes 22% udbytte skat dvs. at der i XXXX Holding ApS står 78.000 kr. Disse udbetales som løn (indtil topskatte grænsen på 467.300 kr.) Med en gennemsnitlig skatteprocent på 37 og AM på 8% vil der blive udbetalt 42.900 kr hvilket netto svarer til 57,1%...så med et skatteloft på 51,95% plus 8% AM bidrag - sparer jeg ca. 3%p....

Har jeg glemt noget eller misforstået alt?

Hilsen
Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er galt at der først betales selskabskat og så flyttes penge til holding som så udbetales som løn

Enten tager du lønnen i drift og så er der ikke det overskud og dermed ikke også selskabsskat - men skatten er 100% den samme som når du får det indberettet af en arbejdsgiver + du får omkostninger ved at drive både holding og drift hver for sig og sammen - Der er lovpligtige arbejdsskadeforsikringer uanset løn og oms. og givet krav om gebyrer (ret store i dag ) for erhvervskonti + regnskab/årsrapport/selvangivelser med sambeskatning

Endeligt skal du være stensikker på det er egentligt selvstændigt arbejde når du hidtil var a-lønnet i samme tjenester for ellers er det med dem som med bestyrelsesarbejde og man risikerer meget høj skat ved at fakturere fra et selskab frem vor som løn. 

Skatten af løn i eget selskab er helt samme som skatten af løn fra arbejde

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak Cool

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)