Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beboelse i erhvervsejendom?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg står og overvejer, at købe en lejlighed i det indre Århus som er på 60km2 med vinduer i alle rum (udover badeværelse) som IKKE er godkendt til beboelse. Men hvis jeg nu køber den, igennem mit selvskab som værende en erhvervsejendom, må jeg så ikke selv bo i den og blot ikke udleje den? 

Jeg har en kammerat, som har en erhvervsejendom i sit ApS (3 etager) hvor han selv bor i kælderen, som IKKE er godkendt til udlejning men han godt selv må bo i den.

Er der nogle der kan gøre mig klogere på dette? Tak!

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis lejligheden har erhvervsstatus, må den under ingen omstændigheder benyttes til bolig, hverken til dig selv eller til andre ved udlejning, når den ikke er godkendt til beboelse.

Dette gælder uanset om dit selskab ejer lejligheden eller du ejer den privat.

For at blive godkendt til bolig, skal lejligheden opfylde visse krav, blandt andet skal der være separat køkken og toilet.

Der er også den mulighed at man kan overføre en boligstatus fra en anden ejendom til den lejlighed du taler om, men det er jo ikke aktuelt.

Gå til kommunens bygningsafdeling og bed om at få akterne frem på den pågældende lejlighed og bed så om at tale med en arkitekt eller ingeniør. I akten findes sikkert tegninger over lejligheden og hvis ikke skal du have akterne på hovedejendommen frem.

Den bygningskyndige medarbejder forelægger du din plan om at ændre til boligformål og hører ham om en ændring kan lade sig gøre og da på hvilke vilkår.

At din ven benytter ikke boliggodkendte lokaler og ovenikøbet i en kælder til bolig, er en risikabel affære som kan medføre stor bøde og krav om omgående ophør med den ulovlige benyttelse.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)