Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil efter personskatteordningen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej kloge hoveder

 Jeg har et par spørgsmål i forbindelse med køb af firmabil hvor bilen er nr. 2 bil, altså ren firmabil. Firmaet er personlig ejet og kører efter personskatteordningen.

Bilen koster ca. 160.000 svarende til min. beskatning for firmabil.

Hvor stor en fradragsprocent er der på firmabiler (15%?) ?
Kan jeg trække alle udgifter fra (service, forsikring, afdrag) ?
Hvor stor er godtgørelsen pr. kørt km (3.30 før eller efter skat) og hvor meget/lidt kan jeg trække fra?
Får jeg i det hele taget godtgørelse når det er ren firmabil?
Skal jeg føre kørebog på ren firmabil, når jeg nu har bil nr. 2 som er privat?

Håber der er et par kloge hoveder der lige vil bruge et minut eller to på mine spørgsmål... 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver "altså ren firmabil". Det er ikke nødvendigvis tilfældet blot fordi det er bil nr. 2 og det er slet ikke sikkert at Skat vil godkende det. Du skal kunne godtgøre at den kun kører erhvervsmæssigt, og dvs. kørebog eller anden form for sandsynliggørelse.

Hvis bilen er 100% erhverv er der også 100% fradrag.

Hvis bilen kører 100% erhverv i virksomheden og du udgiftsfører alle omkostninger kan du ikke få godtgørelse/fradrag efter godtgørelsessatserne. Vælger du derimod at holde bilen udenfor virksomheden som ren privat vil du kunne foretage fradrag for den erhvervsmæssige kørsel efter godtgørelsessatserne. Også her skal du kunne sandsynliggøre din erhvervsmæssige kørsel. Dvs. det er et valg: Faktiske udgifter eller godtgørelse. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)