Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsinkelse og ændring af beløb i forhold til kreditkortbetaling på webshop

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

  Det her bliver nok en lidt længere rodet omgang, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det kan forklares uden en længere smøre.... Tongue Tied.

Jeg har et nyt projekt under opsejling i form af en ny webshop.

Denne webshop skal selvfølgelig have mulighed for betaling med kreditkort. Men det er også i denne sammenhæng er det lidt anderledes end en traditionel webshop.
Normalt vil man jo ende med en indkøbskurv med varer for x-antal kroner. Derefter vil man vælge kreditkortbetaling og ryge over til betalingsmodulet hvor man godkender de x-antal kroner (eventuelt plus et betalingsgebyr). Det beløb vil så i den sidste ende blive trukket for kundens konto.

I denne nye webshop vil scenariet se lidt anderledes ud:
  - Kunden putter varerne i kurven.
  - Kunden godkender indholdet i kurven og vælger at betale med kreditkort.
Herfra kommer det lidt tricky:
  De varer som kunden har købt skal vi i MediaMouse kontrollere. Ud fra dette kan det være at vi kontakter kunden og anbefaler en ændring som enten kan gøre varene billigere eller dyre. Det ændrer jo så lige pludselig på det beløb som kunden oprindeligt havde købt for.

Mit umidlbare syn på forløbet ser overordnet således ud:
  - Kunden putter varene i kurven.
  - Kunden godkender indholdet i kurven og vælger betaling med kreditkort.
  - Kunden får en bekræftelse med et forbehold for eventuel ændring.
  - Vi gennemser ordren og enten godkender den eller...:
       - Vi kontakter kunden med forslag til ændring i ordren og derved ændring i prisen.
  - Der fremsendes en endelig ordrebekræftelse - eventuelt med den ændrede pris.
  - Kunden klikker på et link i ordrebekræftelsen som sender kunden til betalingssiden hvor diverse kreditkort-informationer indtastes og det endelige beløb godkendes og trækkes.
  - Ordren sættes i produktion.

Nu regner jeg med at det vil være meget få ordre, som vi vil ændre i set i forhold til den oprindelige ordre.
Så et alternativ vil måske være bare at køre ordren igennem på traditionel vis, og hvis vi så må ændre i ordren, så går vi ind og laver en annullering af den oprindelige ordre og kunden må oprette en ny.

Er der nogen som har nogen gode forslag til håndteringen af denne form for "ændring af pris efter gennemgang af ordre"?
Jeg er på ret bar bund i denne sammenhæng og har forgæves støvet nettet rundt for at finde nogen som benytter noget der bare minder om det.

/Jesper

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Ja, det er gjort før. Nu ved jeg ikke om du allerede har valgt et shopsystem, eller om du får det bygget fra bunden af?
Men i osCommerce, som vi primært bygger shops over, har vi ofte lagt et til to forskellige moduler ind, der kan det du beskriver.
Det ene der finder du den pågældende ordre, og trykker på "edit" her kan du så frit tilføje og fjerne varer, rette priser til m.v. Det andet giver dig mulighed for selv at oprette en ny ordre i den pågældende kundes navn, og derefter kan kunden så logge ind og betale den pågældende ordre.

Så jo, det findes og har da også haft fingrene nede i det før. Men jeg kan forestille mig flere løsningsmuligheder alt efter dine konkrete behov.

Med venlig hilsen,
Johnny R. Christensen

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Johnny,

Tak for et sindsygt hurtigt svar Big Smile.

Selve "motoren" er OsCommerce.

Men, hvis en kunde har været inde og lægge en ordre og godkendt betalingen, så skal ordren vel i princippet annulleres og kunden skal godkende den nye med den nye pris? Der kan vel ikke ændres i ordren og beløbet efter at kunden har godkendt betalingen?

Jeg hælder ihvertfald til den løsning som du beskrev hvor man efter aftale med kunden annullerer ordren og opretter en ny til kunden som kunden så blot skal gå ind og godkende betalingen på. Det modul du omtaler er det et af de sædvandlige OsCommerce moduler som man kan hente og smide på?

/Jesper

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)