Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optage samtaler ved møde omkring uenighed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 365
Fra  TNT Factory Skrevet kl. 02:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der kan oplyse om det er lovligt at optage en samtale under et møde der vedrører uenighed om levering af en ydelse. Samtalen vil selvfølgelig ikke blive offentliggjort, med mindre sagen ender i rettet og vil skulle afgøres der. Alle implicerede vil selvfølgelig blive oplyst om optagelsen inden mødets start.

Mange hilsner:
Thomas

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 05:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Denne beskrivelse er vist stadig gældende og beskriver loven godt: https://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-100.html

Du må gerne optage samtalen, hvis du selv deltager i den, men undlad at offentliggøre den. Samtalen bør lagres et sikkert sted. Det er uhensigtsmæssigt, at gemme optagelsen, på en computer med potentiel risiko for, at den bliver stjålet.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Min vurdering at ovenstående kommentar er den samme. Du må gerne optage, hvis du selv deltager i samtalen og du behøver ikke informere herom. Det er først ulovligt, hvis du efterlader aflytningsudstyr i et rum og ingen i rummet herefter er vidende herom.

Tilmeldt 18. Feb 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Efter straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3 samt § 264 a, er det kun strafbart, hvis du ikke er inviteret til mødet og uberettiget aflytter eller optager udtalelser,telefonsamtaler eller anden samtale der bliver fremført til mødet. Det er ligeledes strafbart, hvis du uberettiget har skaffet dig adgang til mødet og vælger at optage.

Måden man har valgt at opnå klarhed i anvendelsen af bestemmelsen, er ved at indskærpe det til at omfatte udtalelser fremsat i enerum (jf. lovforslag L 37, 1971-72) og samtaler/forhandlinger med andre( jf. bet. 601/1971 - se eventuel dom ved østre landsret U 2008.2018 Ø). Det betyder, at det ikke er strafbart, hvis du hemmeligt optager en samtale efter DENNE bestemmelse, som du selv deltager i og naturligvis også har RET til at deltage i.
Bemærk, at jeg skriver "denne" med stort, da du vil kunne straffes i sammenstød med en anden paragraf i straffeloven (eksempelvis hvis du optager noget intimt, kan du muligvis straffes jf. § 232, blufærdighedskrænkelse).

Bemærk også, at i relation til kapitlet om "Krænkelse af privatlivets fred", at det er en forudsætning, at adfærden i samtlige paragraffer er "uberettiget".

Og som en sidste bemærkning er det vigtig, at huske, at du stadig kan straffes, hvis du frigiver indholdet af optagelserne, såfremt de omfatter personfølsomme oplysninger.

Jeg er ikke uddannet advokat eller lign. og tager forbehold for fejl - dog arbejder jeg til daglig med diverse lovgivninger, heriblandt straffeloven.

De bedste hilsner
Jonas

Fra Valby
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 365
Fra  TNT Factory Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Arne. :)

Fra Valby
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 365
Fra  TNT Factory Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jonas, så er jeg dækket ind.. Nu må vi se om modparten accepterer at mødet optages. 

Tilmeldt 8. Oct 08
Indlæg ialt: 38
Fra  Kviik.dk - 3 Web Tilbud Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har undersøgt næsten det samme men mener at det også vil gælde for dig. Det er så om optagelse af telefon samtaler.

Du må gerne optage samtaler/møder hvis disse optagelser ikke bliver hørt af andre end dem der blevet optaget af. Og hvis der skulle opstår en retsag, ville du kunne bruge denne optagelse med rettens godkendelse. Hvis du gøre de andre som bliver optaget opmærksom med samtykke for optagelsen, er det helt okay at andre høre samtalen.

Iværksætter
Kviik.dk - 3 web tilbud 

Fra Valby
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 365
Fra  TNT Factory Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar alle sammen. Mødet gik fint uden de store sværdslag og der er fundet enighed om det videre forløb. Om det ændrede noget at optage mødet, tør jeg ikke sige, men det er ikke sidste gang jeg vil gøre brug af det, hvis man skal komme i den situation igen. 

Mange sommer hilsner:
Thomas

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)