Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsfrister og retten til tilskrivning af rente i BtB situationer

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Case:

Jeg har lavet en kontrakt med en virksomhed om levering af nogle serviceydelser; jeg syntes jeg fik den formuleret ret godt, men en lille tvivl har sneget sig ind i behandlingen af faktura, kontra teksten i kontrakten. 

Det er således jeg ikke har skrevet en forfaldsdato ved fremsendelse af diverse fakturaer, ej heller en eventuel rente ved for sen betaling. Dog har jeg i kontrakten, skrevet et afsnit om, at:

"Det skyldige beløb forrentes med den af Nationalbanken fastsatte referencesats med et tillæg af 7% fra forfaldstidspunktet, såfremt betaling finder sted mere end 14 dage efter forfaldstidspunktet"

Min tolkning (hensigt med formuleringen) er, at fordi der ikke er forfaldstidspunkt i fakturaen, så er fakturaen at betragte som straksbetaling (Netto kontant) og jeg derfor kan starte rykkerprocedure med beregnet rente og gebyr, hvis der er konstateret manglende betaling efter 14. dage fra fakturadato og dette med tilbagediskonteret rente fra forfaldstidspunktet (fakturadato).

Er der nogen der kan bekræfte eller pointere en anden tolkning af ovenstående?

Mit sigte er, at have en god mulighed for, at køre en effektiv rykkerprocedure der ikke kommer til at belaste virksomhedens administration unødigt. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg får betaling af alle fakturaer, men mit sigte er, at formuleringen er juridisk korrekt til eventuelle fremtidige tilfælde, hvor der skal være mindst mulig arbejdsbyrde før fordringen sendes videre til inkasso.

Nogle kvalificerede indput vil blive påskønnet. 

Venlig hilsen

Henning Dinesen

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)