Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal vi være obs på, når vi ansætter freelancere?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jul 16
Indlæg ialt: 19
Fra  VICTR Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Vi skal i vores virksomhed til at ansætte en lang række freelancere, som skal stå for en en masse arrangementer. Det er primært studerende, og der er stor variation i antallet af timer de kommer til at få om måneden -  nogle gange ingen.

Jeg har læst lidt på de forskellige regler og vejledninger, men umiddelbart er mange modstridende, så nu spørger jeg her:

- Hvordan aflønner man bedst sine private freelancere, og hvad skal indberettes?

- Skal man have den obligatoriske arbejdsskadeforsikring til sine freelancere?

- Kan man lave en kontrakt med de enkelte, uden at det anses som et fast ansættelsesforhold i stedet?

- Er der noget jeg skal være specielt obs på?

Jeg håber, at I kan hjælpe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan jo sagtens være helt alm. lønmodtager - også selv om man arbejder meget sporadisk. Du skal først finde ud af OM der er tale om lønansatte rent faktisk (du leder og fordeler arbejdet - ingen risiko for modtager ud over at du måske snyder for lønnen (bare som eksempel) Er det rent faktisk lønmodtagere så skal du indberette A skat og tilbage holde den og AM bidrag og have arbejdsskadeforsikring

Er de mere honorartype - som CPR personer eller via PMV så skal du angive beløbet de modtager som bidragspligtig B indkomst til skat. Det kræver du er arbejdsgiverregistreret og jeg vil mene du dermed også skal have dem dækket af arbejdsskadeforsikring og måske du også bør have noget ansvarsforsikring på dem hvis DE ødelægger noget i din service

ER de selvstændige, og det lyder måske ikke rigtigt sådan - men du må vurdere korrekt selv - så får du en faktura fra deres CVR formentlig og så klarer de selv indberetning - du har så ikke krav om arbejdsskadeforsikring.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jul 16
Indlæg ialt: 19
Fra  VICTR Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John, det var lige hvad jeg ledte efter.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)