Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bolig og erhverv - hvordan gør man?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg påtænker at flytte, dels for at få mere plads, og dels for at indånde ny frisk luft fra en anden by :) Jeg har set et lækkert hus med tilhørende erhvervsdel, der tiltaler mig meget.

Herunder lidt tal for sjov efterfulgt af et par spørgsmål:

 

Boligdel, 180 kvm

Erhvervsdel 100 kvm

Kælder, 148 kvm

Samlet pris, kr. 5 millioner

 

Hvis jeg køber det hele privat, og vil lade firmaet leje erhvervsdelen - hvordan regnes andele og optimal lejeudgift? Beskattes jeg privat af lejeindtægten, hvis den ikke overstiger de omkostninger, der er i forbindelse med at eje erhvervsdelen? Og hvordan regnes disse omkostninger ud?

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis firmaet lejer erhvervsdelen vil du umiddelbart kunne henføre 100/350 af udgifterne til fradrag. Her har jeg ladet kælderen vægte med ca. 25%. Du afsætter så en lejeudgift (skøn) i dit virksomhedsregnskab til fradrag i den personlige indkomst men bliver modsat beskattet af lejeindtægten (minus udgifterne) som kapitalindkomst. Derved får du inddirekte fradrag for en del af renteudgifterne i den personlige indkomst. Hvis lejen ikke overstiger udgifterne (den fradragsberettigede andel) bliver du ikke beskattet men der er god ide i at sætte en pæn leje, netop som følge af ovenstående forhold.

Nu ved jeg ikke hvad du laver men det er selvfølgelig et krav at erhvervsdelen anvendes erhvervsmæssigt og ikke også privat.

Ovenstående er den gængse metode for mindre erhverv i beboelsesejendomme. Der vil formentlig være en vurderingsfordeling på "din" ejendom, hvorefter du kan lade den erhvervsmæssige andel indgå i virksomhedsskatteordningen og derved også en andel af renteudgifterne. Dvs. her beregner du ikke leje men deler simpelthen ejendommen op.

Prisen er at du ikke senere kan sælge den fuldstændig skattefrit. Kun den del der er privat

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)