Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må min virksomhed certificere?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg driver et førstehjælpsfirma, hvor jeg uddanner og underviser i førstehjælp, sælger hjertestartere og rådgiver virksomheder.

Som en viderudvikling af "rådgiver"-delen, vil jeg gerne uddanne og certificere virksomheder og institutioner, i at være en sikker virksomhed gennem en "FørstehjælpsCertificering". Rent juridisk set, må jeg så godt opfinde mit eget certifikat? Er der nogle regler på dette område?

Jeg håber, at nogen kan svaret på mit spørgsmål og har lyst til at dele det. Tak på forhånd og god aften!

De bedste hilsner, 

Julia

Tilmeldt 18. Feb 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Julia,

Jeg ved dansk førstehjælpsråd har nogle retningslinjer for, hvornår du må udstede beviser. Prøv at kontakte dem og hør ad- jeg kender dem ikke selv :)

Ellers kan du tage et kig på beredskabsstyrelsens hjemmeside. Der er jeg næsten 100% sikker på, at der står lidt om dansk førstehjælpsråd og det europæiske råd - alt efter hvilket kurser du underviser i.

Held og lykke med projektet.

De bedste hilsner
Jonas

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Julia

Jeg underviser selv meget i førstehjælp, gennem Røde Kors. 
Det Jonas skriver om omkring Dansk Førstehjælps Råd handler jo om de førstehjælpsmoduler/ funktionsuddannelser m.v. hvor der kan udstedes bevis, men det er du jo forhåbentlig helt selv klar over.

Det har ikke så meget med dit spørgsmål at gøre.

Jeg tænker da ikke, at der formelt er noget i vejen med at du "opfinder" et certifikat - men man kan jo diskuterer, hvad det er værd.
Hvis det blot er dig, der som enkeltmandsvirksomhed står bag et certifikat, så har det jo ikke rigtig nogen vægt.

Det ville jo vægte betydeligt mere, hvis det var en organisation som stod bag, og ligesom var garant for at certificeringen gav mening.

Hvis du gør det , tænker jeg også du skal passe meget på med, hvad du kalder det.
En certificering ville jeg måske nok synes var at strammen den lidt - igen i betragtning af at du blot er dig selv, som har opfundet det.
Men hvis det er for at virksomhederne kan bruge det som PR på fx deres hjemmeside - så kunne man jo lave en form for "Diplom" hvor det fx. fremgik at alle medarbejdere har været på xx timers førstehjælpskursus inden for de sidste xx måneder - uddannet af xx firma" eller lignende.

Så har du ikke sagt mere end det faktisk er, men det ville stadig være fin PR for virksomheden.

M.v.h. Dirch

Tilmeldt 18. Apr 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas,

Tak for dit svar, og du har fuldstændig ret mht. certifikater til førstehjælpskurserne :-)

Dog handler mit spørgsmål ikke om førstehjælpskurserne og certifikater til disse, men om jeg må opfinde mit eget certifikat og "dømme" en virksomhed sikker efter et uddannelsesforløb. Gennem forløbet vil jeg blandt andet tale med hvert enkelte medarbejder om deres følelser og erfaring med førstehjælp, og sørge for at der tages højde for alle. Jeg udarbejder planer for udvikling indenfor førstehjælp til den pågældende virksomhed, og strikker en løsning sammen til dem, så de er sikre (på et førstehjælpsmæssigt plan). 

I det store og det hele, vil jeg høre om jeg må "dømme" en virksomhed og give dem et certifikat, ligesom Firmaidræt gør med deres SundhedsCertificering - se evt. linkhttps://www.firmaidraet.dk/sund/det-vi-kan/det-vi-kan/sundhedscertificering/#konceptet-1905

På forhånd tak :-)

Tilmeldt 18. Apr 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dirch,

Tusind tak for dit svar - det var lige præcis dét jeg søgte :-)

Jeg er enig med din holdning om, at jeg som enkeltperson måske ikke vil komme så langt med certifikater af den slags, og vil bestemt overveje mulighederne for diplom i stedet. Tak for din holdning og dit svar, det har hjulpet mig godt videre! Og god undervisning :-)

Mvh. Julia

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)