Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start som selvstændig - moms af honorar

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fået job hvor jeg er tilknyttet en virksomhed som stylist. Vi har aftalt at jeg bliver betalt ved, at jeg sender faktura. ( får bestilt cvr snarest ). 

fakturaen har vi aftalt et beløb incl. moms. Skal jeg betale moms af det honorar jeg modtager?. Er der forskel på om jeg får det som løn eller honorar?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Som i mange andre tråde om samme - Det er ikke noget man bare "aftaler" om man er selvstændig eller lønmodtager - det er det faktuelle der tæller og det kan have skattekonsekvens bare at vælge - send faktura - hvis det faktisk er lønmodtager arbejde. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 
Ja hvis din indtægt ialt vil være over 50 t på en hver 12 mdr periode så skal du være momsregistreret og fakturere med moms som du så selvklart skal betale
Igen - hvis det er lønmodtager så får man let vrøvl med at have momsregistreret bare for at trække moms fra for noget i virkeligheden ikke erhvervsmæssigt selvstændigt.

Du skal så også selv stå for ferie, sygdom, opsigelses varsel er så kun kontraktens - ingen lønmodtagernes dyrtidsfond - indtjening skal dagpenge mæssigt som selvstændig (nye bedre regler ukendte) selv forsikre dig ansvarsmæssigt mod fejl du kunne lave (hendes hår blev rødt i stedet for blåt - eller noget gik i stykker - ved ikke meget om stylist kan du høre Stick out tongue)

Din risiko er begrænset hvis du gør det i personlig virksomhed men skattemæssigt større i selskabsform. Normalt ville man sige - Alm timeløn gange mindst 1,6 + moms for at man skal have samme ud af det som selvstændig - i forhold til ansat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar. Lønnen er lavet så den tager højde for de ting du angiver. Det vigtigste er, at finde ud af hvordan jeg håndterer moms ?. 

Aftalen er umiddelbart, at jeg skal sende en faktura ( vi har lavet kontrakt på arbejdet, som er uden slutdato ). 

I kontrakten er der angivet et beløb incl moms

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder jo også korrekt ud fra forventning om dit honorar er for momspligtig ydelser og så må der jo ligge en forventning om, at du har en virksomhed der er momsregistreret - hvorved du fakturerer med moms og i øvrigt håndterer moms som alle andre virksomheder
Stadigt kan jeg ikke sige om der er risiko i forhold til kildeskat - i alle fald ville jeg ikke drive det i selskabsform me i personlig virksomhed

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)