Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkere – hvor ofte og hvordan?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 27. Feb 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde, en komiker... der ikke betaler. Han lover og lover og... han havde, sagde han, et stort arrangement sidste weekend i april, så han ville betale hele beløbet 1. maj. Det gjorde han ikke. Skyldigt beløb ca. 4.500 kr. Ingen bondegård, men irriterende.

Ved en tilfældighed opdagede jeg, at han havde lagt en tilsvarende ordre hos en kollegavirksomhed, som jeg selvfølgelig informerede om, at han skyldte mig penge. Beløbet var kun 2500, så de turde godt tage chancen... han fortalte dem samme røverhistorie, han havde et stort arrangement i maj, og ville betale det hele senere på måneden. Det gjorde han heller ikke.

Bandit, tænkte jeg. Køber varer og betaler ikke! Jeg kontaktede 6 kollega-virksomheder. 3 af dem har han snydt, 2 nåede at trække følehornene til sig. Den tredie virksomhed fortalte mig, at de havde afskrevet beløbet, han love og lover og lover... og der sker intet. Same old story, it seems.

Der sker sansynligvis ikke meget mere i sagen – beløbene er for små til at køre inkasso. Banditten får lov at fortsætte ufortrødent. De næste mange år...

Jeg har selvfølgelig rykket. Og rykket, og rykket. Indtil jeg fornylig fik et temmelig grimt svar tilbage – 'hvis du ikke holder op, lægger jeg dig på facebook med navn og foto, at du er anklaget for insest'.

Tak for kaffe, Jens Vejmand.

Efterfølgende har jeg fundet ud af, at han på hans visitkort har skrevet et fiktivt booking-selskab på, et ApS. Og jeg har selvfølgelig politianmeldt ham, sagen er blevet oprettet som en 'hændelse'. Det betyder kort sagt, at sagen er registreret, og at der ikke sker mere... med mindre klappen går ned – og han bliver anmeldt fra anden side!

Nu til mit egentlig ganske simple spørgsmål – for jeg har ikke i sinde at lade banditten dø i synden... ikke uden kamp.

Hvor ofte må jeg rykke ham for mit tilgodehavende? Jeg taler ikke om de obligatoriske 10 dage, der skal gå, før du må lægge 100 kroners gebyr og renter på – jeg taler om – hvor ofte jeg må rykke ham?

Må jeg rykke ham 3 gange om måneden? Er der en lovgivning der sætter en grænse for antal af rykkere om måneden? Om ugen? Om dagen?

Og må han rykkes både pr. mail, pr. post, pr. telefon, på hans adresse? 

Jeg har intet kunne finde på nettet, som ellers er en glimrende kilde til alt mellem himmel og cyberspace.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan da rykke ham så tit du lyster, men det er da tosset og blive ved.

Du kan give mig sagen så tager jeg ham til inkasso og efterfølgende laver jeg en stævning så du kan få en dom på ham. Dommen gælder i 20 år og jeg vil prøve at følge den op i fogedretten hvis han ikke betaler efter dommen.

Først når jeg skaffer dig penge eller udlæg i værdier skal du betale mit honorar som udgør 10% af det jeg får ind. De genstande der foretages udlæg i kan man begære solgt på tvangsauktion.

Derudover skal du betale retsgebyrer som ved stævning er kr. 500.

Herefter kan man foretage udlæg i hans værdier, så som bil, ejerbolig o.s.v.

Inden sagen fortsætter efter dom får du besked på størrelse af gebyr.

Jeg giver dig en særlig gunstig ordning og du skal ikke lade dig skræmme af sådan en klovn.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Odense
Tilmeldt 27. Feb 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen, tak for svar.

Selvom dommen gælder 20 år, er han sansynligvis ligeglad. Jeg gætter på, at de tre virksomheder jeg har fundet, som han også har snydt – kun er et lille udpluk... der er sikkert flere, hvis jeg gravede dybere. Eller lod en formiddagsavis kigge på sagen. Han er ikke helt ukendt... min meget lidt sjove komiker-skyldner.

Hans trusler bider ikke, men jeg bryder mig ikke om flok der snyder.

Der er næppe mange penge at hente., hvis hans forrige påstand holder vand... han lover og lover og lover, og som det jyske trykkeri formulerede – han burde rulles i tjær og fjer

1. du kan få kr. 1000 hver den første første gang 1 juni
2. har ikke pengene nu
3. eller du kan komme med i min gældssanering og ik få en krone
4. pengene får du i hånden hver den førsst
5. den advokat skifteretten har udpeget skal ik vide en skid

Du har ret i, at det ikke er værd at bruge krudt på... men i det her tilfælde, vil jeg gøre en undtagelse! Hvis der ikke er en der på et eller andet tidspunkt sætter hælen i, så fortsætter han... og svindler der u'a.

Jeg kan ikke tage mod dit fordelagtige tilbud, det ville ikke være fair – det er ikke mit iværksætter-selskab, som er blevet snydt, men min lønmodtagervirksomhed, men det er mig som er blevet snydt.

Vi plejer at tjekke op på nye kunder, men når der er travlt i butikken... når vi har en fin dialog med kunden, smutter det en gang i mellem. Det er ikke altid vi kan se, hvem der gemmer sig bag e-mail og telefonstemme.

Men... den her gang sætter jeg hælen i. Rykkere pr. mail, pr. telefon, pr. sms – kan styres automatisk, uden at jeg behøver flytte mig fra min barstol (i stedet for et dyrt hævesænkebord og en velpolstret kontorstol, bruger jeg et højt skrivebord og en barstol... hvem der bare havde fået den idé, da hæve-sænkebordene var på sit højreste).

1000 tak for svar. I morgen justerer jeg intervallerne for rykkerne... fra hver 10. dag.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Du må maksimalt sende 3 rykkere med gebyr og renter, hvor der, som du selv nævner, være mindst 10 dage imellem. 

Når det så er sagt, så synes jeg, at det er hul i hovedet at bruge så meget energi på det. jeg ville få sendt sagen til inkasso og lade andre om at håndtere det. :)

med venlig hilsen

kristian Kristensen 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er 4.500 kr., så ville jeg altså ikke bruge mere tid på at rykke ham, men smide ham til inkasso.
Men vær opmærksom på at han skal have fået en rykkerskrivelse fra dig, med minimum 10 dages frist til at betale - og med et varsel om at den derfra vil videregå til inkasso - før du kan smide ham til inkasso.

Du kan ikke bare rykke og rykke og så pludselig sende ham til inkasso uden han skriftligt er advaret om dette er det næste skridt.

Generelt set smider jeg alle til inkasso, som ikke kan finde ud af at betale.
Bemærk at jeg skriver "kan ikke finde ud af" - hvilket er ensbetydende netop med at de er nogle rodehovedet og ikke kan finde ud af at betale regningerne, på trods af rykkere - eller bevidst forsøger at undgå at betale.

Jeg lavede faktisk at ret langt indlæg om dette i min Vlog for et halvt års tid siden:

/Jesper

Fra Odense
Tilmeldt 27. Feb 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian, tak for svar.

Jeg taler ikke om rykkere med gebyr og renter. De regler kender jeg – for godt.

Jeg taler om at rykke uden renter og gebyr...

Spørgsmålet er om man kan rykke 'for' meget, fx. 1 gang om ugen eller 1 gang om dagen, at det retsmæssigt vurderes som 'chikane'... vi har lidt en tendens til, her i Danmark, at passe lidt for godt på banditterne, og lidt mindre på ofrene... 

Og ja, det er måske 'hul i hovedet' at bruge 'så meget energi' på at rykke... men... beløbet er for lille til inkasso. Vi kommer til at sende penge efter vores fordring, inden vi er færdige... done, over, out.

Det er jo også tåbeligt, ikke!

Og i mellemtiden snyder 'min' komiker en anden virksomhed... 

Jeg har været ude for to af den her type banditter. Ikke meget, i de år jeg har drevet virksomhed, og været på arbejdsmarkedet. MEN... det pisser mig alligevel af hver gang!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12650
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at der også kan opkræves et kompensationsgebyr på 310 DKK  

Hvorfor overhoved sende sagen til inkasso, når man kan sende den direkte til retten, da der er tale om en småsager Som kan håndteres uden brug afadvokat.

får skyldner en dom, så kan du få ham registreret i RKI, det vil gøre livet ret surt for ham.

Fra Odense
Tilmeldt 27. Feb 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper, mit spørgsmål handler ikke om, de obligatoriske 10 dage... frist, varsel, rykkergebyr og renter.

Jeg er ligeglad med rykkergebyr og renter. De rykker jo ikke rigtigt, alligevel, vel!

Jeg er oppe mod en fuldbolds bandit, der udnytter systemet, samfundet... og ved, at de virksomheder, han snyder, ikke kører inkasso, fordi de skal sende penge efter deres fordirng... uden at få noget ud af det. Der er uden tvivl nogle, som har prøvet...

Komikeren køber ydelser, han betaler ikke, og han slipper godt fra det.
Det kan han gøre de næste mange år... hvis der ikke er nogen, sætter hælen i!

Mit spørgsmål går udelukkende på om jeg kan sende ham rykker ugentligt eller dagligt, om der er nogle regler der forbyder det... ikke med rykkergebyr eller renter. Rykkere... for at lade ham vide – at han har snydt én person for meget. 

Ja, jeg er sur. Nej, jeg behøver ikke bruge meget krudt på det... rykker-procecurer pr. mail, sms, pr. tlf. kan foregår automatisk uden omkostninger, når først det er 'programmeret'. Og ja, jeg er også IT-xpert. Og jeg hader når folk udnytter samfund og regler til at snyde og bedrage!

Men 1000 tak for svar... min komiker betaler ikke, ikke fordi han har glemt regningen eller forlagt den!. Han har fundet ud af, at hvis han holder sin gæld under et vist beløb – så slipper han for at betale, fordi... det vil koste virksomhederne penge – at køre inkasso og retsag... for penge de sansynligvis intet får ud af alligevel. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Svar til Flex Page ApS     :

Renteloven beskriver med hvilke intervaller du kan rykke en skyldner hvis du skal opnå den rettighed at du kan oversende et krav til retlig inkasso ved igen at fremsende en meddelelse til skyldner og igen opkræve kr. 100 for denne meddelelse.

Det er ukorrekt at du "..ikke må" rykke flere gange, især ikke hvis du 3 gange har rykket med 10 dages interval imellem rykerne..

Grafisk Ninja:

I stedet for at bruge dit krudt på hele tiden at rykke, kan du meget let selv lave en stævning i det vi kalder for småsager. Den vil hurtigt give dig en dom som kan skaffe dine penge hjem.

For eks. kan du foretage udlæg i hans tilgodehavende når han har afholdt koncerter.

Den slags banditter er normalt ikke kloge nok når det virkelig gælder.

De udnytter bare folk som dig der tror at det hjælper at rykke på den måde du gør og ikke foretager en juridisk korrekt opfølgning.

Mvh Jørgen

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Odense
Tilmeldt 27. Feb 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er temmlig sikker på, at han i forvejen er registreret i RKI... men da 99% af vores kunder er virksomheder, og da min komiker-ven købte ydelser via et fiktivt aps, så er sagen, uanset beløbet er under – er det 50.000 kr. (?) – sansynligvis for kompliceret til en 'småsag'... det kan de nemlig nemt blive (!)

Vi har at gøre med en person, der udnytter systemet, køber, hvad han ikke har råd til – for at holde sin virksomhed i gang... sig selv i gang... det går ud over private erhvervsdrivende... som mig og mit firma.

Og der er ikke rigtigt noget at gøre ved det! Jeg har informeret politiet – på grund af hans uhørlige anklage, jeg har også informeret om, at han køber ydelser via et fiktivt / falsk aps... men sagen er 'for lille', og er kun blevet registreret som 'en hændelse'.

Altså... vores komiker har frit spil til at fortsætte mange år endnu...

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)