Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbudt ejerandel af virksomhed - hvordan beskattes det?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Sep 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er blevet tilbudt en procentdel af en virksomhed for at træde ind i ejerkredsen. 

Virksomheden er er igang med at søge funding, og har lige nu ikke nogen egentlig egenkapital

Ideen er at jeg skal hjælpe virksomheden videre med deres projekter, og når der kommer funding modtage betaling for de timer der bliver lagt.

Jeg har tænkt at ejerskabet af procentdelene skal ligge i et IVS eller Aps som jeg starter op til formålet. Hvordan er skattereglerne på dette område, vil jeg kunne blive beskattet af værdien af procentdelene? 

Mvh

Simon

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - men hvor meget vil jo afhænge af flere ting. Dels er det ret klart, at hvis det skal ses som betaling for arbejde, så er der helt normal skat af værdien - uanset den kommer i anparter, halve grise eller kolde kontanter.

Hvis du træder ind mens værdien er 0 så vil spørgsmålet fra evt skat kunne være - jamen de har ikke egenkapital, men de har faktisk noget værdifuldt som giver goodwill værdi og det afleverer de nu som betaling for ??

Jeg ville mene det er ret ufarligt hvis værdien af virksomheden rent faktisk er et 0 men omvendt, kan en ide - en igangværende funding osv godt udløse skat.

Der kan også være en problematik hvis du arbejder for virksomheden nu og så siden skal modtage din LØN ved at dit selskab fakturerer, for det kan udløse meget høj skat, hvis skat mener du faktisk er lønmodtager i det arbejde du udfører - og du så alligevel vælger at fakturere fra et selskab for at undgå kildeskat.

Vent på andre, eller overvej at bruge ½ time på en dygtig revisors kontor - for at lave din opsætning så du ikke nu eller senere, har skatterisiko

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Sep 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar.

De timer det vil dreje sig om er omkring 10 timer om ugen, da jeg har en del anden aktivitet i virksomheden tænker jeg ikke at det vil ses som lønindtægt. Men jeg vil helt klart tage fat i en revisor for at få opbygget det helt korrekt.

Vh

Simon

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Riis Olesen:

De timer det vil dreje sig om er omkring 10 timer om ugen, da jeg har en del anden aktivitet i virksomheden tænker jeg ikke at det vil ses som lønindtægt.

Hvis du leverer en arbejdsydelse og modtager noget af værdi til gengæld er det som udgangspunkt lønindkomst! Som John skriver, ligger problemstillingen i om den andel af virksomheden du modtager er noget værd eller ej.

 

Så nok en god idé at tage fat i en revisor nu, det er nu en gang nemmere at have styr på konstruktionen og skatteforholdende nu og ikke først når I bliver uenige i ejerkredsen eller skat tager fat i din selvangivelse. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Sep 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bare fakturere virksomheden ligesom jeg fakturerer mine andre kunder, men er forskellen så her at jeg også er medejer af virksomheden?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Riis Olesen:

Jeg vil bare fakturere virksomheden ligesom jeg fakturerer mine andre kunder, men er forskellen så her at jeg også er medejer af virksomheden?

Om det er dig personligt som udfører en ydelse eller et andet af dine selskaber/virksomheder ændrer ikke på det faktum at værdien af ydelsen er en indkomst et eller andet sted.

Du skal som en start have fundet ud af om den andel af en virksomhed du får til gengæld er noget værd og i givet fald hvor meget! Hvor du placerer indtægten er en sekundær problemstilling.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Riis Olesen:

Jeg vil bare fakturere virksomheden ligesom jeg fakturerer mine andre kunder, men er forskellen så her at jeg også er medejer af virksomheden?

forskellen ligger alene i det at du jo, som jeg forstår det får andel i virksomheden foræret. Det vil jo så udløse en mulig skat. Der vil jo så også være en tydelig sammenhæng - du fakturerer en virksomhed du måske er hovedejer i - måske fra et andet selskab (du skrev vist IVS/ApS) så alle kan jo se, at der ikke er armslængde og at gaven med andel, nok har med arbejdsindsats at gøre

Derudover er det farligt at fakturere noget som skat måske ville se som lønmodtager arbejde fra et selskab til et andet, og dobbelt farligt når man er ejer i begge. Det er ikke hvad I aftaler, men hvad arbejdet faktuelt er, OM du har en personlig økonomisk risiko - fakturerer andre - selvstændighed osv der er afgørende

Der er derfor både et skattespørgsmål omkring hvad værdien af de anparter du modtager gratis er (evt køb dig ind fra start i stedet) OG om det er klogt at fakturere dine timer fra eget selskab til andet selskab - for det kan være en risiko for mere end 100% skat (tripple beskatning -. læs ev her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Ellers godt nok at du skal have dine timer betalt - Det vil jo så udløse skat og moms når du fakturerer - og så må du jo være opmærksom på risiko. Hvis ikke de får funding - så får du måske ikke dine penge sådan lige med det samme - og som medejer og den som fakturerer men ikke bliver betalt, kan det være lidt kompliceret (tage tid og krav til måske ren konkurs) at kunne trække moms og indtægt ud igen

En time med en revisor burde let give svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Sep 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, jeg havde ikke tænkt at det kunne blive et problem at timerne blev afregnet på den måde. 

Jeg får aftalt et møde med min revisor, i har hjulpet med at finde nogle gode spørgsmål. :) 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)