Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse ved privat gulplade eller 50/50 firma og privat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har et lidt kringlet spørgsmål vedr reglerne for kørselsgodtgørelse og moms vedr. Biler på papegøjeplader, så i får lige scenariet, og så håber jeg på et svar :-)

Jeg har købt en kassevogn privat og derfor betalt moms af den, derfor har den papegøjeplader på...

Jeg har et enkeltmandsfirma samtidigt med at jeg er ansat et andet sted og bruger i forbindelse med min ansættelse, min private bil til firmarelateret kørsel, og får derfor normal skattefri kørselsgodtgørelse...

Må jeg gerne indregistrere den 50/50 til mit enkeltmandsfirma og mig privat, hvor jeg stadigvæk kan modtage kørselsgodtgørelsen fra min anden ansættelse.

Pointen for mig i det er jo at spare halvdelen af privatbenyttelsesafgiften.

Håber at nogen kan hjælpe, bilen er nemlig på over 3000kg, så den koster en del i privatbenyttelsesafgift

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke bare sige 50/50, du skal føre kørebog, anvender du pap. Plade bilen for din arbejdsgiver  er det privat kørsel, du får jo skattefri kørselsgodtgørelse for dette.

Resten kan godt få kørselsgodtgørelse for i dit eget firma.

Det er ikke noget krav der føres kørebog, men jeg tilråder det

Det er ok at angive 50/50, hvis du skal angive det nogen steder.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kah, jeg kan ikke helt gennemskue dit indlæg, hvor du både skriver at TS skal føre kørebog - og at det ikke er et krav?

Til Lars 335: Min revisor forlanger at jeg fører kørebog og jeg får fuldt fradrag for alle momsbelagte udgifter, da vi omsætter for over 50.000 om året:

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234581

Men ud fra SKATs linkede hjemmeside, kan man kun få papegøjeplader til biler op til 3 tons og du skriver at din bil er over 3 tons?

Har vi ikke haft en revisor der hed Peter her inde, som havde rigtig meget viden om det der med fradrag for gulpladebiler?
Og Cookie sidder da vist også med en del viden om det?

Håber, der kommer en ekspert på banen :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke meget om over 3 tons gulplade og moms - Jeg er enig i dit scenarie med fradrag for driftsmomsen og kørepenge efter kørebog ved under 3000 - Ved over 3 tons mener jeg kun man får fradrag for momsen af firmaKM - men det er kun i hovedet, så ikke sikker

Fører man ikke kørebog så vil man jo altid kunne prøve at argumentere for skøn på andet vis, men man vil næppe få let ved det så for statens takst - og hvis korrekt med moms af firmakm ved over 3 t - - Før kørebog helt klart. Regn med krav til dokumentation er større til ejer end for ansatte, da ansatte ofte kontrolleres af ejer der jo ellers betaler for meget.

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234581

Men ud fra SKATs linkede hjemmeside, kan man kun få papegøjeplader til biler op til 3 tons og du skriver at din bil er over 3 tons?

Du kan jo netop på skat linkede hjemmeside se at det kan man godt, se det sidste link om vare og lastbiler over 3 tons, og det er rigtig der står også at man skal føre kørebog, Det er op til 4 tons man kan få pap, plader. Jeg mener at kunne huske at biler over 3 tons ikke behøver kørebog men det er klogt for dokumentation, skal nok prøve at finde det.

Tilmeldt 21. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Tak for svarene, jeg har fået nedvejet bilen så den nu er under 3 ton, bilen er købt fuldt privat, men som jeg kan se at i skriver det så kan jeg køre den i mit enkeltmandsfirma og sætte den som 50/50 på den bekostning at jeg fremadrettet skriver kørebog. Dette gør så at jeg selv, privat skal betale driftsomkostninger, men efterfølgende kan trække momsen fra i firmaet... derudover kan jeg ved kørsel for min anden arbejdsgiver modtage kørselsgodtgørelse ( som jo altid har skulle dokumenteres)

Men kommer det til at have indflydelse på om bilens ejerskab overgår til firmaet, for så vil jeg vel i princippet skulle beskattes af fri bil?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du er nede under 3 tons skal du ikke tage den i virksomheden - så er det netop din private og du betaler en lille benyttelsesafgift og betaler privat drift men har momsfradrag for HELE driften uanset privat eller firma km. Kørebog bruger du til samtidigt at have fradrag efter statens takst for kørsel for firmaet osv

Bare hold den i privaten - både fuldt momsfradrag for al drift OG fradrag for kørepenge https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)