Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS til ApS gennem kapitalforhøjelse, er det muligt?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Så min fremgangsmåde er faktisk ok?

Jeg laver først en kapitalforhøjelse på 48999kr i stedet for 49000kr, selvfølgelig med formalitet i orden (lovlig beslutningsreferat fra generalforsamling). Jeg ender således på 49999kr. Jeg har i forvejen mere end 1 krone i overskud, så tager jeg blot 1 krone herfra, har jeg de 50000kr i selskabskapital. Jeg får en revisor til at agere vurderingsmand, og afholder endnu en EOG hvor vi beslutter en omregistrering til ApS.

Er det korrekt forstået?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Yonas:

Tak for svaret. Så min fremgangsmåde er faktisk ok?

Jeg laver først en kapitalforhøjelse på 48999kr i stedet for 49000kr, selvfølgelig med formalitet i orden (lovlig beslutningsreferat fra generalforsamling). Jeg ender således på 49999kr. Jeg har i forvejen mere end 1 krone i overskud, så tager jeg blot 1 krone herfra, har jeg de 50000kr i selskabskapital. Jeg får en revisor til at agere vurderingsmand, og afholder endnu en EOG hvor vi beslutter en omregistrering til ApS.

Er det korrekt forstået?

Det lyder umiddelbart rigtig.

 

Husk at få ændring af vedtægterne med i processen, så de matcher et ApS og ikke længere et IVS.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, tak for hjælpen.

Sidst spørgsmål hertil er så (sikkert lidt dumt):

Hvis der, efter kapitalforhøjelsen, ligger 49999 anparter til kurs 1, fordelt i ejergruppen, hvad sker der så med "den sidste" anpart som tilføjes fra overskudet, så der tilsammen haves 50.000 anparter af 1 kr og dermed 50.000kr i kapital?

Altså hvem ejer den sidste anpart? Eller overser jeg noget?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Yonas:

Super, tak for hjælpen.

Sidst spørgsmål hertil er så (sikkert lidt dumt):

Hvis der, efter kapitalforhøjelsen, ligger 49999 anparter til kurs 1, fordelt i ejergruppen, hvad sker der så med "den sidste" anpart som tilføjes fra overskudet, så der tilsammen haves 50.000 anparter af 1 kr og dermed 50.000kr i kapital?

Altså hvem ejer den sidste anpart? Eller overser jeg noget?

Jeg forstår godt spørgsmålet. Og det har jo egentlig mere praktisk karakter end juridisk.

 

Hvis i eksempelvis er 2 anpartshavere og I vil have en 50/50 fordeling, så sørg for at have en mængde anparter som kan deles i et lige tal. Det kunne eksempelvis være at forhøje kapitalen til 49.998 i stedet.

 

Når det så laves en omdannelse fra IVS til ApS, opstår der (lidt firkantet sagt) et helt nyt sæt anparter. I de nye/opdaterede vedtægter kommer eksempelvis til at stå noget i stil med "anpartskapitalen består af 50 anparter af nominel 1.000 kr. stykket"

Dvs. dine 49.999 anparter til kurs 1 findes ikke længere, de er sammen med overskuddet på 1 kr. blevet til de nye anparter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svarene!

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)