Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en tvivl om privat brug af firmaet penge (ApS)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har lidt diskussion med en bekendt om hvorvidt jeg kan i tide og utide kan hæve penge fra min firmakonto og bruge den til indkøb, husleje osv. 

Jeg står med et ApS hvori jeg selvfølgelig har kastet de obligatoriske 50.000 kroner i. Derudover har jeg smidt hele min egenkapital i projektet. Diskussionen går på om jeg bare kan spendere løs af de penge som jeg har smidt i firmaet, udover de 50.000, som skal forblive på kontoen som et minimum. Alle høvninger skal selvfølgelig registreres i regnskabet, men er det sandt at jeg ellers kan bruge løs af den del af pengene som jeg smed i efter oprettelsen af mit ApS?

Håber der sidder en venlig sjæl der er klar med et kort og præcist svar endnu engang, da jeg godt ved at det er blevet svaret på før igennem tiden. Jeg kan bare ikke finde et svar der gør mig helt sikker på om jeg kan hæve næste måneds husleje fra firmaets konto.

Det skal måske nævnes at jeg er helt nyopstartet og jeg er hverken registreret som lønmodtager eller kommet til løn-delen på andre måder i firmaet.

På Forhånd tak!

Mvh

Asger 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

asger1234:

Jeg står med et ApS hvori jeg selvfølgelig har kastet de obligatoriske 50.000 kroner i. Derudover har jeg smidt hele min egenkapital i projektet. Diskussionen går på om jeg bare kan spendere løs af de penge som jeg har smidt i firmaet, udover de 50.000, som skal forblive på kontoen som et minimum.

Først.

Der skal ikke som minimum stå 50.000 kr. på en bankkonto. Hvordan egenkapitalen, i dit tilfælde 50.000 kr., anvendes er op til selskabets ledelse

asger1234:

Alle høvninger skal selvfølgelig registreres i regnskabet, men er det sandt at jeg ellers kan bruge løs af den del af pengene som jeg smed i efter oprettelsen af mit ApS?

Håber der sidder en venlig sjæl der er klar med et kort og præcist svar endnu engang, da jeg godt ved at det er blevet svaret på før igennem tiden. Jeg kan bare ikke finde et svar der gør mig helt sikker på om jeg kan hæve næste måneds husleje fra firmaets konto.

Det skal måske nævnes at jeg er helt nyopstartet og jeg er hverken registreret som lønmodtager eller kommet til løn-delen på andre måder i firmaet.

De penge som du personligt har sat ind på selskabets bankkonti udover de 50.000 kr. som er indbetalt i selskabskapital, må du gerne hæve igen. Men du må aldrig hæve mere end det, uden at der skal løn eller udbytte angives! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er to ting i det her. Din kapital er de 50.000 kr som jeg forstår dig. Har du kommet flere penge ind, så må det være som et lån du har givet selskabet. 
Et lån fra hovedaktionær skal du have en rente for som lovkrav. Den skal være markedsbasseret - ofte mellem 4 og 12% og den skal rent faktisk betales og du beskattes af det som renteindtægt og selskabet har fradrag for det som udgift. 

Der er ikke, ud fra det du skriver, andre måder at "smide" din egenkapital ind - end som regulær selskabskapital eller som lån med rente

Selskabskapitalen må du ikke hæve selv, men bruge på selskabets udgifter. Skulle værdien af den falde til under halv, så skal du afholde en lille generalforsamling og vedtage hvorledes du genskaber/hvornår e.l. Det er lovkrav og har betydning for dig, hvis det skulle gå galt, da du kan vise, at du har været opmærksom på kapitalberedskabet. I princip bør du søge at holde værdien på de 50 t

Lånet ud over denne kapital, som du får forrentet, må du få tilbage helt som du har lyst til og bruge til dig selv. 

Lad være med at rode for meget i det - Det er langt mest praktisk at have ET lån som holder en vis tid, og så have resten af økonomien uden for selskabet

Får du brugt selskabets penge - ud over lånet, privat på husleje og hvad ved jeg, så kan det være både ulovligt OG det vil som minimum være meget dyrt skattemæssigt for dig - så det er et klart NO-GO

vh JOhn Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal begge to have tusind tak for jeres svar. Jeg forstår at at de penge jeg har lånt til firmaet stadig tilhører mig og dem kan jeg trække ud til privat forbrug, modsat de 50000 som jeg betalte i start kapital for at oprette mit ApS. Dem skal jeg bare holde nalderne fra? :)  

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

asger1234:

I skal begge to have tusind tak for jeres svar. Jeg forstår at at de penge jeg har lånt til firmaet stadig tilhører mig og dem kan jeg trække ud til privat forbrug, modsat de 50000 som jeg betalte i start kapital for at oprette mit ApS. Dem skal jeg bare holde nalderne fra? :)  

Firkantet sagt, ja så det rigtig forstået.

 

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres tid!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)