Det kan laves ret simpelt med f.eks. Google analytics. Men ellers er det generelt noget dine forhandlere skal have implementeret.
Det afhænger så igen af hvilken type leads, du får betaling for. Får du betaling for blot at sende en kunde til siden (altså PR klik) eller er det først ved køb?
Hvis de er med på den og deres webshop/system kan håndtere det, så kan noget så simpelt som en rabatkode der giver 5%, gratis fragt eller lignende være en måde at lave et "affiliate"-program på.
Så kan dine salg typisk let spores blot ved at se hvor mange rabatter der er givet med din kode.
Alternativt kan man tilføje et "gratis" produkt (måske endda usynligt) i kurven og spore på den måde. Det vil dog kræve lidt mere udvikling, hvor rabat-metoden typisk kan implementeres uden og fra den ene dag til den anden.
Det er lige de måder jeg kan komme på hvor du kan "hacke" dig til et affiliatesystem uden at have det.
Ved Google Analytics er det dog vigtigt at være opmærksom på at det ikke er den bedste løsning hvis du bliver belønnet pr. salg. Nogen gange så spores salget ikke, andre gange så afbestiller kunden måske med det samme eller laver en falsk ordre.
Det er sjældent produktets pris det kommer an på, da der er alt for mange andre faktorer som spiller ind. Køber kunderne mere end 1 gang? Er det et abonnement, enkeltprodukt eller en kombination? Hvis kunden køber igen i næste måned, får du så flere penge eller får du kun for det første køb?
Det nemmeste (hvis du ikke vil fortælle hvad det er her) er nok at kigge forbi https://www.partner-ads.com/dk/partnerprogrammer.php og se hvad lignende forretninger giver og så huske at overveje nogen af ovenstående spørgsmål og hvad der ellers måtte være beskrevet ud for det enkelte partnerprogram.
Salgsprovisionen afhænger af hvilket produkt du vil markedsføre. Dette da din salgsprovision skal betales ud af webshoppens marginal og denne varierer enormt fra branche til branche.
Hvis du synes at du vil bruge energien på det (og betale for det) så findes der et antal whitelable affiliate løsninger. Fælles for disse, er at de webshops som du samarbejder med, skal have en stump kode implementeret i deres "thank you for the order" side og så kan de jo lige så godt implementere koden fra et af de eksisterende netværk.
Jeg tænker også lidt på, hvordan man kan dokumentere overfor leverendøren, at man har fået x antal klik. Jeg tænker bare, at det jo helst skal være så troværdigt som overhoved muligt, sådan at en leverandør ikke tror man snyder.