Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat fyret - Kraver pengebeløb

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Amino,

Jeg kunne godt tænke mig og høre om nogle som har haft fagforeningen på nakken.
Det handler om ansat som kom og sagde hun ikke kunne holde ud og arbejde længere ren psykisk.
Hun bliver hjulpet ved at man fyre hende så hun ikke kommer i karantæne ved fagforeningen.

Dagen efter modtager man et opkald fra fagforeningen, som fortæller hun har sagt, at hun er blevet fyret fordi hun er gravid. og har stillet et krav på 320.000 kr.
Hun har aldrig nævnt noget om hendes graviditet.


Så spørgsmålet er: Nogle som har oplevet det? hvad gjorde du? nogle gode råd?

Min tanke har været at hvis det ender med jeg skal udbetale pengene lukker jeg firmaet og starter et nyt?

Dette er ikke noget jeg er blevet udsat for! men en case jeg arbejder på.
Håber der er en eller flere som vil tage sig tid til at komme med nogle råd

Tak!

Tilmeldt 31. Jul 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

fagforeningen skal kunne bevise/sandsynliggøre at du som arbejdsgiver har kendt til graviditeten, samt sandsynliggøre at denne graviditet har ført til en afskedigelse.

det lyder til at den ansatte er sur på virksomheden og vil malke den med det lidt for klassiske graviditetskrav...

Man skal skrive til fagforeningen og benægte kendskab til graviditeten ig lade dem vide at den ansatte selv ønskede fyring.

mvh Sanne

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det er lige præcis sådan noget, som kan være en svær situation - især for en mindre virksomhed hvor ledelse/ejer og medarbejdere er tæt på hinanden rent personligt.

For selvfølgelig kan man som leder godt fristes til at ville hjælpe sin ansatte ved at afskedige personen, således at vedkommende ikke kommer i klemme i forbindelse med A-kassen. Men det er en giftig situation, hvor man på virksomhedssiden bliver nødtil at vælge at stå på den rigtige side og ikke stille sig over på medarbejderens. Først og fremmest er det en juridisk gråzone at lave den løsning med at opsige medarbejderen, da det er at snyde a-kassen. Men det åbner også dørene for et hav af potentielle problemer, hvor a-kassen logisk nok vil forsøge at placere ansvaret over hos arbejdsgiveren. 

Så lige i sådan nogle situationer, der bliver man altså som virksomhedsejer/leder nødtill at vælge side og det bør være virksomhedens. Ellers er der noget helt galt - og det kan ihvertfald ende i at gå helt galt, ligesom i det eksempel som du skitserer.

Jeg kender til situationer, hvor virksomhedens ejer har måtte lukke virksomheden og "genstarte" den igen, enten fordi det økonomiske krav ville være ensbetydende med en konkurs, eller simpelthen bevist for at slippe for at skulle betale et krav. 

Men så er vi lidt fremme ved spørgsmålet: Vil man være så flink over for en medarbejder, som ikke længere ønsker at arbejde i virksomheden, at man er villig til at risikere et erstatningskrav eller i værste fald hele virksomhedens eksistens?

/Jesper

Fra Århus
Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar!
Super brugeligt!

Fra Århus
Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)