Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Muligheder for finansiering af erhvervsejendom?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde

Vi har kig på en ny ejendom til vores lager, da det heldigvis går den rigtige vej, og vi kontinuerligt vækster :)

Indtil nu har vi bare boet til leje, og det er jo simpelt nok...

Men den ejendom vi kigger på nu er til salg, og vi er rimelig interesseret...

Ved privatkøb er det jo simpelt nok. Man kan låne 80% ved realkreditinsittut og de sidste 20% i banken, og det er rimelig nemt at finde ud af hvad bankerne har af krav til rådighedsbeløb etc

...men... 

Er der nogen der ved hvordan det er med erhvervsejendomme?

Jeg ved at finansieringen via realkredit er op til 60%

De sidste 40% skal så finansieres selv eller via banklån

men.... er der nogen der ved hvad der er af krav til økonomi

Vi har overskud hvert år, og vi har en positiv og stigende ejenkapital, dog er vi et lille firma. pt på ca 1,2mil ejenkapital.

Hvad har institutterne af krav og forventninger ifht finansiering af erhvervsejendomme?

Som privat så er det jo simpelt nok.... de fleste forventer at man har X antal kr i rådighedsbeløb... men hvordan forholder det sig ved erhverv?

Nogen der har erfaringer i vil dele??

Hilsen Morten

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kreditforeningen skal udføre en vurdering efter retningslinier som lovgivningen og finanstilsynet opstiller. Din bank arbejder ofte sammen med en kreditforening.

Jeg vil derfor anbefale, at du henvender dig i banken, hvor en erhvervsrådgiver sætter en vurdering af erhvervsejendommen i gang i kreditforeningen, og du drøfter restfinansieringen med ham på mødet. Inden mødet skal du gøre op med dig selv, hvor meget din virksomhed selv forventer at lægge som en del af finansieringen. Jo større del du lægger, jo billigere bliver restfinansieringen i banken. (kreditrisiko)

Du kan få 60% belåning af den vurdering som kreditforeningen fastsætter. Kreditforeningens vurdering afhænger primært af, hvor stor erhvervslejen er i området. Erhvervslejen benytter kreditforeningen til at udføre den kapitaliserede vurdering baseret på lejen og omkostninger (ejendomsskatter mv.). En faktor som salgbarhed indgår også.

Er du ikke tilfreds med din banks forslag til finansiering, kan du bare spørge en anden bank, som helt sikker vil kræve, at du bliver helkunde der.  

Klaus Folmann

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus

Tusind tak for din forklaring Smile

Det stemmer meget godt overens med hvad jeg også har læst mig til. Det jeg fisker lidt mere efter er dog noget lidt mere konkret mht. hvad banken / realkreditten stiller af krav til lånetager. Hvad forventer de af økonomi etc.?

Ved købe af privat ejendom er der jo tonsvis af kilder der fortæller erfaringer om at er man fx. en familie på 2 voksne og 2 børn, så forventer banken et vist rådighedsbeløb efter alle udgifter.

Eller lånebeløbet afhænger af familiens samlet indkomst.

Er der lignende tommelfingerregler ved køb af erhvervsejendom?

Hilsen Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis udlejning, så et budget der viser udlejningen kan dække lån og renter mm - og ofte med en mindst 30% margin til frafalden husleje. Dog ikke en fast % men som sandsynlig retning. Hvis til eget brug, budgetter der viser lån kan klares sammen med tidl regnskaber der også klart viser en indtjening der kunne klare det. 
I begge fald, ved finansiering gennem selskab en ganske stor mulighed for, at långiver kræver selvskyldner kaution af ejerne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak Smile

Det er til eget brug.

jeg har en smule svært ved at gennemskue hvad et erhvervslån koster / forrentes til, men et budget efter et groft estimat viser at det ikke bliver så besynderligt meget dyrere end der hvor vi bor til leje nu. Herudover er der positiv ejenkapital, fremgang samt overskud hvert år.

Så det lyder måske slet ikke så urealistisk alligevel Cool

Hilsen Morten 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Prøv at tale med den mægler som har ejendommen til salg og spørg om han ikke kan skaffe lejekontrakter med angivelse af huslejens størrelse sidste gang den evt. var udlejet inden salg.

Sig til ham, hvis du ikke allerede har gjort det, at du er meget interesseret i at købe ejendommen og spørg ham ligeledes om han kan være dig behjælpelig med at belåne ejendommen, både med 60% Realkreditlån og med det der mangler, når du selv lægger en rimelig udbetaling på 10 - 15% af købesummen hvis du kan det.

Hvis du får tilbud fra mægleren, kan du jo bagefter prøve din egen bank, om de kan matche det tilbud du har fået.

Den sælgende mægler er jo interesseret i et salg og vil gøre alt for at hjælpe dig så han kan få sit fede salær.

mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Ja du har ret det er rigtig gode råd 😀

Jeg har også været inde og researche lidt på sælger hvad de selv har givet hvad der er af gæld i ejendommen og firmaets økonomi og hvor længe ejendommen har været til salg...

Ejendommen passer perfekt til os lige pt men eneste ulempe er at jeg tror den er relativ svær at sælge igen....

Nå men vi har tid ned mægleren på tirsdag så der ved jeg vel mere 😀

Nogen der ved hvad rentesats er på erhvervslån er for tiden? Altså de sidste 20-40% af ejendommen...

Mvh Morten

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)