Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man tvinges på A-indkomst uden egentlig ansættelse?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, er der nogen som kan besvare et principielt spørgsmål ved udbetaling af A-indkomst?

Min kone har gennem 15 år+ været selvstændig indenfor produktion og salg af (egen) kunst, salg af egne workshops, samt i et omfang undervisning (indenfor kunst/billedkunst osv.) på diverse institutioner, for foreninger mv.

Min kone sælger kunst og ydelser til mange forskellige kunder, og i min verden er der ikke tvivl, om at hun driver et firma 'for egen regning og risiko med formål at opnå et overskud osv.' . - Hvilket Skat eller andre så heller i har stillet spørgsmål ved i 15 år. Det skal dog tilføjes, at firmaet er ikke momspligtigt, da de fleste af ydelserne er momsfritaget, og den momspligtige omsætning derfor ikke overstiger 50kkr./år.

Nu er det sådan, at én af min kones kunder - en billedskole hvor hun underviser børn ca. 2-3 timer/uge, og efter en aftale der løber frem til juni i år - pludselig har meddelt, at de fra nu af og fremover vil udbetale og indberette honoraret for ydelserne som A-indkomst !!

Spørgsmålet er, kan man det? Man kan selvfølgelig godt sige til en selvstændig, 'at nu vil vi ikke købe dine ydelser, men vi vil gerne ansætte dig til at lave arbejdet'. Men ja, så skal der vel også være tale om en ansættelse, som følger loven mht. ferie, sygdom, opsigelsesvarsler osv. (hvilket ikke er, hvad der tilbydes her).

Jeg vil mene, at i hvert fald skatteretsligt er der et komplet sammenfald mellem A-indkomst og et egentligt 'tjenesteforhold'. Er dog mindre sikker mht. til det fagretslige....

Nogen som ved noget om dette?

/tka

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

OM de kan dikterere fremtidig ansættelse frem for køb fra selvstændig, vil afhænge af kontrakten. Hvad er egentlig problemet? SKatten vil jo som udgangspunkt være det samme. - nemlig personskat af indtjeningen?

OM de kan komme ud af kontrakten nu - afhænger af aftalen men jeg kan ikke helt se, at det er værd at blive uvenner over, for skatten er i princip helt samme
Jeg vil tro de ser det som honorar ansættelse fremover = skatteindberetning og den har de allerede nu pligt til

Hvis din hustru udfører noget og gør det uden moms fordi hun er under 50 t momsgrænse som du skriver, så SKAL firmaet allerede nu indberette det på din hustrus CPR til skat hver gang som honorar - også hvis hun har f.eks PMV uden moms

OM det så er ansættelse eller honorar job kan jeg ikke sige, men da du jo siger det har været helt selvstændigt så lyder det som honorar uden opsigelse osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, tak for svar :-)

Problemet er, synes jeg, at de netop ikke ser og indberetter det som honorarindkomst (= B-indkomst), men som A-indkomst (det er i hvert fald, hvad de har meddelt). Mig bekendt kan man ikke trække udgifter fra ifbm. A-indkomst. Det kunne f.eks. være direkte udgifter til transport, eller udgifter til materialer forbrugt ifbm. med levering af ydelsen, eller udgifter til vidensindsamling ifht. at kunne levere ydelsen osv.

Jeg ser sådan set heller ikke et stort problem, hvis de ifbm. med dette skifte tog skridtet fuldt ud og faktisk tilbød en ansættelse (med de 'goder' dette ville inkludere), men det gør de ikke. De meddeler blot, at fremover vil 'honoraret' blive indberettet som A-indkomst (i øvrigt på min hustrus bikort, selvom hun ikke bruger hovedkortet).

Selve aftalen mellem min kone og foreningen, er lavet for fire-fem måneder, og specificerer ikke explicit, at 'honoraret' ikke skal indberettes som A-indkomst. Heller ikke at vilkår/procedurer ikke forventes ændres midt i forløbet (det havde hun nok opfattet som underforstået)

/tka   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ret kompliceret men
Transport ved a indkomst er altid bare befordringsfradrag og hvis det er lønmodtager arbejde, så ville det være svindel at trække fra på anden måde

Vidensinsamling og fradrag tør jeg slet ikke sige noget om her men ansatte har jo ikke lige fradrag for den slags men lønnes for det - det er en del af lønnen at have viden eller skaffe sig den:) 

Materaler ville normalt også være betalt af arbejdsgiveren ved alm a indkomst lige som ATP osv ville følge (skal følge ligesom feriepenge)


OM der her er tale om noget der roder kan jeg slet ikke afgøre men kan kan sige, at A indkomst har at gøre med om arbejdet rent faktisk er lønmodtager arbejde og slet ikke med, hvad en kontrakt siger, og dermed kan de sagtens ha ret

Om de bruger bikort eller hovedkort har ikke betydning for den samlede skat men kan have det løbebende.

Hvis det er hendes hovedindkomst ville det være naturligt at bruge hovedkort - men den samlede årlige skat ændres ikke ved valget

vh JohnH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

//Ret kompliceret men
Transport ved a indkomst er altid bare befordringsfradrag og hvis det er lønmodtager arbejde, så ville det være svindel at trække fra på anden måde//

Jeps, netop derfor er det en ulempe at blive tvunget til at modtage A-indkomst, når man mener at sælge ydelser som selvstændigt erhvervsdrivende :-(

//Vidensinsamling og fradrag tør jeg slet ikke sige noget om her men ansatte har jo ikke lige fradrag for den slags men lønnes for det - det er en del af lønnen at have viden eller skaffe sig den:) 

Materaler ville normalt også være betalt af arbejdsgiveren ved alm a indkomst lige som ATP osv ville følge (skal følge ligesom feriepenge)//

Netop forhold som, at videnstildeling (i form af kurser, instruktion og ledelse af ens arbejde) ikke medfølger, når min kone engageres, samt at der her ikke følger ATP, feriepenge, opsigelsesvarsler osv., vil jeg mene taler for at dette ikke er lønarbejde. Desuden afgøres det (i skatteretslig forstand) vel netop ikke af arbejdets karakter alene, om der er tale om lønarbejde, men også af situationen omkring den som sælger ydelserne. Typisk vil forhold som, at denne arbejder for mange forskellige trække mod, at det ikke er lønarbejde osv. - Som jeg har forstået det.

Under alle omstændigheder: Jeg har i mit eget konsulentfirma selv haft ansatte, og husker hvor mange regler, der er forbundet med det. Det virker lidt mærkeligt, hvis man blot kan tvinge folk på A-indkomst uden at overholde disse... - Men som jeg skrev først, er det nok mere et fagretsligt spørgsmål.

//Om de bruger bikort eller hovedkort har ikke betydning for den samlede skat men kan have det løbebende.

Hvis det er hendes hovedindkomst ville det være naturligt at bruge hovedkort - men den samlede årlige skat ændres ikke ved valget//

Rigtigt. Kun fradragsmulighederne påvirker selvfølgelig denne samlede skat, når 'støvet har lagt sig'. Hovedkort kontra bikort påvirker dog hvormange penge man er tvunget til at 'udlåne til Skat' over kortere eller længere perioder :-(

 /tka

 

 

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)