Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det med salg af virksomhed for dummies

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Der er noget jeg lige skal have styr på her.

Når man sælger en enkelmandsvirksomhed, så er det mest Goodwill man sælger, det er jeg med på. Og at en evt. køber ikke kan overtage CVR nummeret. Alt dette kan jeg finde sidevis af informationer. Det jeg ikke kan finde noget om, synes jeg, er beskatningen?

Et fiktivt eksempel:

Salg af webshop

Lagerbeholdning: 25.000 kr. (Indkøbspris)

Inventar og udstillingsmøbler: 25.000 kr. (Anslået værdi af inventar og demoprodukter)

IT udstyr mv: 5.000 kr. (Nyværdi f.eks. 7.500 kr.)

Goodwill: 300.000

Samlet salgspris: 355.000 kr. (Skal der moms på dette beløb? - Sådan som jeg forstår, er det momsfrit)

Så indberetter man til skat, salg af virksomhed 355.000 kr.

Er det så ens egen trækprocent man betaler i skat? F.eks. 42% ? Eller er der en bestemt trækprocent for salg af virksomhed?

Naturligvis skal der en revisioner med ind over, det er jeg klar over. Kan bare ikke blive klog på det med beskatningen, andet end skat nok gerne vil have lidt ;)

Vh og god påske

Henrik

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal ikke moms på salgsprisen.

Der er formentlig foretaget afskrivninger på inventar og udstillingsmøbler og IT udstyr, af hvilken årsag det kun er din revisor der kan beregne nøjagtig hvor meget skat du kommer af med.

mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsen afhænger af om det er et helt samlet salg af hele aktiviteten - og det lyder det til det er

I så fald er det uden moms når salget sker til en momsregistreret virksomhed. Dermed har denne jo så ikke en moms at trække fra ved købet og du ikke en moms at indbetale - det gør ikke prisen lavere sete med den momsregistrerede købers øjne, det er udelukkende for at køber ikke skal trække sin moms fra mens sælger ikke får betalt salgsmomsen ind

Der er intet kompliceret i varene som sådan - der har du bare en faktura uden moms som indtægt i din virksomhed og samtidigt et vareforbrug for varer og dermed får du jo et resultat og det er det resultat du skattes af med personlig skat (de ca 42% op til topskat.
Goodwill i form af en betaling ud over varerne er også bare en indtægt, men her kan skat stille spørgsmål i visse fald, dog kan jeg ikke lige se det ske, hvis der rent faktisk sælges helt rent til ren 3. person, så må det bare være en faktura og indtægt 
Du må, når du taler med en revsior lige sikre dig, at der ikke kan være et goodwill problem, men jeg kan ikke se det til 3. Person ved helt samlet salg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)