Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge udstyr til eget selskab og så genindskyde pengene som kapital?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Risskov
Tilmeldt 11. Apr 17
Indlæg ialt: 5
Fra  3rd Eye Productions IVS Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et videoproduktionsselskab(IVS), som jeg har oprettet og indskudt 24.000kr i virksomhedens driftskonto. 

Virksomheden producerer video og fotografisk/grafisk indhold til virksomheder.

Jeg har udstyr som jeg har købt privat(+moms) over nogle år, noget nyere end andet og jeg har sat det hele op i Excel-ark med nypris og priser på DBA og lign. 

Udstyret har i alt en nyprisværdi på ca. 261.000kr og jeg har udregnet at brugt så vil gennemsnitsprisen for hele udstyret brugt vil være 177.000, da noget af det ikke har den store værdiforringelse. Det er Macbook, Videoudstyr, optikker og andre ting.

Spørgsmålet her er så, kan jeg sælge udstyret til virksomheden på kredit, og så efterfølgende indskyde kreditten som kapital i virksomheden? Eller er der andre løsninger?

På forhånd tak

Alex Luka

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra, at udstyret aldrig har været trukket fra som person. Det afgørende er så, at prisen MAX er det ting koster på markedet for er den over det, og du ikke kan påvise din excel godt, kan det gi problem

Så er du velkommen til at skyde det ind ved at lave en faktura uden moms til selskabet, og da de jo ikke kan betale dig, så bliver det jo et lån fra dig til dem på 177.000 kr og det skal du så lave lånebrev på med en markedsrente lovpligtigt, ofte mellem 4 og 12% og selskabet har fradrag for renten og du skal angive den til skat (og være klar over at du får skatten, også hvis selskabet ikke KAN betale dig)

Dermed sker så nok det, at selskabet skriver en del af det af skattemæssigt og vel over lidt tid også regnskabsmæssigt. Hvis vi forestiller os det hele, ja så har selskabet nu 24.000 (hvis det er den registrerede kapital og den ikke er brugt) minus en gæld til dig på 177.0000 og dermed en meget klart negativ egenkapital. Du skal så via generalforsamling (med dig selv måske) vedtage hvad du vil gøre ved det og se på om fremtiden vil kunne give den fornødne kapital igen, da du ellers jo er galt ude

Det hjælper ikke at låne selskabet de 177.000 for så går pengene jo lige op med gælden til dig. Det ville forudsætte en meget stor kapitalforhøjelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Risskov
Tilmeldt 11. Apr 17
Indlæg ialt: 5
Fra  3rd Eye Productions IVS Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan jeg godt se. Ja pengene står frit på virksomhedskontoen. 

Men må man ikke lave en så høj kapitalforhøjelse? Det er jo 100% min egen virksomhed. Synes det er sært, at jeg ikke kan indskyde mit eget udstyr som kapital i virksomheden. Altså hvis jeg fik en så stor negativ egenkapital, så vil firmaet jo på papiret se rigtig dårligt ud.

Hvad er den bedste løsning her? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo du må gerne lave kapitalforhøjelse som sådan - det foregår jo så via selskabsstyrelsen, generalforsamling mm og pengene bindes jo så som ny kapital i virksomheden. Det skal du så have fat i en revisor for vil jeg meget tilråde. Jeg mener godt man må forhøje kapital i IVS med aktiver ( man må ikke stifte med det) og alternativ kunne være forhøje med 177.000 kontant - og så købe aktiver - jeg ved ikke om det kunne smage af omgåelse af apport - men Jacob Tøjner fra Dit selskab kunne være den gode hjælp - læs http://www.ditselskab.dk/mere-info/kapitalforhoejelse-i-ivs 

Der er stor forskel på kapitalforhøjelse (med skattede midler som binder pengene/værdierne helt og i dette fald også, ved hurtig afskrivning vil betyde at der ikke længere er kapital op de 24+177 t dkk)   -  og så et lån.

I begge fald, skal indtjeningen jo så gerne være så god, at en afskrivning af aktiverne afløses af indtægter - ellers vil egenkapitalen jo helt udhules. Et IVS er en helt selvstændig juridisk enhed. Var du personlig virksomhed - så kunne du skyde ind og hæve fuldstændigt som du havde lyst og råd til.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)